بررسی فرایند و مولفههای تاثیرگذار در تدوین اهداف آموزشی آموزش و پرورش ابتدایی ایران، آلمان و مالزی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیعلی ایل سعادتمند 1 , غلامرضا ویسی 2
1 - گروه آموزشی علوم تربیتی، گرایش آموزش و پرورش تطبیقی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
کلید واژه: ایران, آلمان, مالزی, تدوین اهداف آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش بررسی فرایند و مولفههای تاثیرگذار در تدوین اهداف آموزشی در ایران، آلمان و مالزی میباشد. روش پژوهش توصیفی -تحلیلی از نوع تطبیقی است که باتوجه به رویکرد چهارمرحله ای (توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه)، جورج اف بردی صورت پذیرفته است. جامعه آماری در سطح کلان (کشوری) تعیین و نمونههای منتخب، سه کشور ایران، آلمان و مالزی میباشند. تاکنون در هر سه کشور تدوین اهداف آموزشی در شوراهای بالادستی صورت میگیرد که این شوراها در ایران بیشتر حالت متمرکز داشته و در آلمان تمرکز آنها کمتر و در مالزی ترکیبی از هر دو هست. مؤلفههای تأثیر گذار آموزش و پرورش ابتدایی نشان میدهد که در آموزش وپرورش ایران مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار در این حوزه مؤلفههای ایدئولوژیک همچون آیات قرآن و روایات و همچنین مؤلفههای تربیتی همچون اندیشههای تربیتی جدید و نتایج تحقیقات نوین در این زمینه هست. در آلمان نیز این مؤلفهها عبارتاند از نتایج تحقیقات و اندیشههای تربیتی آلمان و مؤلفههای بینالمللی در مالزی نیز ترکیبی از این دو در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده است که بدینسان ترکیب این مؤلفهها میتواند تشکیلدهنده اهداف نظام تربیتی ابتدایی باشد. نتیجه حاصل از این پژوهش آن است که مدیران و مسئولان باید الزامات منطقه ای را به همراه سندهای بالادستی در تدوین اهداف آموزشی دوره ابتدایی در نظر بگیرند.
The purpose of the study is to examine the process and components that influence the development of educational goals in Iran, Germany and Malaysia. The method The method of this research is descriptive-analytic, which is based on the four-step approach (description, interpretation, adjacency, and comparison), George F. Bardy. The statistical population is determined at the macro level (country) and selected samples are three countries: Iran, Germany and Malaysia. So far, in all three countries, educational goals have been formulated in upstream councils that are concentrated in Iran, and in Germany they are Iran, Germany and Malaysia. So far, in all three countries, educational goals have been formulated in upstream councils that are concentrated in Iran, and in Germany they are less focused, and in Malaysia it is a combination of both. In Germany, the process of compilation of more and more goals has been from the bottom up and in Iran from the top to bottom; this model can also be used in combination with Iran, which is the role of provincial education councils based on councils of primary and secondary education teachers. This process is getting better and the process is getting better. The components of elementary education show that in the education of Iran, the most important components in this field are ideological components such as Quranic verses and traditions,.The result of this research is that managers and authorities should consider regional requirements, along with upstream documents, in formulating the goals of primary education
_||_