Teachers' Perception of Their Nonverbal Behaviors in the Classroom: A Grounded Theory
Subject Areas : Grounded Theory
Fatemeh Sanavi Garoosi
1
,
Hossein Kareshki
2
*
,
Majid Pakdaman
3
1 - Department of Psychology, Qae.C., Islamic Azad University, Qaenat, Iran
2 - Department of Counseling and Educational Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 - Department of Psychology, Qae.C., Islamic Azad University, Qaenat, Iran
Keywords: Perception, teachers, non-verbal behavior, communication,
Abstract :
Communication is a key issue in the classroom. Non-verbal communication is also one of the important issues in the field of educational psychology. Therefore, examining the processes, contributing factors, and consequences of teachers' non-verbal communication is a significant topic. The present article aims to investigate the processes and teachers' perceptions of their non-verbal behaviors in the classroom based on grounded theory. The statistical population of the present research consisted of all female teachers in the second secondary level in Mashhad who were active during the academic year 2024-2025, and they were examined using semi-structured interviews. The researchers also analyzed the background to achieve a multitude of concepts. The analysis of the information was conducted based on open coding, axial coding, and selective coding methods. The findings indicated that the influencing factors include non-verbal communication patterns, the function of non-verbal communication, the level of intervention in non-verbal communication and the way teachers intervene in students' speech. The strategy emphasizes the necessity of holding training courses on non-verbal behaviors. The consequences of non-verbal communication are considered from the perspective of both teachers and students. Intervening conditions, and the audience analysis of students, as well as contextual conditions, highlight the importance of the discussion, the two dimensions of non-verbal behaviors, and methods for teaching non-verbal behaviors. The results of this research can be useful in developing tools for identifying non-verbal behaviors and formulating intervention protocols to improve these outcomes.
اوکان، باربارا. اف. (۲۰۰۶). فنون مصاحبه و مشاوره (ترجمه شهرام محمد خانی). تهران: انتشارات طلوع دانش.
بنیاسدی، علی و صالحی، کیوان. (۱۳۹۸). مقدمهای بر اصول و فرآیند ساخت و رواسازی پروتکل مصاحبه. نامه آموزش عالی، ۴۶(۱۲)، ۱۷۷-۲۰۳.
داورپناه، علی و شهامت، نادر. (۱۳۹۵). امکان سنجی استفاده مربیان از ارتباط غیرکلامی در تدریس الفبای فارسی در مدارس شیراز. اولین همایش ملی آیندهپژوهی، علوم انسانی و امنیت اجتماعی.
درخشان، نوشین، سیف، علی اکبر، کیامنش، علیرضا و احدی، حسن. (۱۳۹۷). بررسی اثربخشی رفتار صمیمیت و نزدیک شدن کلامی و غیرکلامی مدرسان بر انگیزش حالتی تحصیلی فراگیران. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12، ۴۵- ۶۷.
رحمانی، رعنا و بنیاسدی، حسن. (۱۳۹۱). اثربخشی آموزش ارتباط غیرکلامی بر کاهش کمرویی. اندیشه و رفتار، ۲۶(۷)، ۴۷-۵۷.
رشیدی، ناصر و پرویز، مریم. (۱۳۹۹). مشارکت در کلاسهای زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی: رابطه بین رفتارهای غیرکلامی و پاسخهای غیرکلامی فراگیران. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، ۴(۱۰)، 55-64.
زاهدیکیا، حمیده، باقری، مسعود، درتاج، فریبرز و ایرانمنش، رضا. (۱۳۹۲). تأثیر آموزش ارتباط غیرکلامی بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان دبستانی. پژوهشهای روانشناختی اجتماعی، ۱۱(۳)، ۳۳-۴۵.
شهمیری، مریم، سنجریان، فاطمه، حسنزاده، علی اکبر و مومنی ثانی، مدینه سادات. (۱۴۰۲). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی غیرکلامی در توسعه تعامل اجتماعی دانشآموزان. اولین همایش بین المللی مشاوره، مددکاری اجتماعی و تعلیم و تربیت با رویکرد نگاهی به آینده.
علیآبادی، سمیرا و خیرطلب، آیدا. (۱۳۹۹). بررسی رابطه بین ارتباطات غیر کلامی مربیان و انگیزش در ورزشکاران منتخب استان کردستان. سومین همایش ملی دستاوردهای دانشآموزی.
محمدی احمدآبادی، ناصر و جوکار، زهره. (۱۴۰۱). بررسی نقش زبان بدن معلم در مدیریت کلاس. دهمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی. تهران.
مروتی، سهراب، قاسمی، یارمحمد، شکربیگی، نرگس و دارابی، فرشته. (۱۳۹۲). نوع شناسی مولفههای ارتباط غیرکلامی در قرآن کریم. دین و ارتباطات، ۱(۲۰)، ۱۶۷-۱۹۳.
نوغانی دخت بهمنی، محسن، محمدی، فردین و کرمانی، مهدی. (۱۳۹۸). خلق نظریه در مطالعات کیفی (رویکردی کاربردی به نظریه زمینهای). مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
یوسفی، بهرام و احمدی، بهشت. (۱۳۹۲). اثر رفتار غیرکلامی مربی بر کیفیت روابط مربی- ورزشکار در ورزشکاران نوجوان رشتههای انفرادی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، ۱(۱)، ۱۹-۳۱.
