بررسی تاثیر قابلیت دیجیتال بر عملکرد صادرات شرکت با نقش میانجی اکتشاف، بهره برداری، چابکی زنجیره تامین ، چابکی عملیاتی و چابکی بازاریابی
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی- بازرگانیمرضیه جهان دیده 1 , حسینعلی بهرام زاده 2
1 - کارشناسی ارشد گروه مدیریت، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان، ایران(نویسنده مسؤول)
کلید واژه: عملکرد, صادرات, قابلیت دیجیتال, کارخانه سیمان بجنورد,
چکیده مقاله :
نقش قابلیتهای دیجیتال در تجارت الکترونیک و توانایی آن در بهبود عملکرد سازمانهای صنعتی موردتوجه جدی محققان کسبوکار قرارگرفته است. از طرفی امروزه، تقویت صادرات غیرنفتی یکی از اهداف راهبردی کشور است که توجه ویژه به آن، رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را به همراه دارد. از سوی دیگر یکی از راههای مهم و تأثیرگذار بر افزایش صادرات, بهبود عملکرد صادراتی بنگاههای تجاری است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قابلیت دیجیتال بر عملکرد صادرات شرکت با نقش میانجی اکتشاف، بهرهبرداری، چابکی زنجیره تأمین، چابکی عملیاتی و چابکی بازاریابی در شرکت سیمان بجنورد بود. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری آن، کلیه کارکنان شرکت سیمان بجنورد به تعداد 405 نفر بودند؛ که طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 196 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه برگرفته از تحقیق ساپوترا و همکاران جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل، آزمون فرضیات تحقیق از روش مدل ساختاری با نرمافزار PLS نسخه 3 استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیات پژوهش نشان داد قابلیت دیجیتال بر عملکرد صادرات شرکت با نقش میانجی اکتشاف، بهرهبرداری، چابکی زنجیره تأمین، چابکی عملیاتی و چابکی بازاریابی تأثیر معناداری داشت؛ ازاینرو با افزایش میزان قابلیتهای دیجیتال، عملکرد صادرات سیمان بهبود پیداکرده که در این میان اکتشاف، بهرهبرداری مناسب و چابکی نقش اثرگذاری داشتند.
The role of digital capabilities in e-commerce and its ability to improve the performance of industrial organizations has received serious attention from business researchers. On the other hand, today, strengthening non-oil exports is one of the country's strategic goals, which brings special attention to economic growth and employment growth. On the other hand, one of the important and effective ways to increase exports is to improve the export performance of commercial enterprises. The purpose of this study was to investigate the effect of digital capabilities on the company's export performance with the mediating role of exploration, exploitation, supply chain agility, operational agility and marketing agility in Bojnourd Cement Company. The descriptive-survey research method and its statistical population were all the employees of Bojnourd Cement Company in the number of 405 people; 196 people were selected by stratified random method according to Kerjesi and Morgan's table. In the present study, the questionnaire taken from Saputra et al.'s research was used to measure the research variables. In order to analyze and test the hypotheses of the research, structural model method with PLS version 3 software was used. The results of the research hypothesis test showed that digital capability had a significant effect on the company's export performance with the mediating role of exploration, exploitation, supply chain agility, operational agility and marketing agility; Therefore, with the increase in the amount of digital capabilities, the performance of cement export has improved, among which exploration, proper exploitation and agility played an effective role.
آقازاده، هاشم، (1400). طراحی مدل استراتژیک قابلیتهای بازاریابی فروشگاههای زنجیره هایهای تجاری ایران به منظور رقابت پذیری در صنعت فروشگاههای زنجیره های داری کشور، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
اشک زری، سید حمید، (1399). بررسی تحلیلی الگو و مدل ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور. دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت کیفیت فراگیر و تجارت جهانی.
جعفرنژاد، مهدی و شهائی، سید محمد (1396). ارائهٔ مدلی نوین در رتبهبندی و ارزیابی مالی شرکتها (مورد مطالعاتی: صنعت فلزات اساسی بورس اوراق بهادار تهران)، مجله مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی، 5، ص53-35.
حاجی پور، عبدالحمید و خلیلی اسبوئی، صابر، (1399)، تبیین استراتژی محصول- بازار و قابلیتهای بازاریابی شرکت بر عملکرد صادراتی بازار. چهارمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی دادهها، دانشگاه مازندران، بابلسر.
خیری، کامبیز، روشنی، حسن (1396). بررسی نقش میانجی گرانه قابلیتهای بازاریابی در رابطه جهتگیری استراتژیک و عملکرد سازمان، فصلنامه صنعت بیمه، 1380، شماره 64، ص 31-60.
خیری، مرضیه و روشنی، محمدحسین (1396). تحلیل چگونگی تأثیر قابلیتهای نوآوری فناوری بر رقابتپذیری شرکتهای کوچک و متوسط، ضمن بیان ابعاد قابلیت نوآوری به بررسی تأثیر آن بر رقابتپذیری شرکتهای کو چک و متوسط، همایش بینالمللی صنعت بیمه: چالشها و فرصتها، 1387.
رحیم نیا، عبدالحمید و خلیلی اسبوئی، صابر، (1400). جهتگیری استراتژیک و قابلیتهای بازاریابی انجام دادند. نتایج پژوهش نشان دادند که جهتگیری استراتژیک مشتری مداری، رقیب مداری و گرایش به نوآوری بر قابلیتهای بازاریابی اولین کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایهگذاری، دانشگاه جامع علمی کاربردی گلستان، گرگان.
