Family Entrepreneurship: A Case Study For Representing The Role Of Children In Competitiveness Of Family Business
Subject Areas : Strategic Management ResearchesAlemeh Shahidi 1 , Datis Khajeheian 2 , Yasaman Gorji 3
1 - PhD Student of Marketing, Kish Campus, University of Tehran
2 - Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
3 - Assistant Professor in Department of Strategic Management and Entrepreneurship, Concordia University,, Montreal, Quebec
Keywords: Family business, strategic management, business strategies, business transfer, business characteristics,
Abstract :
Family businesses are a growing and very important form of business in the economy of societies, whose future and survival depend on the proper implementation of the succession process and encouraging children to play a role in these businesses. In this regard, the present study has conducted with the purpose of conceptualizing the conditions of family businesses and also identifying the role of the next generations in its development, and for this purpose, a qualitative study was put on the researcher's agenda and the number of 7 managers and owners of one of the family businesses in Tehran city, were examined and studied as research participants using the case study method. The findings of the research indicate that currently, 4 main topics, which have been mentioned as the main themes of the current research, can help to strengthen the role of children in the family business, these themes are: strategic management, business strategies, business transfer and business characteristics. It should be noted that the mentioned cases can provide the necessary ground for participation and play a more and more effective role of children in managing family businesses and maintaining their survival, and thus, upgrade, the competitiveness of family businesses in today's competitive markets.
ایراندوست، عبدالله؛ قوامیپور، محسن؛ ابراهیمنژاد، روحاله و حسینپور، داوود. (1392). عوامل کلیدی اثرگذار بر موفقیت کسبوکارهای خانوادگی اولویتبندی با روش تحلیل شبکهای. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 6(2): 55-74.
بودلایی, حسن, کناررودی, محمدحسین. (1399). مطالعه کیفی فرآیند استخدام مبتنی بر بازی کاری در کسب و کارهای نوپا. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), 29(96), 121-148. doi: 10.22054/jmsd.2020.47159.3434
بودلايي، حسن، كناررودي، محمدحسين، عبادي، حامد و بهمني، اكبر، (1400). مديريت ديجيتـال منـابع انسـاني، رهيـافتي بـراي خلق چابكي سازماني در بخش دولتي در عصر اقتصاد ديجيتال (مورد مطالعه: شبكه بانكهاي دولتي كشور ايران). مديريت دولتـي، 13(4) .785 -766.
حنطوشزاده، مریم و زند حسامی، حسام. (1393). طراحی مدل ارزیابی علل مؤثر بر بی¬علاقگی اعضای خانواده به حضور در کسبوکارهای خانوادگی. فصلنامه پژوهش¬های مدیریت در ایران، 18(3): 47-66.
رحمتی، مریم؛ حاجی آقاجانی، اعظم و خانلاری، مهرداد. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر کسبوکار خانگی. کنفرانس بینالمللی مدیریت و علوم اجتماعی، دبی، امارات.
زارع، بیژن و زارع، مرضیه. (1393). رابطه ویژگیهای خانواده و شخصیت کارآفرین فرزندان. فصلنامه رفاه اجتماعی، 15(56): 67-104.
زمانیان، بهنام. (1395). کسبوکار خانوادگی: فرصتها و تهدیدها. تهران: انتشارات مهرسا. چاپ اول.
سیدی، امیر؛ حسنی، الهام. (1391). برنامهریزی جانشینی در کسبوکارهای خانوادگی. فصلنامه کار و جامعه، 146: 4-9.
قریبپور، مهشید؛ عارف، معصومه و لطیفی، میثم. (1393). رابطه بین بلوغ سازمانی و سبک رهبری با جانشینپروری و کسبوکارهای خانوادگی. پژوهش¬های مدیریت منابع سازمانی، 4(3): 131-149.
قلیپور، آرین و یزدانفر، سحر. (1391). شناسایی چالشهای جانشینپروری در کسبوکارهای خانوادگی (مطالعه موردی در صنعت مواد غذایی استان تهران). فصلنامه کار و جامعه، 149: 4-12.
محمدی تلوار، ستار؛ بنیفاطمه، حسین؛ نوذری، حمزه، (1396)، بررسی جامعهشناختی تداوم نسلی بنگاههای اقتصادی خانوادگی در ایران؛ مطالعه موردی بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط شهر تهران، پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی، سال دوم، شماره 3، 70-83.
