A Data-Based Analysis of Lifestyle Consumption of Married couples in Ardabil and Parsabad on the basid of Their Media Communication Experience
Subject Areas : Urban Sociological StudiesFarshid Khodadoost, 1 , Eghbaleh Azizkhani 2 , Soroush Fathi 3
1 - ph.D. student, Department of Sociology, Islamic Azad University-khalkhal Branch, khalkhal, Iran
2 - (corresponding author), Assitant professor, Department of Sociology, Islamic Azad University-khalkhal Branch, khalkhal, Iran
3 - Associate professor, Department of Sociology, Islamic Azad University-west Tehran Branch, Tehran, Iran
Keywords: "mass media, youth", "married adults", "data-driven method", "Lifestyle",
Abstract :
This study aims to study the lifestyle of married youth and adults in the cities of Ardabil and Parsabad based on their experience of media communication. The qualitative data-based research method was employed. The participants of the study were married youth and adults and were selected by purposive sampling until information saturation was obtained. The data were collected through semi-structured interviews. Data analysis was performed in three stages of open, axial and selective coding. The software used in this study was Maxiquida. The results led to the identification of 184 basic themes, 19 sub-themes and 10 main themes including; Passive lifestyle, communicative lifestyle, innovative lifestyle, cultural consumption, material consumption, leisure activities, health consumption, people's conditions, religiosity, and demographic dimension were obtained. Then, to determine the causal, contextual, pivotal, interventionist, strategies and consequences, a paradigmatic research model was developed. Using the findings of this study, it is possible to make good policies and decisions in the field of Islamic-Iranian lifestyle and in this regard, changing the policies of the radio can lead to the implementation of such a native style in the country.
آتشینصدف، عبدالرضا و خیری، محمد. (1399). بررسی فلسفی رابطۀ سبک زندگی، پول و مد از منظر جورج زیمل، پژوهشنامۀ سبک زندگی، 6(1)، 51-67.
امام جمعهزاده، سید جواد؛ مرندی، زهره؛ رهبرقاضی، محمودرضا و سعیدی ابواسحقی، لیلا. (1392). بررسی رابطۀ مصرف رسانه و سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان، فصلنامۀ پژوهشهای ارتباطی، 20 (2)؛ 120-101.
تن، الکسیس اس .(1388). نظریه ها و پژوهشهای ارتباط جمعی، ترجمۀ نعیم بدیعی، تهران: انتشارات همشهری.
حاجیانی، ابراهیم. (1391). الگوهای سبک زندگی ایرانیان، تهران: پژوهشکدۀ مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام.
خورشیدی زگلوجه، رضا؛ حبیبپور گتابی و کرمپور، روزا. (1397). بررسی عاملهای سبک زندگی در خانوادههای روستایی با مطالعهای در بین خانوادههای روستایی شهرستان بستانآباد، مطالعات جامعهشناسی، 10 (38)؛ 137-119.
خیری، حسن. (1389). دین، رسانه، ارتباطات اجتماعی پیشدرآمدی بر نظریۀ ارتباطات اسلامی، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم.
زارع، بیژن و فلاح، مهدی. (1391). بررسی سبک زندگی جوانان در شهر تهران و عوامل موثر بر آن. فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی ایران، 5(4)، 75-105.
زردشت، رقیه؛ تدین فر، موسی الرضا؛ رهنما، فاطمه؛ اکبرزاده، رویا؛ استاجی، زهرا و نجار، لادن. (1348). بررسی سبک زندگی در ساکنان شهر سبزوار. مجله علمی - پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 13(3)، 134-139.
سلیمی، محمد و صالحی امیری، سیدرضا. (1396). الگویی مطلوب از شاخص های سنجش امور فرهنگی در رسانۀ ملی، دوفصلنامۀ علمی_پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه، 1(1)، 27-62.
شریفی، احمد حسین. (1391). سبک زندگی به عنوان شاخصی برای ارزیابی سطح ایمان، فصلنامۀ معرفت فرهنگی اجتماعی، 3(3)؛ 62-49.
شهابی، محمود و قائم پور، محمدعلی. (1399). مرزبندی و ترددهای فرهنگی در میان گروههای سبک زندگی مختلف در شهر تهران. فصلنامۀ مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 21(51)، 229-260.
صادقی، سوسن. (1395). بررسی تأثیر تماشای برنامههای شبکۀ اول تلویزیون بر سبک زندگی ساکنان شهر تهران، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، دانشکده مدیریت تهران غرب، رشتۀ مدیریت رسانه.
صمدی، منصور. (1386). رفتار مصرفکننده، تهران: آییژ.
فاضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی، قم: صبح صادق.
فتحی، حبیباله و جعفری، علی. (1396). رابطۀ مصرف رسانهای با تغییر سبک زندگی، فصلنامۀ مطالعات رسانههای نوین، 3 (9)؛ 255-222.
فتحی، سروش و مختارپور، مهدی. (1393). بررسی نقش و تأثیر رسانههای نوین تصویری در تغییر سبک زندگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران). مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، 6(2)، 118-101.
