اخلاق حرفهای لشکریان در روضه العقول
محورهای موضوعی : آموزه های اخلاقی و تربیتی
معصومه بویری
1
,
مریم محمودی
2
,
پریسا داوری
3
1 - دانشجوی گروه دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران (نویسندة مسئول)
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
کلید واژه: متون نثر, روضهالعقول, اخلاق حرفهای, لشکر,
چکیده مقاله :
اخلاق حرفهای را از شعبههای جدید اخلاق است که با مبانی ارزشی و اعتقادی، ارتباط نزدیکی دارد. هر شغل و حرفهای متناسب با خود، مسئولیتهای اخلاقی خاصی ایجاد میکند و اخلاق حرفهای با توجه به راهکارهای سالمسازی ارتباطات این زمینه نقش مهمی دارد. این مقاله با هدف بررسی اخلاق حرفهای لشکریان در روضهالعقول و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی نوشته شده است. روضه-العقول از جمله کتب نثر فارسی و تحریر دیگری از مرزباننامه است که محمد بن غازی ملطیوی در قرن ششم به رشته تحریر درآورده است. یکی از موضوعاتی که در این کتاب به روشنی تبیین شده جایگاه و اهمیت لشکر و نیروهای لشکری در حکومت و بین طبقات مختلف جامعه است که میتوان اخلاق حرفهای این قشر از جامعه آن روزگار را از آن استخراج کرد. پرسشهای اصلی این تحقیق این است که؛ لشکر و لشکریان در روضهالعقول چه جایگاهی دارند و به کدامیک از مولفههای اخلاق حرفهای لشکریان در روضهالعقول اشاره شده است؟ یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که صلح-طلبی و پیشی نگرفتن در جنگ، داشتن تعهد و تخصص، صبر و استقامت و تحمل شدائد، رعایت سلسله مراتب و اطاعت از مافوق، آگاهی و آمادگی در برابر دشمن، یاریگری، وفاداری، شجاعت، پرهیز از شبیخون زدن و پرهیز از غارت از جمله اصولی است که در اخلاق حرفهای لشکریان در روضهالعقول مورد توجه قرار گرفته است.
Professional ethics is one of the new branches of ethics, which is closely related to values and beliefs. Each job and profession creates specific ethical responsibilities, and professional ethics plays an important role in terms of ways to improve communication in this field. This article was written with the aim of investigating the professional ethics of Lashkarians in Ruzat-ul-Aqool and using the descriptive-analytical method. Ruzat-ul-Aqool is one of the Persian prose books and another Marzban-nameh written by Mohammad Bin Ghazi Multawi in the 6th century. One of the subjects that is clearly explained in this book is the position and importance of the army and military forces in the government and between different classes of society, from which the professional ethics of this section of the society of that time can be extracted. The main questions of this research are: What is the position of army and troops in Rouzat-ul-Akool and which of the components of the professional ethics of troops are mentioned in Rozat-ul-Akool? The findings of this research indicate that peace-seeking and not taking the lead in war, having commitment and expertise, patience and perseverance and tolerance of hardships, respect for hierarchy and obedience to superiors, awareness and preparation against the enemy, helpfulness, loyalty, Courage, avoiding bloodshed, and avoiding looting are among the principles that have been considered in the professional ethics of the army.
1. قرآن کریم. (1358). ترجمۀ مهدی الهی قمشهای. تهران: جمهوری.
2. نهج البلاغه. (1379). ترجمۀ علی دشتی. قم: مشهور.
3. اسدی طوسی، علی بن احمد. (1354). گرشاسبنامه. به اهتمام حبیب یغمایی. تهران: کتابخانۀ طهوری.
4. ابنمسکویه، احمد بن محمد. (بیتا). تهذیب الاخلاق. بیروت: مکتبۀ الثقافۀ الدینیۀ.
5. برهان، محمدحسین بن خلف. (1391). برهان قاطع. تصحیح محمد معین. تهران: امیرکبیر.
6. جمالی، شهروز، ولیان، لیلا، و صادقی شهپر، رضا. (۱۴۰۰). بررسی مؤلفههای عدالت اجتماعی و نگرش به زنان در کتابهای سیاستنامه، روضة العقول، سندبادنامه و فرائد السلوک. سبکشناسی نظم و نثر فارسی، شمارۀ ۵۹، ۱۴۰ـ۱۵۷.
