شناسایی و اولویت بندی اقدامات استراتژیک بازاریابی در سازمانهای غیرانتفاعی (مطالعه موردی: کمیته امداد امام خمینی استان هرمزگان)
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی- بازاریابیامیرمسعود سالکی 1 , اسماعیل حسن پور 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت و هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
کلید واژه: بازاریابی, هرمزگان, کلمات کلیدی: اقدامات استراتژیک, سازمان های غیرانتفاعی, کمیته امداد امام خمینی,
چکیده مقاله :
چکیده در این پژوهش، به شناسایی و اولویت بندی اقدامات استراتژیک بازاریابی در کمیته امداد امام (ره) استان هرمزگان پرداخته شد. این تحقیق از نظر هدف، اکتشافی- توصیفی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و معاونین کمیته امداد امام خمینی استان هرمزگان به تعداد 66 نفر می باشد. روشهای گردآوری اطلاعات، اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه می باشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. به طوری که در بخش آمار استنباطی از آزمون T استیودنت جهت شناسایی و اولویت بندی اقدامات استراتژیک بازاریابی در کمیته امداد امام خمینی و از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی متغیرها استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد، عوامل استراتژیک بازاریابی شامل خدمت، قیمت، توزیع، ترفیع، افراد (کارکنان)، تسهیلات فیزیکی و فرآیند، اثر مثبت در موفقیت استراتژیک کمیته امداد امام (ره) استان هرمزگان دارند؛ که بیش ترین میانگین رتبه متعلق به متغیر خدمت با مقدار 27/4 و کم ترین میانگین رتبه متعلق به متغیر قیمت با میانگین 87/3 است.
Arabi, Seyed Mohamad., Rezvani, Hamid Reza. (2014). “The relationship between strategic alignment between business strategy and marketing strategy with organizational performance levels. Research on Iranian pharmaceutical companies”, Journal of Management Sciences, Issue 5.
Beier, J., Dambok, S. (2010). “The role of exhibitions in marketing mix”. The Global Association of the Exhibition Industry (UFI), University of Cooperative Education, Ravensburg, Germany, pp: 1-17.
Daneshian, Fatemeh., Olia, Mohamad Saleh., Ranjbariyan, Bahram. (2011). “Marketing Strategic Action Network Analysis and Quality Function Deployment”, Journal of Marketing Research Scientific Novel, Volume 1, Issue 3.
Dehdashti, Zohreh., Pour Hosseini, Amir Hossein. (2011). “Model effect on sales performance sales and marketing strategy”, Journal of Business Management, Volume 5, Issue 1.
Deloy Esfahani., Mohamad Reza., GHorbani, Hassan., Bagheri ghaleh Salimi, Marziyeh. (2014). “The impact of marketing strategies on supply chain alignment and organizational performance (Case study: the industry group)”, Journal of Marketing Management, 23.
Hasangholipou, Tahmoreth., Ansari, Manoucher., Elahi gol, Akram. (2012). “The effect of internal market orientation in service organizations, with emphasis on the mediating role of organizational citizenship behavior and organizational commitment (Bank Mellat in Tehran)”, Business Management, Volume 4, Issue 11.
Hosseini, Maryam., Nekoizadeh, Maryam., Ghadimi, Mahmoud. (2013). Examine the role of mediator marketing capabilities in the relationship between strategic orientation and organizational performance (Case Study: Bank Melli Iran)”; Journal of Management, Issue 29, spring.
Lucian, M. A. (2013). “Sport marketing mix strategies, SEA - Practical Application of Science”, Volume I, Issue 1 (1), 298-303.
Memari. Zhaleh. (2010). Analysis and modeling of the marketing mix of the country's sport industry with decision-making approach, Ph.D. thesis, Tehran University, Physical Education Faculty.
Nanayaa, D. O., Agyapong, G. K. Q., Nyarku, M. K. (2011). “The effect of marketing communications on the sales performance of Ghana Telecom (Vodafone, Ghana)”. International Journal of Marketing Studies, 3(4), pp: 50-62.
Nanle, Magaji., Olawumi Dele, Awolusi., Sydney, Akinsuru. (2015). Effect of Marketing Strategy on Customer Loyalty in the Nigerian Oil and Gas Industry: The Mediating Role of Consumer Perceived Value, International Journal of Investment Management and Financial Innovations, 1(4): 94-104.
Rahnavard, Farajollah., Sadeghi, Mosa., Sobhani., Mohamad Sadegh. (2011). “Effectiveness analysis of the effectiveness of marketing information systems strategic planning (case study: banks)”, the fifth year; No. 18.
Sorayai, Ali., Mehrai, Samaneh. (2013). “Evaluate and rank the appropriate marketing strategies to achieve competitive advantage in the 3 to 5 star hotels of nongovernmental Mazandaran”. Researcher Management Journal, Issue 30.