Investigating the effectiveness of business product supply exhibitions Domestic in improving the capabilities of marketing and selling products
Subject Areas :
1 - Department of Commerce & Management Islamic Azad University, Jolfa International Branch.
Abstract :
The purpose of the present research is to investigate the effectiveness of home business product supply exhibitions in improving the marketing and sales capabilities of products in East Azarbaijan province. The current research is descriptive in terms of method, field type in terms of data collection method, and applied research in terms of purpose. The statistical population of the research includes the owners of home businesses at the level of East Azarbaijan province, and due to the uncertainty of the number of employees at the level of the province, the number of the statistical population was assumed to be unlimited. For sampling, simple random sampling method was used, and the statistical sample size was 384 people using Morgan's table. And in order to collect data, Morgan et al.'s (2012) marketing and sales capabilities questionnaire and Nazmi and Mirzadeh's (2015) home business exhibition effectiveness questionnaire were used. To analyze the data, structural equation modeling and especially the path analysis technique was done using SmartPLS software. The research results showed that participating in home business product supply exhibitions improves the marketing and sales capabilities of East Azerbaijan province. It has a positive effect.
ایرانی،داریوش(1381.)بررسی اثربخشی مشارکت در نمایشگاهها از دیدگاه شرکتها و موسسات تجاری و تولیدی در فرآیند آمیخته بازاریابی ،
پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
آذرگون،داود(1396.)راهنمایمشاغل خانگیو کسب و کارهایکوچک (کارآفرینیبه زبان خیلیساده)، انتشارات حرف نو، چاپ اول
باقریان، مهدی و هادی کمرئی(1391.)مدیریتنمایشگاه، ناشر: کارگزار روابط عمومی، چاپ اول
بلوریان تهرانی، محمد(1393.)نمایشگاههایتجاری: اصول و شیوههایمدیریت،تهران، ناشر: ایدهخالقیت، چاپ اول
پرورنده، فریدون(1391)؛ میزانتأثیرنمایشگاههایتخصصیدر پیشبردفروش از دیدگاهمدیران،پایان نامه کارشناسیارشد، سازمان مدیریت
و برنامهریزی، دانشگاه تهران
پیشگاهیفرد،زهرا. و امالبنینپیشگاهی فرد(1389). آیندهپژوهیوضعیتاشتغال زنان در منطقه خاورمیانهبا تأکیدبر جایگاهایران،مجله
پژوهش زنان،1(9):231-203.
فرجی،رضا و مهرزاد حمیدی(1396).نقشنمایشگاه بینالمللیکاالو تجهیزاتورزشی در توسعه ی بازاریابی اینمحصوالتاز دیدگاه آمیخته
بازاریابیورزشی)،سومینهمایشملیدانشجوییعلوم ورزشیدانشگاه شهیدبهشتی
فالح، محمدرضا(1397.)شناساییپیشرانهایمؤثر در توسعة کسب وکارهایبسیارکوچک در بخصوص مشاغل خانگیروستایی، فصلنامه
تحقیقات بازاریابی نوین، سال هشتم، شماره سوم، پیاپی30، صص140-119
کاتلر،فیلیپ، آرمسترانگ گری(1394.)اصول بازاریابی، ترجمه پارسائیان علی، تهران، جهان نو
گالبیامیرمحمد،(1392)، آمیختهبازاریابیدر کسب و کار خانگی،دانشنامه کسب وکارخانگی
گالبی،امیرمحمدو خداداد حسینی،سیدحمید(1390). «مفهومپردازینقش فرد کارآفریندر بازاریابیکسبوکارهایخانگیمحور». مدیریت
بازاریابی.6(11،)63-84.
