Sociological analysis of the role of complex and difficult language in Badr Chachi's poetry based on Pierre Bourdieu's theory
Subject Areas :
1 -
Keywords: Badr Chachi, Sociology of Literature, Pierre Bourdieu, Social Difference,
Abstract :
Badruddin Mohammad Chachi, a prominent eighth -century AH and poet of the court of the court of Sultan Muhammad ibn Tafq in Delhi, is recognized as one of the most famous complications in the history of Persian literature. The difficulty and delay in his word, which has always been the focus of critics and writers, is analyzed not a purely stylistic, but a social distinction tool. The main hypothesis of the research is that the hard artistic language is full of specialized terms of science, multilayer and intertextual references in Badr Chachi's poetry, and has sought to establish a symbolic boundary between the cultural and political elites of the court and other social groups. This article, in a descriptive-analytical way, with the application of the sociological theory of Pierre Bourdieu's culture, shows how this linguistic complexity has helped reproduce the structure of power and legitimacy to the social hierarchy in the literary field of the court. Accordingly, Badr Chachi's poetry actually acted as a "cultural code" whose dominance was a sign of the internal circle of power and the ruling culture, and the pleasure of decoding it was the "pleasure of distinguishing" from others.
اتحادی، حسین (1395). «نقد و تحلیل استعاره در شعر بدر چاچی»، مجله مطالعات شبه قاره، 8(26)، 7-22.
افشاری، مهتاب و هاشمیان، لیلا (1400). «بررسی موسیقی شعر قصاید بدرالدین چاچی»، پژوهشهای دستوری و بلاغی، 8(13)،141 -161.
براون، ادوارد (1357). تاریخ ادبی ایران (از سعدی تا جامی). ترجمه و حواشی علیاصغر حکمت، جلد سوم، تهران: امیرکبیر.
بوردیو، پیر (1390). تمایز: نقد اجتماعی داوریهای ذوقی. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: ثالث.
پارسانسب محمد، احمدیزاده کهن فاطمه(1400). «واکاوی مفاخره در شعر فارسی با استفاده از نظریه میدان ادبی بوردیو»، مجله زبان و ادبيات فارسی ،۲۹ (۹۱) :۵۷-۸۲
چاچی، بدرالدین محمد (1387). دیوان بدر چاچی. تحقیق و تصحیح علی محمد گیتیفروز، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
حسینی، مریم، و گلمرادی، صدف. (1395).« نقد جامعه شناسانة سرمایه های شخصیت های زن در رمان نیمه غایب بر اساس نظریة انواع سرمایه پیر بوردیو». ادبیات پارسی معاصر، 6(4 )، 27-45.
ستوده هدایتالله و شهبازی، مظفرالدین.(1386) جامعهشناسی در ادبیات فارسی (اجتماعیات در ادبیات فارسی)، تهران: ندای آریانا.
صیادانی، علی و حیدرپور مرند، یزدان و حیدرپور مرند، سکینه،(1400)، «جلوه های تمایز در رمان اللص و الکلاب بر اساس الگوی جامعه شناختی پیر بوردیو»، فصلنامه ادب عربی،13(4)،109-128.
فلاحی زهره، خیالی خطیبی احمد، فربد محمدصادق(۱۴۰۰). «تحلیل جامعه شناختی اشعار احمد شاملو با استفاده از نظریه «عمل» پیر بوردیو». زبان و ادبيات فارسی، ۲۹ (۹۱) :۲۱۵-۲۳۵.
گلمرادی، صدف.(۱۳۹۴). «نقد جامعه شناختی سرمایه های شخصیت های زن در داستان « کنیزو » منیرو روانی پور براساس نظریه انواع سرمایه پیر بوردیو جامعه شناس فرانسوی». پژوهشهای ادبی، ۱۲ (۵۰) :۱۲۳-۱۴۴.
گلابی، فاطمه و بوداقی، علی و علی پور، پروین.(1394).« مروری تحلیلی بر تلفیق عاملیت و ساختار در اندیشه پیر بوردیو»، دوفصلنامه پژوهشهای جامع هشناسی معاصر،4(6)، 117-143.
گیتیفروز، علی محمد (1394). «بررسی شیوهها و شگردهای بدر چاچی در ایهامسازی و اشارتپردازی با مفاهیم و مصطلحات نجومی»، شبه قاره (ویژه نامه نامه فرهنگستان)،7(28)، 247-268.
لطفی خاچکی، طاهره و یوسفی، علی(1401) «تحليل انتقادي نظرية تمايز بورديو با رويكردي فرانظري» پژوهشنامة انتقادي متون و برنامههاي علوم انساني،22(1)، 357-380.
هدایت، رضاقلیخان (1336). مجمع الفصحا. جلد اول، تهران: امیرکبیر.
واثق، عبدالله و اتحادی، حسین (1398). «بررسی و تحلیل تشبیه در دیوان بدر چاچی، فنون ادبی،11(2).1-18.