Language Learners as Gatekeepers of Teachers’ Cognition: A Case Study of Two Classroom Conditions
محورهای موضوعی : نشریه تخصصی زبان، فرهنگ، و ترجمه (دوفصلنامه)
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
2 - دانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه اصفهان
کلید واژه: teacher cognition, learners’ language perspective, classroom practice, language socialization,
چکیده مقاله :
In recent decades, L2 teachers’ cognition (i.e., their thinking about language, language learning/teaching and practices) has attracted the attention of research circles worldwide. But how is teachers’ cognition affected when it comes to learners’ own perspective towards language, social phenomenon, or cognitive one (Firth & Wagner, 1997)? Will teachers’ perspective towards language learning and teaching be modified by the way learners look at language? In this qualitative case study, we explored the influential factors, on the part of learners, which determine teachers’ methodologies and practices. To this end, 3-month diaries of a teacher who was running 2 sets of classes (i.e., regular classes of the Ministry of Education and institutionalized classes) were analyzed. The precise, qualitative analysis of the diaries suggests that depending on the perspective of the learners towards language in different instructional settings, the cognition of the teacher altered accordingly, which led to the emergence of alternative practices.
در دهه های اخیر، ذهنیت زبان آموزان زبان دوم (که عبارت است از تفکر آنها در مورد زبان، آموزش و یادگیری زبان و تدریس کلاسی) توجه مجامع تحقیقاتی جهان را به خود اختصاص داده است.اما سوال مطرح شده این است که ذهنیت مدرسان زبان چگونه می تواند تحت تاثیر نوع نگرش زبانی (نگرش اجتماعی یا شناختی) قرار بگیرد؟ آیا ذهنیت مدرسان می تواند با تغییر دیدگاه زبانی زبان آموزان رابطه ای داشته باشد؟ در این تحقیق کیفی، فاکتورهای اساسی از طرف زبان آموزان که تاثیر بسزایی بر روی روش تدریس و نوع تدریس مدرسان می گذارند مورد بررسی قرار گرفته است. در راستای این هدف، شرح حال نویسی سه ماهه یک مدرس زبان از تجربه ی دو کلاس (یکی آموزش و پرورش و دیگری کلاس موسسه ای) مورد آنالیز قرار گرفت. آنالیز دقیق و کیفی شرح حال ها نشان داد که بسته به نوع دیدگاه زبانی زبان آموزان در موقعیت های زبانی متفاوت ذهنیت مدرسان نیز تحت تغییر قرار می گیرد که این نیز به نوبه ی خود روش تدریس مدرسان را متفاوت می نماید.