Textual Analysisof the Term Ummi,with the Quranic andHistorical Approach
Subject Areas :
Keywords: literacy, Illiteracy, Followers of the Book, Immigration of Jews, Hiding the Fact,
Abstract :
The Arabic word ummi is commonly translated as "unlettered." In the Qur’an, Muhammad is described as "ummi" and traditionally this has meant for Muslims that Muhammad was illiterate, completely unable to read or write. Thus, the fact that he was able to recite the Qur’an should be regarded as a miracle (i'jaz) and evidence that it really does have a divine origin. This paper, according to the verses of the Qur’an and historical evidence, proves that ummi should not be taken to mean illiterate, but rather scriptureless. This would mean that when Muhammad is described as ummi, it denotes the fact that he is not one of the People of the Book or simply that he is not a member of a group which has already received a revelation from God - at least, not until he received the Qur'an.
منابع
القرآن الکریم
آرنولد، توماسواکر، تاریخ گسترش اسلام، ترجمه ابوالفضل عزتی، دانشگاه تهران، 1358.
امینی، احمد؛ پرتواسلام؛ ترجمه عباس خلیلی، چاپ دوم، تهران : چاپ اقبال، 1337.
باشمیل، محمد احمد؛ غزوه بنی قریظه، بی جا، دارالفکر، 1403 ق.
البلاذری، احمد بن یحیی بن جابر؛ فتوح البدان، ترجمه : محمد متوکل، چاپ اول، تهران: نشر سروش، 1364.
پورت، جان دیون؛ عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن؛ ترجمه : سید غلامرضا سعیدی، قم : دار التبلیغ اسلامی، بیتا.
جدید بناب، علی؛ تحلیلی برعملکرد یهود در عصر نبوی، چاپ اول، تهران: انتشارات موسسه آموزش وپژوهش امام خمینی (ره)، بهار 1381.
حجتی، سیدمحمد باقر؛ پژوهش در تاریخ قرآن کریم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1360.
حسین، طه؛ آئینه اسلام؛ ترجمه : محمد ابراهیم آیتی، چاپ سوم، بی جا، شرکت سهامی انتشار، 1353.
الرازی، الفخر؛ مفاتیح الغیب؛11 جلدی، چاپ دوم، بیروت: دار احیاء الثرات العربی،1417 ق.
راغب اصفهانی؛ معجم مفردات الفاظ القرآن؛ تحقیق: ندیم مرعشلی، بی جا، دارالکاتب العربی، 1392 ق.
زرینکوب، عبدالحسین؛ تاریخ مردم ایران بعد از اسلام، تهران: امیرکبیر، چاپ چهارم، 1363.
الزمخشری، ابوالقاسم محمود بن عمر؛ الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التاویل؛ 6 جلدی، چاپ اول، ریاض : مکتبه العبیکان، 1418 ق.
سبحانی، جعفر؛ منشور جاوید؛ جلد 6، چاپ اول، قم : موسسه امام صادق (ع)، 1375.
شوقی ضیف، تاریخ ادبی عرب: العصر الجاهلی، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر، 1381.
صدوق، محمدبن علی بن بابویه، کمال الدین واتمام النعمه، ترجمه: منصور پهلوان،چاپ اول قم: دارالحدیث، 1380.
طباره، عفیف عبدالفتاح؛ چهره یهود در قرآن؛ ترجمه سید مهدی آیت اللهی، [بی جا]، انتشارات جهان آرا، بیتا.
طباطبائی، سید محمد حسین طباطبائی؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ 20جلدی، چاپ اول، بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات، 1417ق.
الطبرسی، الفضل بن الحسن؛ اعلام الوری باعلام الهدی، الطبعه الاولی، قم:موسسه آل بیت (ع) لاحیاء التراث، 1417 ق.
----- ؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن الکریم؛10 جلدی، چاپ اول، بیروت: موسسه الا علمی للمطبوعات، 1415 ق.
طبری، محمد بن جریر؛ تاریخ طبری؛ 21 جلدی، ترجمه: ابوالقاسم پاینده، چاپ سوم، تهران: انتشارات اساطیر، 1362.
فتحی، رضوان ومحمد صبیح؛ محمد رسول الله (ص)؛ ترجمه واقتباس : محمدعلی خلیلی، چاپ دوم، انتشارات گوتنبرگ، 1341.
القمی، علی بن ابراهیم؛ تفسیر القمی ، قم:دارالکتاب،1367.
کتاب مقدس (عهد عتیق وجدید)؛ ترجمه: انجمن کتاب مقدس، چاپ دوم، ایران: 1987 م.
الکلینی، ابوجعفر محمدبن یعقوب؛ الفروع من الکافی، الطبعه الثالثه، بیروت: دارالتعارف، 1401 ق.
علی،جواد؛ المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام؛ چاپ اول، بیروت: دار العلم للملایین،1970م.
مجلسی، محمدباقر؛ بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار؛110جلدی، چاپ سوم، بیروت: داراحیاء التراث العربی، 1403 ق.
مقدسی، مطهر ابن طاهر؛ آفرینش و تاریخ؛ ترجمه: محمدرضا شفیعی کدکنی، انتشارات آگه، تهران: 1374.
مظلومی، رجبعلی؛ پژوهشی پیرامون آخرین کتاب الهی؛ چاپ اول، تهران: دفتر نشر کوکب، 1401 ق.
معارف، مجید؛ مباحثی در تاریخ و علوم قرآنی؛ چاپ اول، تهران: انتشارات نباء، 1383.
مکارم شیرازی، ناصر ودیگران؛ تفسر نمونه؛ 27جلدی چاپ هفدهم، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1373.
هیکل، محمدحسین؛ حیاه محمد، الطبعه الثالثه عشر، القاهره: مطبعه السنه المحمدیه، 1968م.
الواسطی، احمد؛ الیهود فی الجزیره العربیه، میقات الحج، العدد الثانی، 1415 ق.
_||_