Localization of Athlete Level Classification Based on the Athlete Needs Assessment Tool (SWAN): An Approach Consistent with the Structure and Culture of Iranian Sports
Subject Areas : Sport Sciences Quarterly
shahin kalantari
1
,
mahdi namazizadah
2
*
,
zahra fathirazaee
3
,
rokhsarah badami
4
1 -
2 -
3 -
4 -
Keywords: localization, Swan, athlete levels.,
Abstract :
This study localized the Swan (2015) questionnaire to evaluate Iranian athletes (professional and non-professional) in football and boxing. The localization process included cultural adaptation, validity assessment (face, content, and construct), and reliability. Content validity was confirmed with the participation of 250 sports and academic experts through a three-stage Delphi technique (10 experts). Reliability was assessed using Cronbach's alpha (0.978 and 0.963 with an interval of 10 days) and construct validity was assessed using Bartlett and KMO tests. Also, the reliability of the 5 factors of the questionnaire was reported to be above 0.92. Exploratory factor analysis confirmed the structure of the localized instrument. Content validity index (CVI = 0.84) and average scores above 7 in the Delphi stages indicated the validity and comprehensiveness of the questionnaire. Correlation of the instrument with its 5 factors showed a strong relationship close to 1 in all cases. Friedman test showed that the factors of "success at the highest level of the athlete", "highest standard of athlete performance", "experience at the highest level of the athlete", "competitiveness of sports at the national level" and "competitiveness of sports at the global level" are ranked 1 to 5, respectively. (p < 0.001) The results indicate that the Swan questionnaire has been successfully localized and has favorable psychometric properties. This tool can be used in analyzing and evaluating Iranian athletes, identifying talents, assessing mental and psychological readiness, and designing specific training programs for football and boxing. There is a possibility of generalizing this tool to other disciplines and it is suggested that it be examined in future research. In general, this tool can be used as a valuable tool in evaluating and improving the performance of Iranian athletes at different levels of sports.
بدری آذرین، ی.، عبدوی، ف.، دهقانی، م. و بهتاج، ع. (1402). تدوین مدل استراتژیهای بازاریابی بر وفاداری به برند در بین مصرفکنندگان کالاهای ورزشی ایرانی با نقش میانجی تبلیغات ویروسی. مطالعات استراتژیک جوانان و ورزش، 21(58)، 367-388. doi: 10.22034/ssys.2022.1652.2158.
رحمتی,¬ علیخواه, ف., شادمنفعت, م., س., کبیری. (2018). مدلسازی معادلات ساختاری: عاملهای مؤثر بر فرایند مشارکت ورزشی. پژوهش در ورزش تربیتی, 6(15), 223-246. https://doi.org/10.22089/res.2017.4245.1307
رحیمی زاده، م.، رغبتی، ع. و اکبری یزدی، ح. (1403). تدوین نقشه استراتژیک ورزش نخبگان ایران. مطالعات راهبردی جوانان و ورزش، 23(64)، 29-52. doi: 10.22034/ssys.2023.2769.3010.
طهماسب پور شفیعی, م., رضوی, . س. م.ح , امیر نژاد, س., دوستی, م. و حسینی, س. ع . (1404). تدوین مدل مدیریت جامع استعدادیابی فوتبال در ایران. نشریه مدیریت ورزشی، (1)17، 19-44. doi: 10.22059/jsm.2021.311639.2595
علیزاده، و.، شهلایی باقری، ج.، هنری، ح. و شعبانی بهار، گ. (1402). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه ورزش قهرمانی هندبال با روش فراترکیب. مطالعات راهبردی جوانان و ورزش، 22(59)، 193-218. doi: 10.22034/ssys.2022.1436.1988.
