رابطه مؤلفه های نوآوری گرایی و کارآفرینی گرایی با استراتژیهای رقابتی
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی- بازرگانیحسین رضایی دولت آبادی 1 , نجیبه عباسی رستمی 2 , فرانک صفری شاد 3
1 - استادیار گروه مدیریت دانشکده ی علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان. ایران
کلید واژه: استراتژی تمرکز, استراتژی تمایز, نوآوری گرایی, کارآفرینی گرایی, استراتژیهای رقابتی, استراتژی کاهش هزینه,
چکیده مقاله :
این تحقیق به منظور تعیین رابطه بین نوآوری گرایی و کارآفرینی گرایی با استراتژِهای رقابتی است. جامعه مورد مطالعه تعداد 85 نفر از مدیران و کارکنان کسب و کارهای کوچک در شهر اصفهان استکه به طور تصادفی 70 نفر از آنها انتخاب شدند. برای ابزار پژوهش پرسشنامه ای با 33 با ضریب پایایی 904/0 طراحی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها روش های آماری ضریب همبستگی ساده و چند گانه (تحلیل رگرسیون) استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که بین مؤلفه های نوآوری گرایی و مؤلفه های کارآفرینی گرایی با استراتژیهای رقابتی رابطه وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن بود که هر یک از مؤلفه های نوآوری گرایی و کارآفرینی گرایی با استراتژیهای رقابتی همبستگی چند گانه معنی داری داشتند.