شخصیت پردازى در داستان هاى زولا
محورهای موضوعی : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
1 - دانش آموخته دکترى زبان و ادبیات فرانسه از واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامى تهران.
کلید واژه: ناتورالیسم, زولا, شخصیتپردازى, سهم سگان شکارى, شاهکار, قلب پاریس,
چکیده مقاله :
در نیمه دوم قرن نوزدهم، در فرانسه، به واسطه پیشرفت سریع علم، دیدگاه نویسندگان نسبت به داستان نویسى دگرگون و به سمت حقایق زندگى سوق داده شد. در این میان، "امیل زولا"، به عنوان سردمدار مکتب ناتورالیسم، بیش از پیش به سمت واقعیت، گرایش پیدا کرد. متأثر از این دیدگاه، قهرمان هاى داستان هاى او مانند دوران هاى پیشین، داراى خصوصیات خارق العاده و افسانه اى نیستند؛ بلکه انسان هایى کاملاً عادى، برگزیده از جامعه زمان نویسنده اند؛ زولا بدین وسیله جامعه لجام گسیخته امپراطورى دوم را به یارى دیده ها، شنیده ها و تجارب زندگى خود به تصویر مى کشد. در این جستار کوشش شده است، با تکیه بر سه اثر او به نام هاى "سهم سگان شکارى"، "شاهکار" و "قلب پاریس"، شگردهاى خاص زولا در پردازش قهرمانان داستان هایش بررسى شود