بررسی عوامل موثر در پیاده سازی برنامه مهندسی مجدد در بانک صادرات استان مازندران
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی- بازرگانیاسدالله مهرارا 1 , بهناز باب زاده 2
1 - گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، عضو هیئت علمی و مدیر گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد قائمشهر
2 - دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاداسلامی واحد قائمشهر، قائمشهر، ایران.
کلید واژه: سازمان, مهندسی مجدد, فرایند, کسب و کار, طراحی مجدد,
چکیده مقاله :
یکی از شناخته ترین راهبردهای دگرگونسازی کسب و کار، مهندسی مجدد است که در پیاده سازی آن در سازمان ها مشکلاتی وجود دارد. این مقاله با هدف بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی فرایند مهندسی مجدد، عوامل موفقیت مهندسی مجدد را بصورت پنج عامل انسانی، سازمانی، اجرایی، محیطی، زمینه ای و تکنولوژی اطلاعات را شناسایی نموده است. پرسشنامه با طیف لیکرت طراحی و پس از اطمینان از روایی و پایایی، بین 94 نفر از مدیران، سرپرستان، مشاوران و کارشناسان ارشد به عنوان خبرگان جامعه آماری (بانک صادرات استان مازندران) توزیع گردید و با استفاده از آزمون t و با کمک نرم افزارspss نتایج بدست آمده نشان می دهد که عامل انسانی مهمترین و تکنولوژی اطلاعات ضعیف ترین عامل در موفقیت اجرا و استقرار فرایند مهندسی مجدد بوده و عواملسازمانی، اجرایی، محیطی و زمینه ای در ردیفهای بعدی تأثیر گذاری قرار دارند. برای عوامل، زمینه ای هم ایجاد توان تصمیم گیری، انجام کارهای پروژه و شغلی به عنوان مهمترین عوامل می باشد که باید به ترتیب اولویت به آنها توجه گردد.