رضایی دولت آبادی، حسن، خائف الهی، احمد علی، (1401). مدلی برای تعیین میزان تاثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت های بازاریابی در صنایع پتروشیمی ایران، مدرس علوم انسانی.
زند حسامی، محمدعلی، آشتیانی، لیدا (1397). روش چند معیاره (MCDM) برای انتخاب سهام در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از متغیرهای مالی. مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی، 1(5)، ص53-35.
سرمد، عبدالحمید و خلیلی اسبوئی، صابر، (1395)، روش تحقیق. چهارمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی دادهها، دانشگاه مازندران، بابلسر.
شاه رجبیبان، نازنین (1399). استراتژی های نوین در بازاریابی خدمات فروشگاههای زنجیرههای ی، اولین کنفرانس بین المللی خدمات فروشگاههای زنجیره ای
نورالهی، حمیدرضا، زارع، محمدصادق. (1395)، بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد بازار بهواسطه متغیر خلق ارزش برتر برای مشتری در صنایع غذایی شهرک صنعتی توس مشهد، فصلنامه صنعت بیمه، شماره 3 و 4، 7-36.
Alegre Vidal, A., Chiva Gomez, N., (2012). Strategic Financial Performance Evaluation of the Turkish Companies Traded on ISE. EGE ACADEMIC REVIEW, 12(4), 529-539.
Armstrong, A., Khalili Esbouei, S., (2013). Integrating FAHP and Fuzzy ARAS for evaluating financial performance, Bol. Soc. Paran. Mat., (3s.) v. 32 2 (2014): 163–174. SPM: www.spm.uem.br/bspm.
Balm, E., K., Turskis, Z., (2011). Multiple criteria decision making (MCDM) methods in economics. Technological and Economic Development of Economy, 17 (2), 397-427.
Blesa, K., S., Ripolle, E., G., Stewart, J., S., (2017). Can a positive approach to performance evaluation accomplish your goals?. Kelley School of Business, 53, 269-279.
Brumbrach, H.Y., Lin, Y.K., & Chang, C.H. (2011). Performance evaluation of extension education centers in universities based on the balanced scorecard. Evaluation Program Planning, 34(1), 37-50.
Day, W., C., Cheng, Y., P., (2014). A hybrid fuzzy MCDM approach for evaluating website quality of professional accounting firms. Expert System with Applications, 39, 2783-2793.
Holton, N., bates, H., (2012). Performance evaluation of higher education; a necessity, Journal of Procedia, Vol 46, pp: 5682-5686.
Krasnikov, M., A., (2018). The effect of Intellectual Capital on Firm Performance: an insurance companies investigation of Iran. MEASURING BUSINESS EXCELLENCE, VOL. 16 NO. 1 2012, pp. 53-66.
Maydeu, A., Olivares, T., Lado, A., (2013). An integrated assessment of lithuanian economoc sectors based on financial ratios and fuzzy MCDM methods.Technological and Economic Development of Economy, 18(1), 34-53.
23. Morgan, N., A., Vorhies, D., W., & Mason, C., H., (2009). Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8), 909–920
Morgan, N., Seyfullahogullari, C., A., (2013). The Ranking of Retail Companies Trading in ISE. European Journal of Scientific Research, 70 (1), 29-37.
Neely, O., Chitnis, A., (2012). Performance evaluation in Indian corporate organizations: A survey, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 37, 38-45.
Nuaker, M., Mehdiabadi, A., Shahabi, A., Mardani, M., (2012). An empirical study for measuring the success index of banking industry. Management Science Letters, 2 (2012) 1155–1166.
Schermerhorn, R., Mehragan, M. R. and Golkani, M. R. (2012). A Model for Evaluating Financial Performance of Companies by Data Envelopment Analysis: A Case Study of 36 Corporations Affiliated with a Private Organization. International Business Research, 5(8), 8-16.
Sok, M., A., (2012). The effect of Intellectual Capital on Firm Performance: an insurance companies investigation of Iran. MEASURING BUSINESS EXCELLENCE, VOL. 16 NO. 1 2012, pp. 53-66.
Song, C., A., F., Santos, S., P., Marques, P., M., (2017). Integrating the Data Envelopment Analysis and the Balanced Scorecard approach for enhanced performance assessment. Omega, Vol 40, pp: 390-403.
Song, M., Cahill, D., Sidhu, J., (2013). Intellectual capital and financial performance: an evaluation of the Australian financial sector. Journal of Intellectual Capital, Vol. 14 No. 2, 2013
Theodosiou, W., C., Cheng, Y., P., (2012). A hybrid fuzzy MCDM approach for evaluating website quality of professional accounting firms. Expert System with Applications, 39, 2783-2793.
Tsiotsou, R., H., & Vlachopoulou, M., (2011). Understanding the effects of marketorientation and e-marketing on service performance. Marketing Intelligencen& Planning, 29(2): 141-155.
Vorhies, A., Yalcin, N., (2019). Strategic Financial Performance Evaluation of the Turkish Companies Traded on ISE. EGE ACADEMIC REVIEW, 12(4), 529-539.
Walters, N., Bayrakderaglu, A., Kahraman, C., (2012). Application of fuzzy multi-criteria decision making methods for financial performance evaluation of Turkish manufacturing industries. Expert Systems With Applications, 39, 350-364.
Wang, C., A., F., Santos, S., P., Marques, P., M., (2012). Integrating the Data Envelopment Analysis and the Balanced Scorecard approach for enhanced performance assessment. Omega, Vol 40, pp: 390-403.
Wu, A., Sivalogathasan, T., Misiunas, A., (2012). An integrated assessment of lithuanian economoc sectors based on financial ratios and fuzzy MCDM methods.Technological and Economic Development of Economy, 18(1), 34-53.