7. جمالی، شهروز، ولیان، لیلا، و صادقی شهپر، رضا. (۱۳۹۸). اتحاد دین و سیاست از نظرگاه روضة العقول (مرزباننامۀ بزرگ ساسانی). مطالعات هنر اسلامی، شمارۀ ۳۶، ۱ـ۲۲.
8. جمالی، علیاصغر، و رستمی، محمود. (۱۳۸۰). تاریخ نظامی جهان و هنر جنگ. تهران: نشر امام علی(ع).
9. حاجیپور، حبیب. (۱۳۹۸). بررسی و مقایسۀ کیفیت آموزههای تعلیمی در حکایتِ «مناظرۀ دیو گاوپای با مرد دینی» از روضة العقول با حکایتِ «دیو گاوپای و دانای دینی» از مرزباننامه. جستارنامۀ ادبیات تطبیقی، شمارۀ ۹، ۷۵ـ۱۰۰.
10. حسنزاده، محمدحسین. (1390). شبیخون در شاهنامه. فصلنامۀ کاوشنامه، ۱۲(22)، 105ـ130.
11. حسینیان، سیمین. (1399). اخلاق حرفهای در مشاوره. تهران: کمال تربیت.
12. خواجه نظام الملک. (1344). سیاستنامه. تصحیح مرتضی مدرسی چهاردهی. تهران: زوار.
13. رضایی، صادق، و کریمی خویگانی، روحالله. (1380). نگرشی تحلیلی به چرایی سلسلهمراتب و اطاعتپذیری در آموزشهای نظامی. فصلنامۀ پژوهشهای دانش انتظامی، 22(3)، 175ـ203.
14. روستا، جمشید. (1394). بررسی زمینههای تاریخی ورود زبان و ادب فارسی به قلمرو سلاجقۀ روم. نشریۀ ادب و زبان، 18(37)، 103ـ126.
15. ریچارد سون، اف. ام. (1365). روحیۀ جنگی؛ عوامل روانی در جنگ. ترجمۀ پیروز ایزدی. تهران: دانشگاه امام حسین(ع).
16. زمانی فریزهندی، منوچه. (1381). اخلاق کارگزاران اسلامی و تطبیق آن با اخلاق کارگزاران سیستم بانکی. فصلنامۀ بانک صادرات ایران، 20(4)، 70ـ۷۶.
17. ژكس. (1355). فلسفۀ اخلاق: حكمت عملی. ترجمۀ ابوالقاسم پورحسینی. تهران: سیمرغ.
18. غازی ملطیوی، محمد بن غازی. (1383). روضة العقول. تصحیح محمد روشن و ابوالقاسم جلیلپور. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
19. فرخی سیستانی، ابوالحسن علی بن جولوغ. (1400). دیوان. تصحیح محمد دبیرسیاقی. تهران: زوار.
20. فردوسی، ابوالقاسم. (1373). شاهنامه براساس چاپ مسکو. به کوشش سعید حمیدیان. تهران: قطره.
21. فرهادی، مرتضی. (1390). کار در فتوتنامهها (مرامنامههای صنفی- طریقتیِ، خودانگیخته و خودپذیرفتۀ پیشهوران ایرانی). مجلۀ برنامهریزی رفاه و توسعۀ اجتماعی، 2(8)، 1ـ36.
22. قراملکی، احد فرامرز. (1388). درآمدی بر اخلاق حرفهای. چ۲. تهران: انتشارات سرآمد.
23. ماکسول، جان. (بیتا). اخلاق حرفهای در مدیریت. ترجمۀ شمس آفاق یاوری. بیجا: بینا.
24. مجلسی، محمدباقر. (1363). ترجمۀ بحار الانوار. ج40. تهران: کتابخانۀ مسجد حضرت ولیعصر(عج).
25. موسوی سیرجانی، سهیلا، و منصوری، مهدیه. (۱۳۹۵). سنایی و اخلاق حرفهای. ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی (زبان و ادبیات فارسی)، ۱۲(۴۲)، ۲۵۷ـ۳۰۰.
26. نظری، جلیل. (1379). آثار ادبی پارسی در روم شرقی تا قرن هفتم. مجلۀ كتاب ماه ادبیات و فلسفه، شمارۀ 39، 28ـ33.
27. نوری، حسین. (1408ق). مستدرک الوسائل. بیروت: مؤسسۀ آل البیت الحیاء التراث.
26. Warde, A. (2017). Consumption: A Sociological Analysis. London, UK: Palgrave Macmillan.