محرمزاده،مهردادونقیزادهباقی،عباسوآقایی،اردالن(1397). ،نقشنمایشگاههایبینالمللیدربهبودبازاریابیمحصوالتورزشیبا
تاکیدبرآمیختهبازاریابیقیمت،دومینهمایشملیارتقاءوتوسعهورزشهایهمگانیاستاناردبیل،اردبیل،
منگلی،نسرین،روح اهلل رضایی،لیالصفا(1395). بررسیتأثیرقابلیتهایبازاریابیبر عملکرد کسب و کارهایکوچک و متوسط، مجله
کارآفرینیدر کشاورزی،دوره3، شماره4پیاپی12، صفحه1-16
موسوی، سید محمد(1398.)بررسیمدیریتتعامل مشتریدر نمایشگاهتجاری(مورد مطالعه: نمایشگاهصنعت ساختمان تهران سال97)، پایان
نامه کارشناسی ارشد،مدیریتکسب و کار–بازاریابی،دانشگاه تهران، پردیسهایمنطقهای-پردیسالبرز
موالدوست، کیومرثو شاهمرادی،مهنا و پاسبان، فاطمه(1398.)توانمندیبرندسازینمایشگاههایتخصصیکشاورزی(مورد مطالعه: نمایشگاه
هایبینالمللیتهران)،کنفرانس مدیریتبازرگانینوینکسب و کار و بازاریابیبا رویکردرونق تولیدملی،قزوین
میرظفرجویان،سیدحسین(1399.)اصول و فنون برگزارینمایشگاهها، تهران، ناشر: فرهنگ مهریاد، چاپاول
نعیمی، سعید(1388.)اثر حضور شرکتهای داخلی در نمایشگاههای بازرگانی بینالمللی تهران بر موفقیت تجاری آنها:پایان نامه کارشناسی ارشد،
دانشگاه تربیت مدرس.
نوروزی،محمد و شکری،مسعود و ارفع الرفیعی،حمیدرضا(1400.)بررسیظرفیتنمایشگاههایملیدر حمایتاز تولیدملی(مورد مطالعه:
نمایشگاهتوانمندیهایروستاییانو عشایر،)فصلنامه مطالعات راهبردیبسیج،دوره:24، شماره:92
Dent, J. (2011), Distribution Channels: Understanding and Managing Channels to Market, Kogan
Page, Chapter 1
Dukate, D. (2002). Exhibition Industry Journal of Center for Exhibition Industry Research.
Dunkley,H,.(2003). Possible customers of the closing hours of the fair, Trade Show Research,
July
Edwards, P., Edwards, S., & Economy, P. (2010). Home-based business for dummies. John Wiley
& Sons.
Kim,Bs, Kyoung-Bae Kim, Jiyeon Lee,.(2020). Effects of Exhibitors’ Trade Show Participation
on market performance: longitudinal research, Asia Pacific Journal of Tourism Research
25(12):1343-1358
Mason, C. M., Carter, S., & Tagg, S. (2011). Invisible businesses: The characteristics of home-
based businesses in the United Kingdom. Regional Studies, 45(5), 625-639
Morgan, N. A., Vorhies, D. W., Mason, C. H.(2009). Market orientation, marketing capabilities
and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8), 909–920
Morgan, N.A., Katsikeas, C.S., &Vorhies, D.W. (2012). Export Marketing Strategy
Implementation, Export Marketing Capabilities, and Export Venture Performance
Academy Of Marketing Science, 40, 271-289
Nguyen, T., & Waring, T. (2012). The adoption of customer relationship management (CRM)
technology in SMEs: an empirical study. Journal of Small Business and Enterprise
Development, 20(4), 824-848. https://doi.org/10.1108/JSBED-01-2012-0013
Nwaizugbo, I.C. & Anukam, A.I. (2014). Assessment of entrepreneurial marketing practices
among Small and Medium Scale Enterprises in Imo State Nigeria: Prospects and
challenges. Review of Contemporary Business Research, 3(1): 77- 98.
O'Cass A, Weerwardena J(2010). The effects of perceived industry competitive intensity and
market- related capabilities: Drivers of superior brand performance. Industrial Marketing
Management; 39(4): 571-581
Orr, L M., Bush, V. D., & Vorhies, D. W.(2011). Leveraging firm-level marketing capabilities
with marketing employee development. Journal of Business Research, 64(10), 1074-
1081.
Sarmento, Maria & Cláudia Simões,.(2018). The evolving role of trade fairs in business: A
systematic literature review and a research agenda, Industrial Marketing Management
73(5)
Situma, Sasaka Peter.(2015). The Effectiveness of Trade Shows and Exhibitions as
Organizational Marketing Tool (Analysis of Selected Companies in Mombasa),
International Journal of Business and Social Science Vol. 3 No. 22
Strydom, J. (2017). Longevity of SMMEs in Soweto: Does marketing play a role? African Journal
of Science, Technology, Innovation and Development, 9(6), 685-695.
Suriya, K., & Gruen, C. (2012). Souvenir production in community-based tourism and poverty
reduction in Thailand. The Empirical Econometrics and Quantitative Economics Letters,
1(1), 1-4
Vorhies D.W., MorganR.E.,& AutryC.W. (2009). “Product-market strategy and the marketing
capabilities of the firm: impact on market effectiveness and cash flow performance”.
Strategic Management Journal, 30, pp: 1310–1334.