Abubakr, S., Bingol, M., & Kara, S. (2022). Body language in education and effective recommendations to pre-service teachers in classroom management. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 9(1).
Amiri, S., Keyhanpour, S., & Amiri, Z. (2023). A comparative study of novice and experienced Iranian EFL teachers with respect to classroom interactional competence and development of communicative language teaching. Iranian Journal of Comparative Education, 6(2), 2496-2519.
Anikin, A., Baath, R., & Persson, T. (2018). Human non-linguistic vocal repertoire: Call Typesand their meaning. J Nonverbal Behav, 42, 53-80.
Argyle, M., Alkema, F., & Gilmour, R. (1972). The communication of friendly and hostile attitudes by verbal and non-verbal signals. European Journal of Social Psychology, 3, 85-40.
Ballester, E. (2015). Verbal and Nonverbal Teacher Immediacy and Foreign Language Anxiety in an EFL University Course. Porta Linguarum, 23, 9-24.
Bambaeeroo, F., & Shokrpour, N. (2017). The impact of the teachers’ non-verbal communication on success in teaching, 5(2), 51-59.
Baroona, P. (2019). The impact of non-verbal communication on the learning process. Journal of Education, Linguistics, Literature and Language Teaching, 2(2).
Burroughs, N. F. (2007). A reinvestigation of the relationship of teacher nonverbal immediacy and student compliance-resistance with learning. Communication Education, 56(4), 453-475.
Chaudhry, N. A., & Arif, M. (2012). Teachers’ nonverbal behavior and its impact on student achievement. International Education Studies, 5(4), 56-64.
Darn, S. (February, 2005). Aspects of nonverbal communication. The Internet TESL Journal, 6(2), 330-335.
Fahim, U. K. (2020). Welcome to Pakistan research repository: Impact of nonverbal behavior of teachers on students’educational accomplishment. Retrieved 2020 from https://prr.hec.gov.pk/jspui/handle/123456789/14800
Farid, N., Khan, G. A., Ullah, E., Parveen, R., Khalid, T., Ullah, A. & Noor, I. (2023). Effectiveness of verbal and non-verbal communication for teaching and learning at University level. Journal of Education and Social Studies, 4(3), 635-644.
Glaser, J. M., & Strauss, A. (1967). Grounded theory in practice. Sage.
Gulec, S., & Temel, H. (2015). Body Language using skills of teacher candidates from departments of mathematics education and social studies education. Social and Behavioral Sciences, 186, 161-168.
Haataja, E., Salonen, V., Laine, A., Toivanen, M., & Hannula, M. S. (2020). The relation between teacher-student eye contact and teachers’ interpersonal behavior during group work: A multiple-person gaze-tracking case study in secondary mathematics education. Educational Psychology Review, 33(1), 51-67.
Hall, E. (1979). The silent language. New York: Fawce.
Karimi, M., Dabaghi, A., & Tabatabaei, O. (2012). The impact of nonverbal communication on Iranian young EFL learners’attitudes and understanding of lexical items. BELT Journal Porto Alegre, 3(2), 188-203.
Kožić, D., Žunac, G., & Bakić-Tomić, L. (2013). Use of Non-verbal Communication Channels in the Classroom. Croatian Journal of Education, 3(15), 225-301.
Marno, H., Davelaar, E., & Csibra, G. (2014). Nonverbal Communicative Signals Modulate Attention to Object Properties. Journal of Experimental Psychology, 40(2), 752-762.
Matara, K., Solong, N., Syarifuddin., & Al-Amin (2025). Using persuasive communication in education to promote behavior change. International Journal of Social and Education, (2)2, 682-697.
Matsumoto, D., & Hwang, H. S. (2013). Cultural influences on nonverbal behavior. In D. Matsumoto, M. G. Frank, & H. S. Hwang (Eds.), Nonverbal communication: Science and applications (pp. 97-120). Sage Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781452244037.n5
Mehrabin, A. (1971). Sileny Messages. Wadworth, Belmont, California.
Munir, H., & Khan, A., & Munawar, U. (2024). Role of non-verbal communication skills of teachers and its impact on achieving classroom learning objectives at secondary leve. Qlantic Journal of Social Sciences and Humanitie, 5(2), 58-69.
Pan, Q. (2014). Nonverbal teacher-student communication in the foreign language classroom. Theory And Practice In Language Studies, 4(12), 2627.
Pang, S., Lai, S., Zhang, A., & Yang, Y. (2023). Graph convolutional network for automatic detection of teachers’nonverbal behavior. Computers and Education: Artificial Intelligence, 5.
Sprinthall, N.A. (1994). Educational Psychology. New York : Mc. Graw-Hill, Inc.
Strauss, A., & Corbin, J. (2015). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
Tutar, H. (2003). Genel Ve Teknik İletişim. Ankara: Nobel Yayın.
Wang, W., & Loewen, S. (2016). Nonverbal behavior and corrective feedback in nine ESL university-level classrooms. Language Teaching Research, 20(4), 459-478.
Wescott, R. W. (1992). Auditory communication: Non-verbal, pre-verbal, and co-verbal. In Poyatos, F. (Ed.), Advances in nonverbal communication: Sociocultural, clinical, esthetic and literary perspectives. 25-40. Amsterdam: John Benjamin.
Yang, X. (2017). The use of body language in English teaching. Theory and Practice in Language Studies, 7(12), 1333-1336.