نقد پست مدرنیستی رمان «پستی» نوشته محمدرضا کاتب
محورهای موضوعی : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیفقیهه دهقان 1 , رضا صادقی شهپر 2
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
کلید واژه: پستمدرنیسم, رمان «پستی», محمدرضا کاتب, شگردهای روایی پسامدرن,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر استفاده از شگردها و مؤلفههای داستانهای پسامدرن یکی از چالشهای مهم داستاننویسان ایرانی بوده است. در پژوهش حاضر رمان پستی اثر محمدرضا کاتب به روش توصیفی-تحلیلی از منظر پست مدرنیسم بررسیشدهاست و میخواهد به این پرسشها پاسخ دهد که پست مدرنیسم در رمان پستی چگونه و با استفاده از چه مؤلفههایی نمود یافته است؟ آیا میشود این رمان را یک رمان پسامدرن به شمار آورد؟ نتایج حاصل از بررسی نشان میدهد که بیطرحی و بیقصگی، عدم انسجام و ترتیب روایی، عدم قطعیت، شخصیتپردازی، تعدد روایت، جریان سیال ذهن، سیال بودن زمان و مکان، تناقض، پایان نداشتن داستان و آمیختگی سبک نگارش از شگردهای روایی پسامدرنیستی رمان پستی است. با توجه به ویژگیهای پسامدرن بازتاب یافته در رمان پستی، میتوان آن را پسامدرن قلمداد کرد.
In recent years, the use of techniques and components of postmodern fiction has been one of the most important challenges for Iranian storytellers. In the present study, the novel "Postal" by "Mohammad Reza Kateb" has been studied descriptively-analytically from the perspective of postmodernism. The narratives of the novel are the biographies of the characters in different forms and times. The contradiction throughout the novel stems in part from this point. Irregularity, incoherence and order of narrative, uncertainty, characterization, multiplicity of narrative, fluid flow of mind, fluidity of time and place, contradiction, endless story and fusion of writing style are some of the postmodernist components of the novel. Is postal. Given the postmodern features reflected in the postal novel, it can be considered postmodern.
_||_