رابطه هیجانخواهی و کاربری از امکانات جانبی تلفن همراه در دانشجویان دانشگاه زنجان
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعات
محمد حسن احمدی
1
(دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه زنجان)
طاهره الهی
2
(استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان)
کلید واژه: تلفن همراه, دانشجویان, هیجانخواهی, وابستگی, امکانات جانبی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی سطوح مختلف هیجانخواهی و بررسی ارتباط آن با کاربری از امکانات جانبی تلفن همراه بود. روش تحقیق به کار گرفته شده از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش، شامل400 دانشجوی کارشناسی (228 دختر و 172 پسر) دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 93-1392 است که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشه‎ای انتخاب شدند. در بین این افراد، پرسشنامه هیجانخواهی و کاربری از تصاویر و کلیپ تلفن همراه به اجرا درآمد. یافتهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی گروههای مستقل تجزیه و تحلیل شد. بررسیهای آماری، ارتباط معناداری را بین هیجان خواهی و کاربری از تصویر و کلیپ تلفن همراه آشکار ساخت. به علاوه کاربری از گالری عکس تلفن همراه در افرادی که در گروه کم هیجان قرار داشتند، در مقولههای تصاویر سیاسی و دینی، به شکل معناداری پایینتر از افرادی بود که در گروه پرهیجان قرار داشتند. کاربری افراد کم هیجان از کلیپ تلفن، در مقولههای آسیبهای اجتماعی، عاشقانه، طبیعت، شعرا، نویسندگان، ورزشی (در ارتباط با زنان) و توجه به گروههای سیاسی و علمی به شکل معناداری بیشتر از افراد گروه پرهیجان بود، در مقابل، کاربری افراد با هیجان بالا، در زمینه کلیپهای شو و برهنه و نیمهبرهنه، به شکل معناداری بیشتر از افرادی بود که در گروه کمهیجان قرار داشتند. کاربری دختران در مقولههای سیاسی، چهرههای مذهبی و ادبی بیشتر از پسران و کاربری پسران در مقولههای چهرههای سیاسی و ورزشی بیشتر از دختران میباشد.
The purpose of the present study was to identify different levels of sensation seeking and to assess how these relate to using additional functions of cell phones. Research method was correlational. A sample of 400 students (228 female, 172 male) from the University of Zanjan was selected using random cluster sampling. The students were asked to complete sensation seeking questionnaire as well as questionnaires on using images and video clips of cell phones. Data was analyzed by using Pearson correlation coefficient and two independent group's t test. Statistical analyses revealed significant relationship between level of sensation seeking and using cell phone images and video clips. In addition, individuals with low levels of sensation seeking used political and religious images in their cell phone photo gallery significantly less than high sensation seekers. Low sensation seekers used video clips with nature, social, romantic, scientific, or political themes or those related to poets, authors, or sportspersons (related to women) significantly more than the individuals with high levels of sensation seeking. In contrast, high sensation seekers used shows and videos featuring naked or semi-naked persons significantly more than students with low levels of sensation seeking. Girls used images of political, religious, and literary figures more than boys and boys were more inclined than girls to use photos of political and sport figures.