تأثیر استراتژی تبلیغات دیجیتال بر نگرش و قصد خرید محصولات و خدمات مالی
محورهای موضوعی : بازاریابی
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: تبلیغات دیجیتال, بازاریابی دیجیتال, خدمات مالی, قصد خرید,
چکیده مقاله :
هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر استراتژی تبلیغات دیجیتال بر نگرش و قصد خرید محصولات و خدمات مالی میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی میباشد. از نظر ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی است که از لحاظ زمانی به شکل تک مقطعی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان بانک تجارت در تهران میباشد (جامعه آماری نامحدود). براساس این فرمول حجم نمونه 384 در نظر گرفته شد. ابزارگردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه با 9 بعد و 31 گویه با طیف پنچ گزینهای لیکرت میباشد که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ و روایی آن از طریق روایی صوری و روایی سازه مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS23 و PLS3 صورت گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق نشان داد که هر پنج بعد تبلیغات دیجیتال اعم از اعتماد به تبلیغات، جذابیت عاطفی، جذابیت منطقی، منحصر بفرد بودن و نوآوری تاثیر مثبت و معناداری بر سهولت ادراک شده و سودمندی ادراک شده دارند. همچنین مشخص شد که سهولت ادراک شده و سودمندی ادراک تاثیر مثبت و معناداری بر نگرش به خدمات مالی دیجیتال دارد. در نهایت مشخص شد که نگرش به خدمات مالی دیجیتال تاثیر مثبت و معناداری بر قصد استفاده از خدمات مالی دیجیتال دارد.
The main purpose of this research is to investigate the effect of digital advertising strategy on the attitude and intention to purchase financial products and services. This research is practical in terms of purpose. In terms of its nature and method, it is a descriptive-survey research that is single-sectional in terms of time. The statistical population of this research is all the customers of Tejarat Bank in Tehran (unlimited statistical population). Based on this formula, a sample size of 384 was considered. The data collection tool in this research is a questionnaire with 9 dimensions and 31 items with a five-choice Likert scale, whose reliability was confirmed through Cronbach's alpha test and its validity through face validity and construct validity. Analysis of obtained data was done using statistical software SPSS23 and PLS3. The results of the research hypotheses test showed that all five dimensions of digital advertising, including trust in advertising, emotional appeal, logical appeal, uniqueness and innovation have a positive and significant effect on perceived ease and perceived usefulness. It was also found that the perceived ease and perceived usefulness have a positive and significant effect on the attitude towards digital financial services. Finally, it was found that the attitude towards digital financial services has a positive and significant effect on the intention to use digital financial services.