Comparison of e-learning and traditional education on cognitive learning (case study: undergraduate physics students at the University of Kashan)
Subject Areas : Social Science Quarterlyمحمدعلی میرزابیگی 1 , علی فاطمیان 2
1 - دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
Keywords: Learning, e-learning, traditional teaching, cognitive domain of Bloom's taxonomy, learning physics,
Abstract :
This study examines the impact of e-learning on cognitive learning (at different levels) and comparison with traditional learning in a university physics course Kashan. The research methodology used in this study was semi-experimental research design, the two groups pre-test and post-test. For this study a sample of size n = 61, the total population was selected. To measure student learning, achievement test developed by the researchers with trustworthiness 0.81 , was conducted in two stages, before and after training. Independent t-tests were used to analyze the data. The results indicate that e-learning was effective in increasing students' cognitive learning..The results indicate that e-learning in enhancing cognitive learning in knowledge, understanding and application have been effective. But this method of learning is increasing cognitive levels of analysis, synthesis and evaluation had no effect.
1- ابراهیمآبادی، حسین (1387). مقایسه تاثیر دوروش آموزش از طریق شبکه وب وآموزش به روش سنتی بر یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال دوم دبیرستان مفید شهر تهران. پایاننامه دکتری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
2- بهادرانی، مهناز (1385). اثربخشی سه شیوه تدریس مدلاین به دانشجویان پزشکی: آموزش آنلاین، حضوری و تلفیقی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ، 2 (6) ، 143.
3- بلوم، بی.اس.؛انگلهارت، ام.دی.؛فرست، ای.جی.؛هی، دبیلیو.اچ.؛ وکراتول، دی.آر. (1386). طبقهبندی هدفهای پرورشی، کتاب اول حوزه شناختی. ترجمه علی اکبر سیف و خدیجه علی آبادی.
4- تقی زاده، محمداحسان (1387). مقایسه آموزش الکترونیکی و غیر الکترونیکی در پیش بینی تغییرات خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیامنور در سال تحصیلی ۸۷-۸۶. پایان نامه دکتری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
5- جوکار، عبدالرسول؛ خاصه، علی اکبر (1386). منابع اطلاعاتی به عنوان یکی از نظامهای پشتیبانی در آموزش الکترونیکی: مطالعه موردی، دورههای آموزش الکترونیکی دانشگاه شیراز. فصلنامه علوم انسانی (گرایش آموزش عالی)، 1 (13)، 178.
6- دلاور، علی (1384). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: نشر رشد.
7- زمانپور، عنایت الله (1387). تعیین عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی یادگیرندگان الکترونیکی: ارایه مدل موفقیت بر اساس دیدگاه یادگیرندگان. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
8- زندی، ساسان؛ عابدی، داریوش (1383). آشنایی با آموزش الکترونیکی به عنوان فناوری جدید آموزشی و ادغام آن در برنامههای آموزش پزشکی. آموزش در علوم پزشکی ، 11، 61-70.
9- سیف، علی اکبر (1386). روان شناسی پرورشی (آموزش ویادگیری). تهران: آگاه.
10- صفایی، فاطمه (1385). تاثیر یادگیری الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاههای تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.
11- فتحی، مریم (1383). بررسی الگوهای آموزش مجازی به منظور تهیه وتدوین الگوی مناسب. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.
12- قائدی، بتول (1385). ارزشیابی برنامه درسی آموزش مجازی رشته مهندسی رایانه گرایش فناوری اطلاعات از دیدگاه اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم وصنعت ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده روانشناسی دانشگاه تربیت معلم.
13- Bassi, L. J., & Van Buren, M. E. (2008). The 2008 ASTD of the Industry Report. Training and Development , 1 (4) , 23–44.
14- Daigle, R., & Doran, M. (2005). compare bloom’s cognitive levels on electronic learning and traditional learning students in university of Arizona. Journal of Information Systems Education , 9 (3) , 1-5.
15- Farhadi, R. (2004). E-learning: New Paradigm in Information Age. journal of science and information technology (in Persian) , 21 (1) , 1-57.
16- Hannay, M., & Newvine, T. (2006). Perceptions of distance learning: A comparision of online an traditional learning. Journal of Online Learning and Teaching , 2.
17- Hay, A., Peltier, J. W., & Drago, W. (2008). Reflective learning in Bloom’s cognitive domain: A comparison of traditional and on-line MBA students. Strategic Change , 13 (4).
18- ISP ) Internet Service Provider). (2004). Getting started with e-learning. at:http://webopedia.com/TERM/E/e_learning.html. [Des 2009].
19- Judith, P. (2006). E-learning and learning styles: students' reactions to web-based Language and Style at Bla Judith, P. (2006). E-learning and learning styles: students' reactions to web-based Language and Style at Blackpoll and The Fylde College Language and Literature. Language and Literature , 15 (3) , 307-320.
20- Khan, B. (2005). Manage e-learning: Design, delivery , implementation , and evaluation Hershey. information science Publishing, at: http://bookstoread.com/elearning. [Mar 2010].
21- Lee, H. K. (2007). Determinants of success for application service provider: An empirical test in small businesses. International Journal of Human-Computer Studies , 65 (9) , 796-815.
22- Lin, H.-F. (2007). Measuring Online Learning Systems Success: Applying the Updated DeLone and McLean Model. Cyberpsychology & Behavior , 10 (6) , 817-820.
23- Mary Lisle, A. (2007). Assessing learning styles of adults with intellectual difficulties. Journal of Intellectual Disabilities , 11 (1) , 23-45.
24- Maynard, J. (2006). Applying bloom’s taxonomy’s in web based-learning. at: http://www.send2press.com/newswire/2010-02-0216-003.shtml. [Jul 2010].
25- Salpeter, J. (2004). Evaluation in computer based-learning by Bloom’s taxonomy. at: edt.ite.edu.sg/ite_conf/edu_tech/tc04et07.pdf. [Jul 2010].
26- Shen, X., Tan, B., & Ziha, C. (2007). Compare of conventional education and e-learning in bloom’s cognitive domain levels:Journal of e-learning as educational objectives. 1 (7) , 121-132.
27- Tham, C. M., & Werner, J. M. (2005). Designing and Evaluating E-Learning in Higher Education: A Review and Recommendations. Journal of Leadership & Organizational Studies , 11 (2) , 15-25.
28- Tutunea, M., & Toader, v. (2009). Traditional Education vs. E-learning in the vision of Romanian business students. International JournalOUR Of Education and Information Technologies , 3 (1).
29- Wagschal, P. H. (1998). Distance education comes to the academy: But are we asking the right questions? The Internet and Higher Education , 1, 125–129.
_||_