Symbolism and Allegory in "the Little Black Fish"Based on Findings of Romantic Movement
Subject Areas : Literary criticismTooraj Zeinivand 1 , Jahangeer Amiri 2 , Mohammad Fareqishad 3
1 - Associate Professor , Department of Arabic Language and Literature , Razi University, Kermanshah, Iran
2 - Associate Professor , Department of Arabic Language and Literature , Razi University, Kermanshah, Iran
3 - Graduated Student , Arabic Language and Literature , Razi University, Kermanshah, Iran
Keywords: الأسلوبیة, Structuralism, romanticism, الرومنسیّة, التمثیل الرمزی, أدب القصّة, صمد بهرنگی, السّمکة الصغیرة السوداء, parable and allegory, Fictional literature, Samad Behrangi, "little Black Fish",
Abstract :
The Story entitled "Little Black Fish" written by Samad Behrangi is a parable which expresses our surrounding life realities. Main core and texture of the story is based on mysteries by which plot of the story has been enriched. The storyteller has composed his story according to romantic movement and basics of this school including invitation to life realities with serious intentions, praising human values and freedom which have been reflected well in it. It is worth mentioning that romantic aspect of the story has never detached it from humans' life realities and has not caused its fall into hallucination and idealism. Hence this story is around real events of life and it aims to encourage humans to optimize life quality. Present study investigates structure and content of most famous story written by contemporary well known Iranian storyteller Samad Behrangi in descriptive-analytical method and themes combined with allegory and parable in the light of romantic movement. Besides, characters and events of the story have been analyzed with mystery and parable approaches. Among most important findings of the study is that romantic aspect of Behrangi's story has origin in realities that he has touched them deeply and mysterious elements of the story represents conditions of the writer's time.
بهرنگی، صمد. (1386ش). قصههای بهرنگ. تهران: مطبعة سرایش.
پورنامداریان، تقی. (1389ش). رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی. تهران: مطبعة علمی و فرهنگی.
خزائل، حسن. (1386ش). فرهنگ ادبیات جهان. ج 1. الطبعة الثانیة. مطبعة کلبه – دبیر.
شریفیان، مهدی. داربیدی. یوسف. (1386ش). «بررسی سمبلهای سیب،کبوتر، گل سرخ و نیلوفر در اشعار سهراب سپهری». نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر. دوره جدید. شماره 21. (پیاپی 18).
شهبازی، عبداللّه. (1371ش). ظهور وسقوط سلطنت پهلوی (به روایت تیمسار حسین فردوست). ناشر: مؤسسه اطلاعات.
شمیسا، سیروس. (1389ش). نقد ادبی. تهران: مطبعة مرکز.
شیری، قهرمان. (1387ش). مکتبهای داستان نویسی در ایران. تهران: مطبعة چشمه.
ـــــــ. (1382ش). «پیش درآمدی بر مکتبهای داستان نویسی در ادبیات معاصر ایران». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز. ش 189. ص 149- 190.
عباسی، علی. یارمند. هانیه. (1390ش). «عبور از مربع معنایی به مرغ تنشی، (بررسی نشانه – معنا شناختی ماهی سیاه کوچولو)». پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی. د 2، ش 3. (پیاپی 17. پاییز. ص 147- 172).
لاج، دیوید. (1388ش). هنر داستان نویسی. الطبعة الأولى. تهران: مطبعة نی.
محسنی، احمد. (1383ش). «مکتبهای ادبی در رمانهای دولت آبادی، (نگاهی نو به کلیدر و جای خالی سلوچ)». آموزش زبان و ادبیات فارسی. ش 55. ص 52- 59.
میر عابدینی، حسن. (1387ش). صد سال داستان نویسی ایران. ج 1 و 2. تهران: مطبعة سخن.
میر صادقی، جمال. (1387ش). راهنمای داستان نویسی. تهران: مطبعة سخن.
نصرت زادگان، نسترن. (1386ش). «بررسی تطبیقی آثار صمد بهرنگی و شل سیلورستاین». مجله ادبیات تطبیقی. ش 6. ص 175- 200.