Undergraduate Argumentative Writing in English as a Foreign Language: a Gendered Perspective
محورهای موضوعی : نشریه تخصصی زبان، فرهنگ، و ترجمه (دوفصلنامه)
عباس زارعی
1
(
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه کاشان، ایران
)
شینا کوار
2
(
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه مالایا، کوالالامپور، مالزی
)
کلید واژه: gender differences, academic writing, Argumentative Writing, English as a Foreign Language, learner corpus,
چکیده مقاله :
Determining whether gender-related differences exist in the linguistic characteristics of writing in formal contexts is one of the concerns of recent research on gender in second language writing. This study aimed to explore gender differences in undergraduate argumentative writing in English as a foreign language (EFL) in terms of lexical and discoursal features. Around 100 Persian-speaking male and female EFL learners with insignificant differences in English proficiency at the time of the study and with similar background literacy experiences performed an opinion-based writing task under exam conditions. Combined corpus analysis and discourse analysis techniques were used to describe and compare their texts in terms of writing quality, lexical properties, and rhetorical organization. Results showed that a) male learners received significantly higher mean scores in the content and organization of their argumentative writing (t= 2.03 and 2.08 respectively, p≤ 0.04); b) female EFL learners wrote less assertively and expressed positions more obscurely as shown in the analysis of their topic sentences; and c) While male learners used both inductive and deductive overall organizations for their texts, most female learners (74.4%) wrote more deductively. Results of concordance and keyword analyses through Wordsmith Tools also illustrated that learners’ social and ideological contexts of gender contributes to their approach to academic writing in English.
در یکی از روندهای تحقیقاتی در مهارت نوشتن در زبان دوم، مطالعه ویژگی های زبانشناختی نوشتار زنان و مردان به عنوان هدفی مهم تلقی می گردد و درک تفاوتهای جنسیتی در یادگیری و بکارگیری این مهارت در چارچوب بافت اجتماعی و فرهنگی نظام های آموزشی به درک بهتر مهارت نوشتن در زبان دوم و یاددهی و یاد گیری آن کمک می کند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تفاوتهای جنسیتی در ویژگیهای زبانشناختی، لغوی و گفتمانی نوشتار دانشجویان مرد و زن در رشته زبان انگلیسی بعنوان زبان دوم (خارجی) بود. بررسی عمقی نمونه های نوشتاری حدود 100 نفر با روش تحلیل گفتمان و روش تحلیل لغات تفاوتهای زبانشناختی، لغوی و گفتمانی بین نوشتار زنان و مردان را آشکار ساخت و از جمله نشان داد که زنان در سازمان دهی ایده ها و بیان جسورانه نظر شخصی از مردان ضعیف تر عمل می کنند. این یافته ها در چارچوب بافت اجتماعی و فرهنگی و با لحاظ روندهای تحقیقاتی در مهارت نوشتن در زبان دوم مورد بحث قرار گرفته اند.