تاثیر چندرسانه ای آموزش محیط زیست بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در مدارس سبز شهر تهران
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعاتبهنام تقی پور 1 , خدیجه علی آبادی 2 , سعید پور روستایی اردکانی 3
1 - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران
3 - استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران
کلید واژه: یادگیری, انگیزش پیشرفت تحصیلی, آموزش محیط زیست, چندرسانه ای,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر چندرسانهای آموزش محیط زیست بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در مدارس سبز شهر تهران بود. روش تحقیق پژوهش شبهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی مدارس سبز تهران که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند تشکیل میداد. در نمونهگیری از روش خوشهای چندمرحلهای استفاده شد و بهصورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش از چندرسانه ای محقق ساخته و گروه کنترل از روش سنتی استفاده شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: 1- آزمون یادگیری محقق ساخته 2- پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل کوواریانس به کمک نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که با استفاده از چندرسانه ای محیط زیستی، آموزشدیده بودند با 95% اطمینان بیشتر از دانشآموزانی بود که با روش متداول مدرسه آموزشدیده بودند.
The purpose of this study was to evaluate the effect of teaching by environmental multimedia on learning and motivation of third grade elementary students of Tehran's green schools. The method was quasi - experimental design of pre-test and post-test with control group. The population was consisted of all Tehran's green schools in third grade boys that were studying in 1394-95. Method that used in the sample selection procedure has been random multistage cluster sampling. then randomly assigned 20 numbers in the experimental group, in a class and 20 in the control group were in other class. Then a group under the first level of the independent variable (through a multimedia presentation method) and the other group at another level of the independent variable (School conventional method) were used. The research's tools including: 1) test learning topics pollution and water conservation methods of that is developed by the researcher 2) Hermans's motivation of achievement questionnaire. The resulting data were analyzed by analysis of covariance in SPSS software. The results have shown that learning and motivation of achievement of students that was educated by training environmental multimedia in a %95 confidence interval is more than students that was educated by common method.
_||_