فیاض، آرش. (1390). کارکرد و تأثیرات رسانهها در برخی بحرانهای اجتماعی کشور در رسانهها و فرهنگ عمومی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
کاظمی، عباس. (1392). پرسهزنی و زندگی روزمرۀ ایرانی، تهران: فرهنگ جاوید، چاپ اول.
کاوهفیروز و صارم، اعظم. (1396). بررسی تأثیر مؤلفههای سبک زندگی بر نگرش دختران مجرد در باب ازدواج، مسائل اجتماعی ایران، 8 (1)؛ 96-74.
کاویانی، محمد. (1390). کمیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی، مجلۀ علمی_پژوهشی روانشناسی و دین، 4(2)؛ 44-27.
کرمی، امیر. (1395). بررسی تأثیر شبکههای فارسی زبان ماهوارهای بر تحول سبک زندگی عمومی با تأکید بر فعالیتهای روزمره در بین دختران 18 تا 35 سال ساکن منطقۀ 5 تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته علوم ارتباطات، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق.
کلانتری، اسماعیل؛ کلانتری، ابراهیم؛ محمودی، فاطمه و مقامی، حمید. (1394). ارائۀ چارچوب مفهومی سبک کسب و کار اسلامی. فصلنامۀ مدیریت اسلامی، 23(3)، 123-142.
کوهی، کمال؛ عباسزاده، محمد و بیشک، علی خواجه. (1393). بررسی تأثیر رسانههای داخلی و خارجی بر میزان پایبندی به سبک زندگی دینی در بین شهروندان 15-65 شهر تبریز، پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، 3 (1)؛ 94-79.
کیانی، مژده و صالحی، خدیجه. (1398). تأثیر سرمایۀ فرهنگی بر سبک زندگی جانبازان جنگ تحمیلی شهر نجف آباد، مجلۀ مطالعات ملی، 20 (77)؛ 160-145.
مظفرینیا، سهراب و قاسمپور، مریم. (1396). بررسی رابطه بین سبک زندگی متأثیر از فضای مجازی و طلاق عاطفی در شهر ایلام، فصلنامۀ علمی_ترویجی فرهنگ ایلام، 18 (56 و 57)؛ 191-172.
مهاجرانی، علی اصغر؛ حقیقتیان، منصور و یوسف نیا، مهدی. (1394). بررسی تأثیر شهرنشینی بر سبک زندگی ساکنان روستاهای تبدیل شده به شهر در ایران (نمونۀ موردی: شهرستانهای خواف و رُشتخوار در استان خراسان رضوی) مطالعات توسعۀ اجتماعی –فرهنگی، ۴ (۲) :۱۲۳-۱۰۳.
مهدوی کنی، محمدسعید. (1386). مفهوم گسترۀ آن در علوم اجتماعی، سبک زندگی. فصلنامۀ تحقیقات فرهنگ، شمارۀ 1.
مهدی زاده، سیدمحمد. (1391)، نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: نشر همشهری، چاپ اول.
نجارزاده، محمد. (1391). بررسی تفاوتهای سبک زندگی گروههای شهری و روستایی در ارتباط با جهانی شدن فرهنگی (مطالعۀ موردی: اصفهان و روستاهای آن) جامعهشناسی کاربردی، 23(4)، 143-164.
نوری لنگ، سمانه؛ امیدی، اسماعیل و شریفی طاسکوه، رفعتالله. (1396). بررسی تأثیر رسانههای جمعی خارجی و شبکههای ماهوارهای بر سبک زندگی، فصلنامۀ دانش انتظامی گیلان، 6 (21)؛ 119-102.
وارستهفر، افسانه و مختاری، هانیه. (1388). بررسی الگوی مصرف نزد زنان شهر تهران، فصلنامۀ پژوهش اجتماعی، 2(5)، 41-62.
Adler, Alfred (1956). The Individual Psychology of Alfred Adler. New York: Basic Books Inc.
Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
Chukwuere, J. E., & Chukwuere, P. C. (2017). The impact of social media on social lifestyle: A case study of university female students. Gender and Behaviour, 15(4), 9966-9981.
Cockerham, W. C. (2005). Health lifestyle theory and the convergence of agency and structure. Journal of Health and Social Behavior, 46, 51-67.
Khan, H., Razi, A., Ali, S. A., & Asghar, A. (2011). Identifying consumer lifestyle. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research In Business, 3(8), 249-268.
Potter, W. J. (2010). The state of media literacy. Journal of broadcasting & electronic media, 54(4), 675-696.
Suliburska, J., Bogdanski, P., Pupek-Musialik, D., Glod-Nawrocka, M., Krauss, H., & Piatek, J. (2012). Analysis of lifestyle of young adults in the rural and urban areas. Annals of Agricultural and Environmental Medicine, 19(1).
Wang, L., Luo, J., Gao, W., & Kong, J. (2012). The effect of Internet use on adolescents’ lifestyles: A national survey. Computers in Human Behavior, 28(6), 2007-2013.
_||_