رابطه بین بازارگرایی و نوآوری با توجه به نقش میانجی گری گرایش به کارآفرینی
محورهای موضوعی : بازاریابیرسول آروین 1 , حامد محمدی نژاد 2 , حسن رمضانی صبور 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
2 - دانشجوی دکتری رشته کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول- ایران
3 - 1کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول-ایران
کلید واژه: نوآوری, کارآفرینی, گرایش به کارآفرینی, بازارگرایی, بانک صادرات,
چکیده مقاله :
در این تحقیق رابطه بین بازارگرایی و نوآوری با توجه به نقش میانجی گرایش به کارآفرینی در بانک صادرات استان گلستان مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی، پیمایشی و از نوع همبستگی محسوب میگردد. جامعه آماری شامل کارکنان بانک صادرات استان گلستان به تعداد 500 نفر میباشد. باتوجه به جدول کرجسی و مورگان، نمونه آماری تعداد 217 نفر برآورد گردید. همچنین جهت انتخاب نمونه مناسب از روش تصادفی ساده استفاده شده است. روش جمعآوری دادهها نیز میدانی و کتابخانهای و ابزار آن پرسشنامههای استاندارد میباشد. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید و روایی سازه توسط تحلیل عاملی تأیید شد. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها بر حسب فرضیههای این پژوهش، از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی، که جهت انجام تحلیل عاملی از نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد بین بازارگرایی و گرایش به کارآفرینی با نوآوری رابطه معنیداری وجود دارد. بین گرایش به کارآفرینی و نوآوری رابطه معنیداری وجود دارد. بین بازارگرایی و نوآوری با توجه به نقش میانجی گرایش به کارآفرینی رابطه معنیداری وجود دارد.
In This Study, The Relationship Between Market Orientation And Innovation With The Role Of Entrepreneurial Orientation In Exports Bank Of Golestan Province Was Investigated. The Present Study Is Applied In Terms Of Purpose And Descriptive, Survey, And Correlational In Terms Of Research Method. The Statistical Population Includes The Employees Of Bank Saderat Of Golestan Province In The Number Of 500 People. According To Krejcie And Morgan's Table, The Statistical Sample Was Estimated At 217 People. Also, A Simple Random Method Was Used To Select The Appropriate Sample. The Method Of Data Collection Is Field And Library, And Its Tools Are Standard Questionnaires. Professors Confirmed The Content Validity Of The Questionnaires, And Factor Analysis Confirmed The Construct Validity. The Reliability Of The Questionnaires Was Also Confirmed Using Cronbach's Alpha. To Analyze The Data According To The Hypotheses Of This Study, Descriptive Statistics And Inferential Statistics, Which For Factor Analysis Of SPSS Software Has Been Used. The Results Showed That There Is A Significant Relationship Between Market Orientation And Entrepreneurship Orientation With Innovation. There Is A Significant Relationship Between Entrepreneurship And Innovation. There Is A Significant Relationship Between Market Orientation And Innovation Due To The Mediating Role Of Entrepreneurship.
_||_