فسنقری, ا., رمضانی نژاد, ر. و قربانی, م. ح. (1400). معرفی ابزار ارزیابی عملکرد فدراسیونهای ورزشی. نشریه مدیریت ورزشی 13(2)، 473- 510. doi: 10.22059/jsm.2019.253314.2047
مرادی سرکارآباد، ز.، صفانیا، ا. م.، نقشبندی، س. س.، امیرتاش، ا. و زارعی، ا. (1403). بررسی عوامل مؤثر بر تابآوری برند لیگ برتر فوتبال ایران: یک مطالعه کیفی. مطالعات راهبردی جوانان و ورزش، 23(64)، 511-530. doi: 10.22034/ssys.2022.2215.2584.
مرادی, و., عسکریان, ف.و محمودی, ا . (1404). طراحی مدل چگونگی تبدیل حامیان مالی به شرکای مالی در لیگ برتر فوتبال ایران: یک نظریۀ دادهبنیاد، نشریه مدیریت ورزشی, 17(1)، 101-117 doi: 10.22059/jsm.2023.366967.3214
معماری, ژ., عبداللهی, & اصغری. (2013). تعیین و مدل سازی عوامل تعیین کننده رضایت مندی مشتریان در مجموعه های خصوصی ورزشی-تفریحی: الگوسازی تحلیل مسیری. مطالعات مدیریت ورزشی 18(10)، 117-130. http://noo.rs/VKmuq
ملکیان فینی, ا . (1404). رابطه فعالیت بدنی و ورزش با میزان سرمایه اجتماعی شهروندان شهرستان کاشان. نشریه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی ایران. (1)5، 11-33
doi: 10.22034/ijmbsp.2025.496980
Beaton, D. E., Bombardier, C., Guillemin, F., & Ferraz, M. B. (2000). Guidelines for the process of cross-cultural adaptation of self-report measures. Spine, 25(24), 3186-3191. https://journals.lww.com/spinejournal/citation/2000/12150/guidelines_for_the_process_of_cross_cultural.14.aspx
Brito, J., Hertzog, M., & Nassis, G. P. (2016). Do match-related contextual variables influence training load in highly trained soccer players? The journal of strength & conditioning research, 30(2), 393-399. DOI: 10.1519/JSC.0000000000001113
Cacciolatti, L., Rosli, A., Ruiz-Alba, J. L., & Chang, J. (2020). Strategic alliances and firm performance in startups with a social mission. Journal of Business Research, 106, 106-117. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.08.047
Guillemin, F., Bombardier, C., & Beaton, D. (1993). Cross-cultural adaptation of health-related quality of life measures: literature review and proposed guidelines. Journal of clinical epidemiology, 46(12), 1417-1432. doi.org/10.1016/0895-4356(93)90142-N
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4). lawshe-content-validity.pdf
Liu L, Wang, Y. S., & Wu, T. J. (2016). Student satisfaction scale development and application for sport management in China. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(5), 1429-1444. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00678a
McGorry, S. Y. (2000). Measurement in a cross‐cultural environment: survey translation issues. Qualitative Market Research: An International Journal, 3(2), 74-81. doi.org/10.1108/13522750010322070
McKay, A. K., Stellingwerff, T., Smith, E. S., Martin, D. T., Mujika, I., Goosey-Tolfrey, V. L., ... & Burke, L. M. (2021). Defining training and performance caliber: a participant classification framework. International journal of sports physiology and performance, 17(2), 317-331. DOI: https://doi.org/10.1123/ijspp.2021-0451
Morland, m., Kirk, Ghislaindeslandes, s & Tansley, c.(2019)." Talent Management: The Good, the Bad, and the Possible”, 2019.European Management Review, Vol. 16, p: 135–146, (2019) DOI: 10.1111/emre.12171.
Swann, C., Moran, A., & Piggott, D. (2015). Defining elite athletes: Issues in the study of expert performance in sport psychology. Psychology of Sport and Exercise, 16, 3-14. doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.07.004
Rocchi, M., Pelletier, L., & Desmarais, P. (2017). The validity of the Interpersonal Behaviors Questionnaire (IBQ) in sport. Measurement in physical education and exercise science, 21(1), 15-25. https://doi.org/10.1080/1091367X.2016.1242488
Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics. https://books.google.com/books?hl=fa&lr=&id=NsixEAAAQBAJ&oi