Compliance and ranking of effective factors in the failure of strategic management in Iran Telecommunication Company
محورهای موضوعی : Strategic Managementرضا خضردوست 1 , نرگس دل افروز 2
1 - دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گیلان ایران
2 - دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گیلان ایران
کلید واژه: strategy, Strategic Planning, strategic management, Iran Telecommunication Company,
چکیده مقاله :
The purpose of this study was to investigate and evaluate the factors affecting the failure of strategic management in large companies. The research is an applied and descriptive-survey target. The statistical population of the study consisted of all experts and experts of the telecommunication company, which numbered 191 people. In total, 191 persons were selected as sample. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire whose reliability was confirmed by Cronbach's alpha and its validity was verified by face validity. In order to analyze the data in the descriptive statistics section, statistical software SPSS23 was used and in inferential statistics, Structural Equation Modeling was applied using Lisrel 8.80 statistical software. The research findings showed that factors such as: rapid change of conditions and inability to manage change, imbalance between current business and the strategy of informal groups, lack of correct identification of bottleneck, lack of key competencies, attachment to past strategy, inappropriate communication of the program with The prospect, lack of laws and mechanisms for identifying and solving executive problems, and inadequate training and guidance are among the most important factors affecting the failure of strategic management in the telecommunications company. Among the known factors, the greatest effect on the failure to properly identify the throat is 0.44 It should be. Accordingly, strengthening the skills of strategic managers and planners in identifying organizational bottlenecks and barriers is essential.
هدف از انجام پژوهش حاضر، عارضهیابی و رتبهبندی عوامل مؤثر در شکست مدیریت استراتژیک در شرکتهای سایز بزرگ است. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع توصیفی – پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان و خبرگان شرکت مخابرات هستند که تعدادشان 191 نفربوده و به روش تمام شماری، تعداد 191 نفر نیز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته میباشد که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ و روایی آن به روش روایی صوری مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از نرم افزار آماری SPSS23 و در بخش آمار استنباطی از روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Lisrel8.80 اقدام شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که عواملی از قبیل: تغییر سریع شرایط و عدم توانائی در مدیریت تغییر، عدم توازن بین کسبوکار جاری و استراتژی گروههای غیررسمی، عدمتشخیص صحیح گلوگاه، فقدان شایستگیهای کلیدی، دلبستگی به استراتژی گذشته، ارتباط نامناسب برنامه با چشم انداز، عدم وجود قوانین و سازکارهای شناسایی و حل مشکلات اجرایی و آموزش و هدایت ناکافی از مهمترین عوامل موثر بر شکست مدیریت استراتژیک در شرکت مخابرات هستند و در بین عوامل شناخته شده بیشترین میزان تاثیر مربوط به عدم تشخیص صحیح گلوگاه به میزان 0/47 میباشد. بر این اساس تقویت مهارتهای مدیران و برنامه ریزان استراتژیک سازمان در تشخیص گلوگاه ها و موانع سازمان ضروری میباشد.