The Typology of Organizational Behavior Strategy
Subject Areas : Strategic Management ResearchesSaleh Rahimi 1 , seyedmohhamad aarabi 2 , bibi marjan fazi 3
1 - : PhD Student in Human Resource Management, Alborz Campus, University of Tehran, Iran
2 - Professor of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran (Corresponding Author)
3 - Assistant Professor of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
Keywords: Organizational behavior, Behavioral strategy, Grounded typology,
Abstract :
Organizations, to achieve their goals, need coordination between their various components. Vertical and horizontal coordination between different organizational strategies has been really important, and one of the significant but disregarded components in strategic coordination is organizational behavior strategy. The current study aims to identify the different types of organizational behavior strategies to helps the organization achieve its goals by coordinating with other components. For this aim, using the grounded typology method, in-depth interviews were conducted with the 12 CEOs of the companies, and about 21 final categories affecting the behavioral strategy were recognized. The final categories are classified into two dimensions affecting behavior: the individual dimension (actor/reactor) and the environment dimension (attention to the outside and attention to the inside), and the four main types are obtained based on these two dimensions. Behavioral strategy types were defined and described based on the dimensions obtained with the names of flag bearer, leader, bureaucrat, and prince.
اعرابی، سید محمد، .فیاضی ، مرجان (1396). نظریه های رفتار سازمانی و اجتماعی. دفتر پژوهش های فرهنگی.
افجه، سید علی اکبر، سپهوند، رضا (1388) .(اثر هماهنگی استراتژیک بین استراتژی منابع انسانی، استراتژی سرمایه انسانی و استراتژی رفتار سازمانی بر عملکرد سازمان. مدیریت صنعتی 113 -78 ,(6)15 ,
-امیری، علی نقی (1386) . تبیین رفتار مبتنی بر اختیار. فرهنگ مدیریت، (15) 5 ،161 -181
پامپین، میشل. ا (2012) .(مالی رفتاری و تیپ های چهارگانه سرمایه گذاران( احمدوند، میثم، سنگینیان، علی، مترجم) تهران: نگاه دانش
جعفریان، حسن (1391) . الگوی رفتار سیاسی مدیران: رویکرد نظریه داده بنیاد. دانشگاه فردوسی مشهد: پایان نامه دکتری
خوروش، مهدی (1394).(روانشناسی شخصیت. اصفهان: سنا
دانایی فرد، حسن، مظفری، زینب (1387). ارتقای روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی. پژوهش های مدیریت، (1)1 ،131-162 .
رابینز، استفان (1998). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه ها و کاربردها (نسخه چهاردهم). (پارساییان، علی، اعرابی، سید محمد، مترجم) تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی
هیت، مایکل. ا.، میلر، چت، کوللا، آدرین (2006) . مدیریت استراتژیک رفتار سازمانی (نسخه چاپ اول). (اعرابی، سید محمد، و آرمان، مانی. مترجم) تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی
Bailey, K. D (2005). Typology construction، methods and issues. In K. Kempf-Leonard، Encyclopedia of social measurement (889-898). London: Elsevier.
Bandura (1977). Social learning theory.
Bourantas, D & Nicandrou I. I (1998). Modelling post-acquisition employee behavior: typology and determining factors. Employee Relations، 20(1), 73-91
Collier, D (2008). Typologies: Forming concepts and creating categorical variables. Oxford University، 153-173.
Davis, T & Luthans F. (1979). Leadership Re- Examind, A Behavioral Approach. Academy Of Management Review.
Delbridge, R & Fiss, P. (2013). Styles of theorizing and the social organization of knowledge. Academy of Management Review, amr- 2013.
Doty, H. D & Glick, W. H. (1994). Typologies as a unique form of theory building: Toward improved understanding and modeling. Academy of management review 19 (2), 230-251.
Farrell, D & Petersen, J. C. (1982). Patterns of political behavior in organizations. The Academy of Management Review, 7(3), 403.
Kluge, S. (2000). Empirically Grounded Construction of Types and Typologies in Qualitative Social Research. Qualitative Social Research, 1(1), 14.
Muafi, J. (2011). Causes and Consequence Deviant Workplace Behavior. International Journal of Innovation، Management and Technology, 2(2), 123-126.
Olson, E. M & Eric, S. M. (2005). The performance implication of fit among business strategy، marketing organization structure and strategic behavior. Journal of Marketing, 69(3), 49-65.
Wright, P. M & Nishii, L. H. (2007). Strategic HRM and Organizational Behavior: Integrating Multiple Levels of Analysis. CAHRS Working Paper Series, 468.
Yahyagil, M. Y. (2015). Constructing a typology of culture in organizational behavior. International Journal of Organizational Analysis, 23(4), 506-527.
_||_