An Analysis and Investigation into Linguistic Polilogy in Tahereh Saffarzadeh's Poems with an Emphasis on "Allegiance to Vigilance" Book
Subject Areas :
Keywords:
Abstract :
Palilogy is one of rhetoric industries that might be realized in different ways: Palilogy of vowels, Palilogy of words and phrases, Palilogy of consonants, or Palilogy of consonants and vowels together. In addition to the above-mentioned points, sometimes poem concepts are repeated along with different phrases in different words and forms. Moreover, Palilogy of words along with similar syntactic structures might strengthen the poem music and lead to semantic expansion. Tahereh Saffarzadeh, as one of the prominent poets before and after the Islamic revolution, has made use of these Palilogy abundantly and Palilogy could be mentioned as one of the main features of her poems. The present study, which is of descriptive-analytic type, is an attempt to examine and describe the element of Palilogy in her works especially in her "Allegiance with vigilance" book as one of her most effective and impressive works between years of 56-58. The results revealed that she depicts the chaotic conditions of the society via Palilogy. She could, in fact, compensate for the shortage or lack of external music by repeating phonemes, words, or phrases and create considerable meanings and plays an important role in awareness raising of the people.
1ـ باقینژاد، عباس. «بررسی رویکردها و رفتارهای زبانی در شعر صفارزاده»، بهارستان سخن، دوره 13، شماره 31، 1395.
2ـ تقوی، محمد؛ دهقان الهام، «موتیف چیست و چگونه شکل میگیرد»، فصلنامة نقد ادبی، شمارة 2، 1388.
3ـ داد، سیما، فرهنگ اصطلاحات ادبی. چاپ سوم، تهران: مروارید، 1385.
4ـ دهخدا، علیاکبر. لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1377.
5ـ رستمی، فرشته، «بررسی زبان ادبی اشعار فارسی طاهره صفارزاده»، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه، 1392.
6ـ شفیعیکدکنی، محمدرضا. موسیقی شعر. تهران: آگاه، چاپ هفتم، 1381.
7ـ شمس لنگرودی، محمد. تاریخ تحلیلی شعر نو. تهران: مرکز، 1378.
8ـ شمیسا، سیروس. کلیات سبکشناسی. تهران: فردوس، ۱۳۷3.
9ـ صرفی، محمدرضا؛ نارجی، مژگان، «سبکشناسی لایهای اشعار انقلابی و مذهبی طاهره صفارزاده»، نشریه ادبیات پایداری، دورة7، شمارة 12، 1394.
10ـ صفارزاده، طاهره. مجموعه اشعار طاهره صفارزاده، مقدمه نویس محمد حقوقی، تهران: پارس کتاب، 1391.
11ـ ــــــــ، ــــــ. (الف)، مردان منحنی. شیراز: نوید، چاپ دوم، 1366.
12ـ ــــــــ، ــــــ. (ب)، دیدار صبح. شیراز: نوید، چاپ دوم. 1366.
13ـ علیپور، مصطفی. ساختار زبانشناسی امروز. تهران: فردوس، 1378.
14ـ فتوحی، محمود. بلاغت تصویر. تهران: سخن، 1386.
15ـ ــــــــ، ــــــ. سبکشناسی نظریهها، رویکردها و روشها، تهران: سخن، 1390.
16ـ فشارکی، محمد. نقد بدیع. تهران: سمت، 1379.
17ـ ماحوزی، مهدی. برگزیدة نظم و نثر فارسی. تهران: اساطیر، چاپ ششم، 1373.
18ـ متحدین، ژاله، «تکرار، ارزش صوتی و بلاغی آن»، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی مشهد، سال 11، شمارة 3، 1354.
19ـ مولوی، جلالالدین محمد. مثنوی معنوی. تصحیح نیکلسون، تهران: امیرکبیر، چاپ سیزدهم، 1379.
20ـ میرزاده دم طسوج، پیروز، «زیباشناسی در اشعار طاهره صفارزاده» پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه، 1389.
21ـ ناصرخسرو، ابومعین؛ قبادیانی، ناصر بن خسرو. دیوان. به کوشش مجتبی مینوی و مهدی محقق، تهران: دانشگاه تهران، چاپ ششم، 1384.
22ـ ونارجی، مژگان، «سبکشناسی شعر شاعران زن از پیروزی انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس (طاهره صفارزاده، سپیده کاشانی، فاطمه راکعی)»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، 1392.
23ـ یاحقی، محمدجعفر. جویبار لحظهها. تهران: جامی، 1378.
24ـ یلمهها احمدرضا؛ ولی محمدی آبادی، مهدیه، «بررسی زبان شعر طاهره صفارزاده در دورة دوم شاعری (اشعار دفترهای طنین در دلتا، سد و بازوان، سفر پنجم)»، زیباییشناسی ادبی، دوره 5، شماره 22، 1393.
_||_