Enhancing Efficiency: A Multilevel Evaluation of Bank Shahr Branches in Tehran
محورهای موضوعی : Data Envelopment Analysisسیده سارا حسینی 1 , سمیه رحمانی 2
1 - Department of Electrical, Computer and Biomedical Engineering, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 - Department of Electrical, Computer and Biomedical Engineering, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
کلید واژه: Multi-Criteria Decision Making, Performance Evaluation, Topsis, Data Envelopment Analysis.,
چکیده مقاله :
This study aims to evaluate the performance of different branches of Shahr Bank in Tehran by employing the TOPSIS method and Data Envelopment Analysis (DEA). The objective is to consider both customer-centric conditions and the core requirements of the organization simultaneously. The TOPSIS method provides a comprehensive assessment of the relative efficiency of decision-making units from both the customer and organization perspectives. Subsequently, at a higher level, the Data Envelopment Analysis models are utilized to integrate the results and determine the efficiency weight assigned to each branch. The findings reveal that the Shohada Square and Ferdowsi Square branches exhibited full (100%) efficiency in 2017, distinguishing them as top performers. Conversely, the remaining branches were identified as inefficient, indicating room for improvement. Specifically, the data analysis highlights the South Terminal Branch as operating at the lowest performance levels, underscoring the need for targeted interventions and improvement scenarios to enhance its efficiency. This research contributes to the field by combining multiple evaluation approaches to provide a comprehensive evaluation framework for branch performance. The results offer insights that can inform decision-making processes and guide efforts to optimize the overall efficiency of Shahr Bank branches.
در این مقاله با استفاده از رویکرد ترکیبی تاپسیس (TOPSIS) و تحلیل پوششی داده ها(DEA) به ارزیابی عملکرد شعب مختلف بانک شهر در سطح شهر تهران پرداخته شده است. هدف ما از انجام این تحقیق، تصمیم گیری در یک شرایط مشتری محوری و نیز سازمان محوری به صورت همزمان و دستیابی به یک نتیجه ی تلفیقی است. در واقع ابتدا به کمک روش تاپسیس، می توان در یک سطح کلان، تصویر روشنی از کارایی نسبی واحدهای تصمیم گیری از هر دو منظر یاد شده (مشتری و سازمان) ارائه نمود و سپس در ادامه در سطح بالاتری به کمک روش تحلیل پوششی داده ها خروجی های سطح قبلی را یکپارچه نمود . نهایتا یک نمره ی کارایی مشخص برای هریک از شعب میتوان تعیین کرد. روش گردآوری داده ها و اطلاعات در این تحقیق به صورت کتابخانه ای است. نتایج نشان می دهد که شعبه های میدان شهدا و میدان فردوسی در سال 1395 دارای کارایی صددرصد بوده اند و بقیه شعب ناکارا بوده اند. همچنین در این بررسی مشخص گردید که شعبه ترمینال جنوب دارای کمترین سطح کارایی یعنی بیست و نه درصد بوده است و نیازمند ارائه ی رویکردهای بهبود عملکرد هستند.