رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه با اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان دانشآموزان
محورهای موضوعی : psycologyمجید سلیمانی 1 , اسماعیل سعدی پور 2 , حسن اسدزاده 3
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: سلامت روان, دانشآموزان, احساس تنهایی, شبکههای اجتماعی مجازی, اهمالکاری تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه با اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان بود. این پژوهش، توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان سال سوم دبیرستان مدارس عادی- دولتی قم که در سال تحصیلی 95-1394 به تحصیل اشتغال داشتند، تشکیل میدهند که شامل 2414 نفر بودند. از بین کلیه دانشآموزان، 334 نفر با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از مراجعه به مدارس، دانشآموزان حاضر در نمونه، چهار پرسشنامه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه (محقق ساخته)، اهمالکاری، احساس تنهایی و سلامت عمومی را به منظور جمعآوری دادهها تکمیل نمودند. روایی ابزارها به ترتیب از طریق روایی صوری، ملاکی، همسانی درونی و همزمان قابل قبول گزارش شده است. همچنین، پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب 0/88، 0/92، 0/89 و 0/88 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی و با استفاده از SPSS انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با اهمالکاری و احساس تنهایی رابطه مستقیم و با سلامت روان رابطه منفی دارد. همچنین، متغیرهای اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان میزان استفاده از شبکههای مجازی تلفن همراه را پیشبینی میکند.
The present study aimed to investigate the relationship between using virtual social media in mobile phone and students’ academic procrastination, feeling lonely and mental health. This study was a descriptive-correlational research. The statistical population was made up of all third year high school students of public schools in Qom who were studied in 2015-2016 academic year. Out of the total 2414 students who comprised the population of this study, 334 were selected as sample based on Krejcie and Morgan table via a simple random sampling. Following visiting the schools, the aforesaid students were given and completed four questionnaires for data collection on using mobile phone’s virtual social media (researcher made), academic procrastination, feeling lonely and general health. The validity of tools was reported via face validity, criterion validity, internal consistency, and acceptable concurrent validity, respectively. The reliability, also, was calculated through Cronbach's Alpha coefficient which were obtained 0.88, 0.92, 0.89, and 0.88, respectively. Data analysis was carried out via Pearson Correlation test, linear regression analysis, and SPSS software. The results of the study revealed that the extent of using virtual social media has a direct relationship with academic procrastination and feeling lonely, and has a negative relationship with mental health. Furthermore, the variables of academic procrastination, feeling lonely and mental health contribute to predict the extent of using mobile phone’s virtual social media.
