تأثیر فرهنگ بر رفتار مصرفکننده برند لوکس از طریق نقش میانجی نگرش مصرفکننده (مطالعه موردی: برند اپل)
محورهای موضوعی : بازاریابیمریم تقوایی یزدی 1 , پانته آ پارت 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
کلید واژه: رفتار مصرفکننده, نگرش مصرفکننده, مشتریان, فرهنگ مصرفکننده, برند لوکس اپل,
چکیده مقاله :
تحقیقات نشان داد که بازار کالاهای لوکس در دهههای اخیر بهصورت چشمگیری تغییر یافتهاند و امروزه اهداف جدیدی برای سیستم واردات و صادرات این کالاها در نظر گرفته شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فرهنگ بر رفتار مصرفکننده برند لوکس از طریق نقش میانجی نگرش مصرفکننده بررسی گردد. پژوهش از نوع کاربردی و از انواع تحقیقات توصیفی - پیمایشی و همبستگی بوده است. جامعه آماری مشتریان برند اپل بودند. نمونه آماری با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان(1970) برابر با 390 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری در دسترس بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد شامل دو بخش و بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت بود. روایی توسط خبرگان تایید و پایایی نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ (0.941) محاسبه شده است. از روشهای آمار توصیفی برای سازماندهی، خلاصه کردن اطلاعات، تهیهی جداول، رسم نمودار و توصیف دادههای جمعآوری شده استفاده گردید. در آمار استنباطی از آزمونهای آزمون کولموگوروف-اسمیرنوف (KS)، تحلیل رگرسیون خطی، آزمون دوربین واتسون و آنالیز واریانس استفاده شده استِ. نتایج بیانگر آن بود که فرهنگ مصرفکننده بر رفتار مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری داشت. فرهنگ مصرفکننده بر نگرش مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری داشت. نگرش مصرفکننده بر رفتار مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری داشت. نگرش مصرفکننده در تاثیر فرهنگ مصرفکننده بر رفتار مصرفکننده برند لوکس اپل نقش میانجی داشت.
Research has shown that the market for luxury goods has changed dramatically in recent decades, and today new goals are set for the import and export system of these goods. The main purpose of this study is to investigate the effect of culture on consumer behavior of luxury brand through the mediating role of consumer attitude. The research was of applied type and descriptive-survey and correlational research. The statistical population was Apple brand customers. The statistical sample was considered to be 390 people using Krejcie and Morgan (1970) sample size determination table. Sampling method was available. The data collection tool was a standard questionnaire consisting of two parts based on a five-point Likert scale. Validity was confirmed by experts and reliability was calculated using Cronbach's alpha method (0. 0.941). Descriptive statistics methods were used to organize, summarize information, prepare tables, plot and describe the collected data. Inferential statistics used Kolmogorov-Smirnov (KS) tests, linear regression analysis, Watson camera test and analysis of variance. The results showed that consumer culture had a significant effect on luxury brand consumer behavior. Consumer culture had a significant effect on the consumer attitude of the luxury brand. Consumer attitude had a significant effect on luxury brand consumer behavior. Consumer attitudes mediated the impact of consumer culture on the consumer behavior of Apple's luxury brand.
اسدی، حسین؛ محمودزاده واشان، مهدی (1399)، نگرش و رفتار مصرفکننده به برند لوکس، سومین همایش سراسری علم و فناوری هزاره سوم اقتصاد، مدیریت و حسابداری ایران.
تاجیک، هادی (1400). ارایه مدلی برای درک رفتار مصرف کننده نسبت به محصولات و خدمات جدید شرکتها در شرکتهای صادراتی لبنیات در تهران، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 7، شماره 2، تابستان، صص 128-117.
توصیفیان، مسعود و رمضانی، علی (1397). بررسی تأثیر تلاش بازاریابی برندهای لوکس بر ارزش ویژه نام تجاری و رفتار مصرفکننده )مطالعه موردی: مصرفکنندگان ایرانی برندهای لوکس در رسانه های اجتماعی( ، فصلنامه رشد فناوری، سال 14، شماره 54، بهار.
حقیقی نسب، منیژه؛ اسلامی، رویا؛ داورپناه کیاسرایی، فاطمه (1395). تاثیر ابعاد ارزشی برند لوکس، بر رفتار خرید مشتریان در صنعت ساختمان (مطالعه موردی شهر تهران). مدیریت برند، 4(7)، 149-180.
حیدرزاده، کامبیز، رئیس روحانی، فرشته (1393). بررسی تأثیر عوامل جمعیت شناختی و درک از برند بر تمایل به خرید خودروهای لوکس در میان مصرفکنندگان، مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 18، 22-13 .