محمودی مفید، محمد و منجم زاده، نازلی (1393)، بررسی تاثیر و رتبهبندی ابعاد شخصیت روی کارآفرینی، پژوهشهای مدیریت راهبردی، سال بیستم، شماره 56: 133-160.
مظفری، مهدی؛ زرگوش، علیرضا؛ عیدی، پیام و زرگوش، عرفان. (1394). ارائه چارچوب کمی جهت موفقیت در کسبوکارهای خانوادگی با استفاده از تکنیک AHP. فصلنامه کار و جامعه، 188: 30-38.
مقیمی، سید محمد و سید امیری، نادر. (1386). عوامل مؤثر بر رشد و توسعه شرکتهای خانوادگی استان تهران: پژوهشی در دو صنعت نساجی و نفت. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 5(18): 77-95.
میر، علی؛ بازگیر، محمدرضا؛ میر، زهره و نوروزی حافظی، معصومه. (1394). ارائه مدلی برای جانشینپروری در کسبوکارهای خانوادگی. اولین کنفرانس بینالمللی کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری (ICECI2015)، موسسه عالی علوم و فناوری خوارزمی، شیراز، ایران.
نجفی، بهمن و صفا، لیلا. (1393). بررسی کسبوکارهای خانگی کارآفرینانه و موانع و چالشهای توسعه آنها در مناطق روستایی. فصلنامه کارآفرینی در کشاورزی، 1(2): 61-73.
Akhmedova, A. (2017). Family business daughters: Motivation, barriers and position in family firms (Doctoral dissertation, International University of Catalonia, Barcelona, Spain).
Alderson, K., & Shane, S. (2018). Understanding the Family Business Exploring the Differences Between Family and Nonfamily Businesses Second Edition Entrepreneurship and Small Business Management Collection. Published by Business Expert PressISBN: 978-1631575730
Boudlaie, H., Shahidi, A., Kenarroodi, M., & Keshavarz Nik, B. (2020). A qualitative study of customer experiences in the retail industry. Technium Social Sciences Journal, 8(1), 273–287. https://doi.org/10.47577/tssj.v8i1.103
Chrisman, J. J., Chua, J., & Sharma, P. (2003). Current trends and future directions in family business management studies: Toward a theory of the family firm. Coleman White Paper Series, 4: 1–62.
Cisneros, L., Ibanescu, M., Keen, C., Lobato-Calleros, O., & Niebla-Zatarain, J. (2018). Bibliometric study of family business succession between 1939 and 2017: Mapping and analyzing authors’ networks. Scientometrics, 117, 919–951. doi:10.1007/s11192-018-2889-1
Ghadoliya, M.K. (2020). Family Business. Journal of Family Business. DOI:10.13140/RG.2.2.28214.45127
Handler, W. (1989). Methodological issues and considerations in studying family businesses.
Jensen, M.C., & Meckling, W.H. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics, 3(4): 305-360.
Kubíček, A., & Machek, O. (2019). Gender-related factors in family business succession: A systematic literature review. Review of Managerial Science, 13, 963–1002. doi:10.1007/s11846-018-0278-z
Litz, R. A., Pearson, A. W., & Litchfield, S. (2012). Charting the future of family business research: Perspectives from the field. Family Business Review, 25(1), 16–32. doi: 10.1177/0894486511418489
Mussolino, D., Cicellin, M., Iacono, M.P., Consiglio, S., & Martinez, M. (2019). Daughters’ self-positioning in family business succession: A narrative inquiry. Journal of Family Business Strategy, 10: 72-86. doi:10.1016/j.jfbs.2019.01.003
Sanchez-Marin, G., Delvalle, I.D., & Castillo, M.A.S. (2015). Entrepreneurship and Family Business: Does the Organization Culture Affect to Firm Performance? Journal of Entrepreneurship. DOI: 10.1007/978-3-319-08888-4_12
Sanguino, R., Barroso, A., & Gochhait, S. (2018). Entrepreneurship in Family Firms in Developed and Developing Countries. In Book: Entrepreneurship and Structural Change in Dynamic Territories (pp.91-108). DOI: 10.1007/978-3-319-76400-9_6
Sharma, P. (2000). Stakeholder theory “off the veranda” in the context of family firms. Paper presented at the 60th meeting of the Academy of Management, Toronto, August.
Sharma, P. (2004). An overview of the field of family business studies: Current status and directions for the future. FamilyBusiness Review, 17, 1-36.
Stafford, K., Duncan, K., Danes, S., & Winter, M. (1999). A research model of sustainable family businesses. Family Business Review. 12, 197-208.