The role of "irony and allusion " in the interpretation traditions of Tafsir al-Borhan
Subject Areas :
Mohsen Ehteshminia
1
*
,
amir tohidi
2
,
seyed hossein moosavi dorcheh
3
1 - Department of Quran and Hadith Sciences - Faculty of Humanities - Central Tehran Azad University
2 - Assistant Professor and Faculty Member, Department of Quran and Hadith Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran,
3 - Azad University Central Tehran Branch،Qur'an and Hadith group
Keywords: irony, allusion, Hadiths, interpretation , Tafsir Al-Borhan,
Abstract :
One of the expression styles that is used a lot in the Qur'an is the rule of "irony and elaboration". Today, sarcasm is known as one of the types of irony،, but in the past it has been used in other meanings and sometimes synonymous with irony. This rule has an important position in the interpretation of the Holy Quran. This method, in addition to its special beauty, is one of the components of the expressive miracles of the Holy Quran. In order to reach the deep layers of the Qur'anic verses, to understand the irony and allusions, and to understand its deep meanings and concepts, one should refer to the traditions and hadiths of the Ahl al-Bayt, peace be upon them. One of the meanings of "sarcasm" is that the speaker addresses a person،, but it means another person or persons. This type of irony and elaborations in the narrations of Ahl al-Bayt, peace be upon her, can be referred to as an ironic address of the type "I tell the door to hear the wall". Bahrani, in the ninth chapter of his introduction in Tafsir al-Burhan under the title "Babū fi an' al-Qur'an Nazl, "I say to the door, let the wall hear", has quoted narrations from Kafi books and Tafsir Ayyashi as narrative proofs of this rule. In this article, , it tries to carefully and thoughtfully examine and explain the role and application of the rule of "irony and elaboration" in the traditions of Tafsir al-Burhan.
1.قرآن کریم #
2.ابن منظور، محمد بن مکرم، 1414 ق، لسان العرب، بیروت، دار صادر#
3.ابن فارس، احمد بن فارس، 1404ق،مقاییس اللغه، قم، مکتب الاعلام الاسلامی#
4.ابن اثیر، مبارک بن محمد،1367ش، النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، قم، موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان#
5.ابن کثیر، اسماعیل بن عمر،1419ق، تفسیر القرآن العظیم، ، بیروت، دار الکتب العلمیه#
6.ازهری ، محمد بن احمد،1421ق، تهذیب اللغه، ، بیروت،دار احیاء التراث العربی#
7.استرآبادی،علی،1409ق، تأویل الآیات الظاهره فی فضائل الطاهره، ، قم، موسسه النشر الاسلامی#
8. ابن قتیبه، عبدالله بن مسلم،ت1406ق ،تأویل المختلف الحدیث، ،بیروت، دار الکتب العلمیه#
9. ابن شهرآشوب مازندرانی،محمد بن علی،1369ق ،متشابه القرآن و مختلفه،،قم،دار بیدار النشر#
10. اشکوری،محمد بن علی،1373ش،تفسیر لاهیجی،تهران،نشر داد#
11. العسکری، ابو هلال،1420ق، جمهره الامثال، ، بیروت، دار الجیل#
12.بحرانی، سید هاشم، 1415 ق، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران، بنیاد بعثت#
13.تفتازانی، مسعود بن عمر،1416ق، المطول، ،قم،مکتب الداوری#
14.جرجانی، علی بن محمد،1405ق، التعریفات، تهران، ناصر خسرو#
15.جوهری، اسماعیل بن حماد، 1407 ق، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، بیروت ، دار العلم للملایین#
16.حر عاملی،محمد بن حسن،1409ق ، وسائل الشیعه،قم، موسسه آل البیت علیهم السلام#
17.راغب اصفهانی، حسین بن محمد، 1412 ق، المفردات فی غریب القرآن، بیروت ، دار العلم، الدار الشامیه#
18.زرکشی، محمد بن بهادر، 1410ق، البرهان فی علوم القرآن، بیروت،دارالمعرفه#
19.سبحانی، جعفر، 1423ق، تهذیب الاصول، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)#
20.سیبویه،عمروبن عثمان، 1408ق ،الکتاب، ، قاهره، مکتبه الخانجی#
21.سیوطی،عبدالرحمن بن ابی بکر، 1421ق، الاتقان فی علوم القرآن،بیروت،دار الکتاب العربی#
22.شاکر، محمد کاظم، 1376 ش، روشهای تأویل قرآن، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی#
23.شاه عبدالعظیمی، سید حسین،1363ش ،تفسیر اثنی عشری، ، تهران، میقات#
24. صدوق، محمد بن علی، 1403ق، معانی الخبار،قم، انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم#
25.طباطبایی، محمد حسین، 1417 ق، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم#
26.طبری، محمد بن جریر، 1412ق، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دارالمعرفه#
27.طبرسی، فضل بن حسن، 1372 ش، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات ناصر خسرو #
28.طریحی، فخر الدین، 1375 ش، مجمع البحرین، تهران ،کتابفروشی مرتضوی #
29.طوسی، محمد بن حسن، بیتا، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربی#
30. علوی یمنی،یحیی، 1400ق،الطراز المتضمن لاسرار البلاغه،بیروت،دار الکتاب العلمیه#
31.عیاشی، محمد بن مسعود، بیتا، تفسیر العیّاشی، تحقیق هاشم الرسولی المحلاتی، تهران ،المکتبة العلمیه الاسلامیه #
32.غزالی، ابو حامد محمد بن محمد، 1413ق، المستصفی،بیروت، دارالکتب العلمیه#
33. فخر رازی، محمد بن عمر، 1420ق، مفاتیح الغیب، بیروت، دار احیاء التراث العربی#
34.فراهیدی، خلیل بن احمد، 1410 ق، العین، قم: انتشارات هجرت#
35. فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، 1415ق،القاموس المحیط،بیروت، دارالکتب العلمیه #
36.فیض کاشانی، محسن، 1377ش، الصافی فی تفسیر القرآن، تهران، دار الکتب الاسلامیه#
37.عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، 1415 ق، تفسیر نور الثقلین، تصحیح سید هاشم رسولی محلاتی، قم: اسماعیلیان#
38.قرطبی، محمد بن احمد، 1405ق،الجامع لاحکام القرآن، بیروت، دار احیاء تراث العربی#
39.قمی، علی بن ابراهیم،1363ش، تفسیر قمی، چ چهارم، قم، دار الکتاب#
40. قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا،1368ش،کنز الدقائق بحرالغرائب، تهران، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی #
41.کلینی، محمد بن یعقوب،1407ق، اصول کافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه#
42.مجلسی، محمد باقر، بیتا، بحار الانوار، بیروت، لبنان، مؤسسه الوفاء #
43.معرفت، محمدهادی،1379ش، تفسیر و مفسران، قم، مؤسسه فرهنگی التمهید#
44.مصطفوی، حسن، 1430ق، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، بیروت،دارالکتب العلمیه#
45.مفید،محمد بن محمد،1413ق،الامالی،قم،کنگره شیخ مفید#
46.مکارم شیرازی،ناصر،1371ش،تفسیرنمونه،تهران،دار الکتب الاسلامیه#