اثربخشی چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کم توان ذهنی
محورهای موضوعی : روانشناسیمریم بهنام مقدم 1 , سعید موسوی پور 2
1 - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, کمتوان ذهنی, آموزشپذیر, چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی, رشد مهارتهای اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی چندرسانه ای آموزشی مطالعات اجتماعی، بر پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر پایه پنجم ابتدایی شهر اراک در سال 1393 صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبه تجربی دارای پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر پایه پنجم ابتدایی شهر اراک بود. نمونه آماری شامل 20 نفر از دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر آموزشگاه استثنایی مهندس امیر ابراهیمی فخار شهر اراک بود که به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش وگواه تقسیمبندی شد. ابزارهای این پژوهش شامل چندرسانه ای آموزشی مطالعات اجتماعی، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی و آزمون پیشرفت تحصیلی بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل و وابسته و به کمک نرمافزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها نشان داد که آموزش از طریق چندرسانه ای آموزشی تولید شده در درس مطالعات اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی آزمودنیهای گروه آزمایش بهطور معنیداری تأثیر داشت. لذا توصیه میشود از چندرسانه ای آموزشی تولید شده در کنار آموزش سنتی جهت پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کم توان ذهنی استفاده کرد.
The aim of the present study was investigating the efficiency of social studies educational multimedia on the educational achievements and social skills development of educable disabled fifth-grade female students’ in Arak in 2014. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest and control group. Statistical population was all educable disabled fifth-grade female students’ in Arak. The sample consisted of 20 educable disabled female students in the fifth grade of Amir-Ebrahimi Fakhar exceptional primary school in Arak. They were divided randomly into two groups (control and experimental); each consisting of 10 persons. The instruments included educational multi-media for social studies, social skills questionnaire and achievement test. Data analysis using descriptive and inferential statistics (independent and dependent t test) using SPSS was conducted. Based on the findings, teaching through learning multi-media produced for social studies had a meaningful effect on the academic achievement and development of social skills in the experimental group. Results suggest that we can use multi-media materials beside traditional education for educational achievement and development of social skills in the disabled students.
