بررسی فراترکیب نقش نوآوری بر مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان
محورهای موضوعی : بازاریابیمینا سرشار 1 , مجید فتاحی 2 , نیلوفر ایمان خان 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
کلید واژه: برنامه, استراتژی فروش, نوآوری, مزیت رقابتی, شرکت دانشبنیان,
چکیده مقاله :
یکی از الزامات توسعه شرکتهای دانشبنیان توجه به مقوله ارزیابی عملکرد آنهاست. با توجه به ظهور شرکتها، و سازمانهایی که شالوده اصلی آنها مبتنی بر دانش و استفاده از ایدهها، خلاقیت، و نوآوریهاست،لزوم بکارگیری صحیح دانش در سازمان روز به روز بیشتر جلوهگر میگردد.شرکتهای دانشبنیان برای بهرهبرداری از فرصتهای بازار و خلق محصولات جدید، علاوه بر جهتگیری کارآفرینی، نیازمند بهکارگیری راهبردهای بازاریابی و استراتژی فروش مؤثر هستند.با توجه به تغییرات گسترده و پویایی مستمر محیط کسبوکار و نیز اهمیت تابآوری کسبوکارهای نوپا، بهخصوص شرکتهای دانش بنیان، یکی از راهبردهای مؤثر دراین زمینه برای کسب مزیت رقابتی پایدار، عملکرد نوآوری میباشد.هدف پژوهش حاضر، بررس نقش نوآوری بر مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان است. این یک مقاله مروری است که با پژوهشی مبتنی بر مشاهده و مستندسازی تجربی کامل شده است. ابتدا براساس مطالعات کتابخانهای و جستجوهای اینترنتی در پایگاههای دادهای معتبر همچون Scopus, Web of Science, Science Direct, Google Scholar و جستجوی پیشرفته در گوگل مطالعه صورت گرفته است. در این بررسی تعداد100 متن داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت که تعداد 45 مقاله در زمینه مزیت رقابتی و نوآوری در شرکت دانشبنیان بود و در نهایت 15 مقاله مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان میدهند که قابلیتهای نوآوری، مزیت رقابتی، بازاریابی میتوانند به طور قابل توجهی عملکرد نوآوری را بهبود بخشند.همچنین قابلیتهای تخصیص منابع و تحقیق و توسعه نیز به طور قابل توجهی میتوانند به بهبود معرفی محصول جدید منجر شوند.درنتیجه، خلق مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان در گرو نوآوری و فراهم کردن بستر برنامه استراتژی فروش برای مدیران است.
One of the requirements for the development of knowledge-based companies is to pay attention to the category of evaluating their performance.Considering the emergence of companies and organizations whosemain foundation is based on knowledge and the use of ideas, creativity, and innovations, the need for thecorrect application of knowledge the organization becomes more and more apparent day by day.In ordertotake advantageof market opportunitiesandcreate new products, knowledge-based companies, in additiontoentrepreneurial orientation, need to use effective marketing strategies and sales strategies.Consideringthe extensive changes and continuous dynamics of the business environment,aswell as the importance of the resilience of start-up businesses, especially knowledge-based companies, one of the effective strategies in this field to gain a sustainable competitive advantage is innovation performance. The purpose of this research is to examine the role of innovation on the competitive advantage of knowledge-based companies. This is a review article complemented by observational research and empirical documentation. First, it was studied based on library studies and internet searches in reliable databases such as Scopus,Web of Science, Science Direct, Google Scholar and advanced search in Google In this study,100 domestic and foreign texts were examined, of which 45articles were about competitive advantage and innovation in knowledge-based companies,and finally 15 articles were used.Findings show that innovation capabilities,competitive advantage,marketing can significantly improve innovation performance.Also, the capabilities of resource allocation andresearch and development cansignificantly lead to the improvement of new product introduction.As aresult, creating a competitive advantage of knowledge-based companies dependson innovation and providing a platform for the sales strategy program for managers.