نقش شبکه شهری در توسعه پایدار شهری(مطالعه موردی: استان مازندران)
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ایعلی شیخ اعظمی 1 , اسدالله دیوسالار 2
1 - گروه جغرافیا، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
2 - استادیار گروه جغرافیا دانشگاه پیام نور واحد ساری، مازندران، ایران
کلید واژه: توسعه یافتگی, آستانه اقتصادی, مازندران, توسعه پایدار شهری, شبکه شهری,
چکیده مقاله :
امروزه مقوله توسعه دغدغه ی خاطر بسیاری از کشورهاست، و توسعه نیز چیزی جز رضایت بخش تر کردن وضعیت زندگی مردم نیست. مطالعه شبکه شهری به انسانها این آگاهی را می دهد که چگونه در فضای جغرافیایی معین بر موانع ارتباطی و مبادلاتی خود فائق آمده و ماشین اقتصادی نواحی و مناطق خود را چگونه و به اتکا کدام داده ها بکار بیاندازند و با توجه به تعدد نقش شهرهای موجود در شبکه ،روابط پیچیده بین آنها در سطح ناحیه را چگونه برقرار کرده و نظم دهند ، تا این سیستم موجب رضایت بخش شدن زندگی شان شود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی است ، بنابراین از مدل نقطه جدایی برای تعیین شکل شبکه شهری استان مازندران براساس آستانه های اقتصادی یا مرز های تجاری شهرهای اصلی نواحی استان استفاده شده است و سپس با استفاده از شاخص ترکیبی توسعه، توسعه پایدار شهری استان در نواحی ( شهرستان های) استان تحت حاکمیت شهرهای اصلی شبکه تعیین شده است . در این پژوهش از روشهای کتابخانه ایی وکارتوگرافی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است . جامعه آماری این تحقیق 51 شهر استان مازندران و بویژه 21 شهر مرکز نواحی این استان بوده است. برخی از نتایج بدست آمده در این پژوهش عبارت است از ؛ استان مازندران دارای شبکه شهری واحدی نیست( در شرق شبکه ایی قطاعی و در غرب شبکه ایی خطی ) ، نابرابری در میزان توسعه پایدار شهری در استان مازندران حکمفرما است ، تقریبا" شهرهای شبکه شهری خطی در سطح توسعه یافتگی بالا و شهرهای موجود در شبکه شهری قطاعی در طبقه فرو توسعه یافته و محروم قرار گرفتند ، نواحی (شهرستان های) محروم و فرو توسعه یافته استان دارای درصد شهرنشینی بالایی هستند ، با توجه به نقاط جدایی شهرهای مراکز نواحی( شهرستان) از شهر ساری ، شبکه شهری استان از طریق انتقال بموقع و عادلانه جریان ( در شبکه خطی) موجب توسعه و با مکش بی موقع و استعمارگونه جریان ( در شبکه قطاعی) موجب عدم توسعه و محرومیت شهرها شده است و ...
Today, development is a concern for many countries, and the development is more satisfying of people's lives situation. Study of urban networks gives people an awareness of how in certain geographical areas to overcome on barriers of communication and exchange and Economic machine its regions how and to use of which data applied. And due to the role of existing cities in the network, the complex relationships between them in the area how interact and to order, this causes the system to be satisfied with their life. The research method in this study “descriptive - analytic “is. Thus, of break- point model are used to determine the province's urban network based on economic thresholds or boundaries of the principal cities in the area, and then using the composite index of development, sustainable urban development in areas of the province (or city's) network has been set under the main cities. In this study, a library and cartographic methods used to collect data. Statistical community of the research is 51 city of Mazandaran provinces and especially 21 city of the district center of the province. Some results obtained in this study are as follows: Mazandaran province have not single urban network (cross-sector network in the East and a linear network in the West), Disparities in rates of sustainable urban development in the province prevails, Almost "towns urban network of linear in the level of development high and cities urban network of sectoral in the level of development down is located,Regions of deprived and under development of the province have high percentage of urbanization .Due to the break-point of the centers of districts of The City of Surrey, urban network of province through Timely and equitable transfer of the flow (in the linear network) Led development and the suction flow untimely and colonial (in the sector network) is caused underdevelopment and exclusion in cities and etc.
_||_