ابهام علّی ادراکی و عملکرد سازمان مورد مطالعه: صنعت بیمه در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی- بازرگانیوحید نجفی کلیانی 1 , سعید صحت 2 , سعید عباس نژاد 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی . دانشگاه علامه طباطبایی. ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی. دانشگاه علامه طباطبایی. ایران
3 - مدیریت بازرگانی. دانشگاه علامه طباطبایی. ایران
کلید واژه: مدیریت استراتژیک, ابهام علّی, تئوری مبتنی بر منابع, شایستگی های سازمانی, تقلید رقبا,
چکیده مقاله :
عملکرد سازمانی تحت تأثیر ابهام مدیران سازمان از خود و رقبایشان است. هدف تحقیق حاضر بررسی تآثیر ابهام علی ادراکی بر عملکرد سازمانی است. ابهام علی ادارکی در این تحقیق شامل ابهام علی از شایستگی ها و ابهام علی از رقبا می شود. نمونه مورد بررسی 124 نفر از مدیران میانی شرکت های بیمه فعال در شهر تهران می باشد، که تعداد 116 پرسشنامه تکمیل و گردآوری شده است. نتایج معادلات ساختاری نشان دهنده ی این است که ابهام از شایستگی ها اثر مثبت معنادار (23/0) و ابهام از رقبا اثر منفی معناداری (18/0-) بر عملکرد سازمانی در شرکت های بیمه دارد. همچنین بر اساس تحلیل رگرسیونی شیوه رهبری، جو سازمانی و ارزش های سازمان از طریق متغیر میانجی ابهام علی ادراکی اثر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی دارند. شیوه رهبری از طریق ابهام از شایستگی ها بیشترین اثر را بر عملکرد سازمانی در شرکت های بیمه دارد.