مطالعه و تعیین اعتماد اجتماعی، امنیت، سهولت استفاده و سودمندی ادراک شده در پذیرش بانکداری اینترنتی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیسمیه پوربابادی 1 , محمد تمیمی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - گروه مدیریت، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
کلید واژه: بانکداری اینترنتی, امنیت, اعتماد, سودمندی ادراک شده, سهولت استفاده ادراک شده,
چکیده مقاله :
امروزه مشتریان بانکها قادر هستند تا با استفاده از تکنولوژی وب و اینترنت فعالیتهای مالی خود را در یک محیط مجازی تحت عنوان بانکداری اینترنتی انجام دهند. هدف از انجام این تحقیق مطالعه و تعیین عوامل مؤثر در پذیرش بانکداری اینترنتی بود که بهصورت موردی در شهر اهواز انجام گرفت. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت در دسته تحقیقات توصیفی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان استفاده کننده از خدمات بانکداری اینترنتی در شهر اهواز میباشد. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه بود. حجم نمونه بااستفادهاز جدول مورگان برای جامعه نامحدود، حداقل 384 نفر پیشبینی گردید. جهت تعیین اعتبار ابزار اندازهگیری از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید و به منظور بررسی پایایی پرسشنامه ابتدا یک نمونه اولیه شامل 30 پرسشنامه پیش آزمون گردید. و سپس با استفاده از دادههای بدست آمده از این پرسشنامهها و به کمک نرمافزار SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ برای این ابزار محاسبه شد. نتایج نشان داد که عامل امنیت ادراک شده بر پذیرش بانکداری اینترنتی تأثیر مثبت و معنیدار ندارد، لیکن عوامل اعتماد، سهولت استفاده ادراک شده و سودمندی ادراک شده بر پذیرش بانکداری اینترنتی تأثیر مثبت و معنیدار در سطح 95 درصد دارد.
Today, bank customers are able to use their Internet and Internet technology to finance their activities in a virtual environment called Internet Banking. The purpose of this study was to determine the effective factors in accepting Internet banking, which was done in Ahwaz. This research is applied in terms of its purpose and in terms of its nature, it is descriptive in the category of research. The statistical population of the research consisted of clients using internet banking services in Ahwaz. Data were collected using a questionnaire. The sample size with the Morgan table for an unlimited society is at least 384 people. Cronbach's alpha method was used to determine the reliability of the instrument. In order to verify the reliability of the questionnaire, a pre-test sample of 30 questionnaires was first tested. Then using the data obtained from these questionnaires and using SPSS software, the confidence coefficient was calculated using Cronbach's alpha method for this tool. The results showed that the perceived security factor does not have a positive and significant effect on the adoption of Internet banking, but trust factors, perceived ease of use and perceived usefulness on Internet banking acceptance have a positive and significant effect on the 95% level.
_||_