خیاطی، مهدی(۱۳۹۶)، بررسی طبقه اجتماعی و رفتار مصرف کننده، هفتمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، سازمان مدیریت صنعتی تبریز.
خیری، بهرام، فتحعلی، متینه (1394)، بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات لوکس، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 26، بهار، 1-24.
سیدین، سیدسلمان و محمدرضا یاقوتی نیت (۱۳۹۳)، نقش و ماهیت رفتار مصرفکنندگان کالا و تأثیر مشتری مداری فروشندگان در خرید قطعی محصولات و وفاداری افراد به برند. کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت، تهران، موسسه همایشگران مهر اشراق، مرکز همایشهای دانشگاه تهران.
عبدالوند، محمدعلی، ریحانی، ناهید (1389). نقش و تأثیر پیشایندهای روانشناختی و نام تجاری بر مصرف کالاهای لوکس در قشر جوانان (مطالعه موردی: ساعت لوکس). مجله مدیریت بازاریابی، شماره 8، بهار و تابستان.
الماسی تبار، حمیدرضا و نمامیان، فرشید (1398). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید مصرف کننده از طریق نقش میانجی تمایل مشتری بر اساس دیدگاه تئوری رفتار برنامه ریزی شده (مورد مطالعه: مشتریان شرکت خودروسازی سایپا)، فصلنامه مطالعات رفتار مصرف کننده، دوره 6، شماره 2، صص 218-199.
Aghaei, M., Jabarzadeh Karbasi, B., Falahati, S., Homayoonzadeh, R., Aghapour, S. H., Hashemi Sangtarashani, S. M. and Koulak, A. (2013). Iranian Luxury Consumption: Impact of Status Consumption, Informational Interpersonal Influences, Brand Origin and Interdependent Self-Construal. Research Journal of Recent Sciences. Vol 3. No 3. 4-11.
Amatulli, C., Guido, G. and Nataraajan, R. (2015). Luxury purchasing among older consumers: exploring inferences about cognitive Age, status, and style motivations. Journal of Business Research. Vol 68. No 9. 1945-1952.
Chan, W. Y., Chestrr, K. M. and Ching C. W. (2020). Materialistic consumers who seek unique products: How does their need for status and their affective response facilitate the repurchase intention of luxury goods? Journal of Retailing and Consumer Services. Vol 27. 1-10.
Chandon, J-L., Laurent, G. and Pierre, V-F. (2015). Pursuing the concept of luxury: Introduction to the JBR Special Issue on “Luxury Marketing from Tradition to Innovation. Journal of Business Research. Vol 69. No 1. 299-303.
Florén, H., Frishammar, J., Parida, V., & Wincent, J. (2018). Critical success factors in early new product development: a review and a conceptual model. International Entrepreneurship and Management Journal, 14(2), 411-427.
Gil, L., Kwon, K. N., Good, L. and Lester, W. J. (2021). Impact of self on attitudes toward luxury brands among teens. Journal of Business Research. Vol 65. 1425-1433.
Giovannini, S. and Xu, Y. and Jane, T. (2017). Luxury fashion consumption and Generation Y consumers: Self, brand consciousness, and consumption motivations. Journal of Fashion Marketing and Management. Vol 19. No 1. 22-40.
Greve, E. And Krause, D. (2018). An assessment of methods to support the design of future robust modular product architectures. in ds 92: proceedings of the design 2018 15th International Design Conference (pp. 335-346).
Nwankwo, S., Hamelin, N. and Khaled, M. (2018). Consumer values, motivation and purchase intention for luxury goods. Journal of Retailing and Consumer Services. Vol 21. No 5. 735-744.
Schade, M.,Henger, S., Horstmann, F. and Brinkmann, N. (2015). The impact of attitude functions on luxury brand consumption: An age-based group comparison. Journal of Business Research.
Srinivasan, D., Srivastava, R.K. and Bhanot, S. (2014). Impact of age on purchase behaviour of luxury brands. Journal of Research in Business. Vol 2. No 9. 19-32.
Ye, S-H. and Liu, X-T. and Shi, Sh-Y. (2016), The Research of Status’s Influence on Consumers’ Self-Brand Connection with Luxury Brands: Moderating Role of Self-Esteem and Vanity. Open Journal of Business and Management. Vol 3. 11-19.
Zhang, B. and Kim, J.-H. (2020), Luxury fashion consumption in China: Factors affecting attitudeand purchase intent. Journal of Retailing and Consumer Services. Vol 20. 68-79.
Zhou, L., Teng, L., & Poon, P. S, (2008), “Susceptibility to Global Consumer Culture: A Three-Dimensional Scale,” Psychology & Marketing, 25(4), 336-351.
_||_