The theoretical foundations of kindness to animals with emphasis on the verses of the Holy Quran
Subject Areas : Quarterly Sabzevaran Fadakaliakbar hamtaei 1 , tayebeh akbarirad 2 * , mohammad ghasemi 3 , maryam haji abdolbaghi 4
1 - PHD student of Quran and Hadith, North Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Assistant professor and faculty member, Department of Theology (Qur'an and Hadith), North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 - Assistant professor and faculty member, Department of Theology (Qur'an and Hadith), Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran.
4 - Assistant professor and faculty member, Department of Theology (Qur'an and Hadith), Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran.
Keywords: Qur'an, ethics, kindness to animals, the supreme human being, equality of creations, crowding of animals, similarities between humans and animals,
Abstract :
Human kindness to animals has always faced theoretical and practical challenges in the field of ethics and religion. The utilitarian idea of "man, the superior creature" which is also known as "transcendent human being" or "noble creatures", considers the whole universe to be in line with the interests of man and for this purpose, he has tried to obtain moral and religious foundations. This puts a person who believes in ethics and religion in a dilemma in the process of interacting with animals. With the aim of getting out of such a situation and overcoming the theoretical challenges of benevolence to animals, and relying on the descriptive-analytical method, while acknowledging the idea of the equality of creatures, Ferraro's writing has come to the conclusion that benevolence to animals can be He established moral-philosophical and religious foundations. The right to life, the principle of non-harm and justice are the three important moral-philosophical foundations of kindness to animals. However, the perception and feeling of animals is an element that exists in all three mentioned cases and can be the most important moral-philosophical basis of benevolence to animals. Also, in the analysis of religious foundations, it has come to the conclusion that although there are documents from the Qur'an for the idea of a transcendent human being, the mentioned references can be criticized and there are many verses that can put the theory of the equality of creation in a superior position.
منابع فارسی
1- بنسن، جان؛ (1382)، «اخلاق زیست محیطی»، جلد2، ترجمه: محمدمهدی رستمی شاهروی، تهران: سازمان حمایت از محیط زیست.
2- پالمر، فرانک؛ (1381). «نگاهی تازه به معناشناسی»، ترجمه کوروش صفوی، چاپ سوم، تهران: نشر مرکز.
3- جوادی آملی، عبدالله؛ (1387)، «تفسیر انسان به انسان»، چاپ چهارم، قم: اسراء.
4- راسخ، محمد و خداپرست، امیر حسین؛ (1389). «قلمرو اخلاق زیستی»، نشریه علمی پژوهشی باروری و ناباروری، دوره یازدهم، شماره 4.
5- زمانی، سید مسعود؛ (1399)، «مابعدالطبیعه و تعریف ارسطویی "انسان حیوان ناطق است" در اندیشه هایدگر، نشریه متافیزیک، سال دوازهم شماره 29.
6- سعدی شیرازی، مصلح بن عبدالله؛ (1400)، «گلستان سعدی»، چاپ 31، تصحیح: محمدعلی فروغی، تهران: ققنوس.
7- عمر، احمدمختار؛ (1375). «معناشناسی»، ترجمه حسین سیدی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
8- قابل، احمد، (1391). «مبانی شریعت، تساوی ذاتی مخلوقات الهی»، برگرفته از تارنمای شخصی احمد قابل: http://www.ghabel.net/shariat/1391/03/1167, retrieved on: 10/02/2022.
9- قرشی، علی¬اکبر؛ (1391). «تفسیر احسن الحدیث»، چاپ اول، قم: دفتر نشر نوید اسلام.
10- کریمیان، علی؛ (1394)، «بررسي وجوه اضلال انسان از حيوان در ديدگاه تفسيري علامه طباطبايي با تاکيد بر آيات 179 اعراف و 44 فرقان»، نشریه مطالعات تفسیری، دوره 6، شماره 23.
11- مطهری، مرتضی؛ (1373)، «مقدمه¬ای بر جهان¬بینی اسلامی- انسان در قرآن»، جلد چهارم، چاپ هشتم، تهران: صدرا.
12- مکارم شیرازی، ناصر؛ (1374). «تفسیر نمونه»، چاپ سی و دوم، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
13- نوروزی، رضاعلی و کوهی اصفهانی، هاجر؛ (1392). «بررسی و تبیین مفهوم انسان متعالی از منظر قرآن کریم»، پژوهش¬نامه معارف قرآنی، دوره چهارم، شماره 14، (102-129)،
منابع عربی
14- التجکانی، محمدالحبیب؛ (1410ق). «الاحسان الالزامی فی الاسلام و تطبیقاته فی المغرب»، مغرب: وزاره الاوقاف و الشؤون الاسلامیه.
15- خازن، علی بن محمد؛ (1415ق)، «لباب التأویل فی معانی التنزیل»، بیروت: دارالکتب العلمیه.
16- رازی، محمد فخرالدین؛ (1420ق). «مفاتیح الغیب – التفسیر الکبیر»، الطبعه الثانیه، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
17- سمرقندی، نصر بن محمد ابواللیث؛ (1416ق). «تفسیر سمرقندی المسمی بحرالعلوم»، بیروت: دارالفکر.
18- سیدقطب، ابراهیم؛ (1412ق)، «فی ظلال القرآن»، الطبعه السابعه عشر، بیروت- قاهره: دارالشروق.
19- سیوطی، جلال¬الدین؛ (بیتا)، «الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور»، بیروت: دارالفکر.
20- طباطبایی، محمدحسین (1417ق). «المیزان فی تفسیر¬القرآن»، قم: اسماعیلیان.
21- طبرسی، فضل بن الحسن؛ (1415ق)، «مجمع البیان فی تفسیر القرآن»، البطعه الاولی، بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.
22- القاسمی، محمدجمال الدین؛ (1418ق)، «محاسن التأویل»، الطبعه الاولی، محقق: محمد باسل عیون السود، بیروت: دارالکتب العلمیه.
23- المراغی، احمدمصطفی؛ (بیتا)، «تفسیر المراغی»، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
24- مصطفوی، حسن؛ (1368)، «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم»، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
25- مظفر، محمدرضا؛ (1410ق)، «المنطق»، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
26- مکارم شیرازی، ناصر؛ (1421ق)، «الامثل فی تفسیر کتاب¬الله المنزل»، قم: مدرسه الامام علی بن ابی¬طالب علیه-السلام.
منابع انگلیسی
27- Carnap, Rodolf, (1942). “Introduction to Semantics”, Cambridge, MA: Harvard University Press.
28- Holmes R. (2005). “Does nature have intrinsic value?” In: Pojman P, editor. Environmental ethics. Solasi M, translator. Tehran: Tose`eh; 2005; p. 191-239.
29- Hopster, Jeroen; (2019), “The Speciesism Debate: Intuition, Method, and Empirical Advances”, Animals (Basel), v.9(12); 2019 Dec, PMC6940905, available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6940905/, retrieved on: 20/05/2022.
30- Nash, Roderick Frazier; (1989), “The rights of nature: A history of environmental ethics”, Washington: University of Washington Press.
31- Rollin B. (2005). “Sentience as The criteria for moral worth”, In: Pojman P, editor. Environmental ethics. Solasi M, translator. Tehran: Tose`eh; 2005; p.143-159.