The Effects of Family-Centered Structured Games Using Lego Bricks on the resiliency of Children with Attention Deficit and Hayperactivity
Subject Areas : Journal of Educational PsychologyMasoumeh Bazoolnejad 1 , Arezou Abdolahi 2 , Samira vakili 3 , Leila Kashani Vahid 4
1 - PhD in Psychology, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran
2 - M.A. in Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Assistant Professor in Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 - Assistant Professor in Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: resiliency, structured games, Lego, Attention deficit/hyperactivity,
Abstract :
The aim of this study was to the effects of family-centered structured games using lego bricks on the resiliency of children with attention deficit and hayperactivity. The research method was a pretest-posttest with a control group in this study. The statistical society of this study included all children aged 7 to 9 are at jalaypour rehabilitation center in tehran in the academic year 96-95. For this purpose, 30 children were selected by available sampling. The research instruments consisted of sears resonance questionnaire (Merle, 2008). The experimental group was trained with family-centered structured games using Lego bricks in 16 sessions 60 minutes. The obtained data were analyzed by using analysis of covariance. The results showed that family-centered structured games using lego bricks had a significant effect on the resiliency subscale (self-regulatory, social capacity, responsibility) (p < 0.01). But this effect on the resiliency subscale (sympathy) was not significant (P> 0.01). Based on the findings, it can be concluded that the training of family-centered structured games using lego bricks improves the level of resilience children with attention deficit and hayperactivity. Therefore, family and educational institutions, and psychological and counseling services centers can benefit from this method to improve of resilience children with attention deficit and hayperactivity.
_||_
اثر بازیهای ساختاریافته خانواده محور با استفاده از لگو بر تابآوری کودکان کمتوجه و بیشفعال
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی تاثیر بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو بر تابآوری کودکان کمتوجه و بیشفعال انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه آموزشی و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کودکان 7 تا 9 سال میباشند که در سال تحصیلی 98 –1397 در مرکز توانبخشی جلاییپور شهر تهران بودند. بدین منظور، تعداد 30 نفر از کودکان، به شیوه نمونهگیری هدفمند و به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار داده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تابآوری کودکان (مرل، 2008) بود. گروه آزمایش در 16 جلسة 60 دقیقهای تحت آموزش بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو تاثیر معناداری بر تابآوری و خردهمقیاسهای (خودتنظیمی، توانمندی اجتماعی و مسئولیتپذیری) کودکان کمتوجه و بیشفعال داشت (01/0P<). اما این تاثیر بر خردهمقیاس (همدلی) معنادار نبود (01/0P>). بر اساس یافتههای به دست آمده میتوان نتیجهگیری نمود که آموزش بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو موجب بهبود تابآوری در کودکان کمتوجه و بیشفعال میشود. .
کلید واژهگان : بازیهای ساختار یافته خانوادهمحور با استفاده از لگو، تابآوری، کم توجه/ بیشفعالی.
مقدمه
اختلال بیشفعالی و کمبود توجه1 شایعترین اختلال عصبی- رفتاری دوران کودکی است که نه تنها کارکرد فرد در جنبههای مختلف زندگی، بلکه خانواده و افراد جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد (ال نمر2، 2015). شیوع این اختلال براي بزرگسالان 5/2 درصد و براي کودکان رقم 5 درصد گزارش شده است (انجمن روانشناسی آمریکا، 2013). اگر کودکان بیشفعال به درستی تشخیص داده نشوند و تحت درمان قرار نگیرند، نتیجه آن نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به این اختلال است که در معرض خطر ضعف عملکرد تحصیلی، شکستهاي شغلی، پرخاشگري، مشکل در روابط بینفردي و دیگر اختلالات روانشناختی مانند سوء مصرف الکل و مواد، افسردگی و اضطراب خواهند بود (بخشایش و همکاران، 1393).
اختلال بیشفعالی و کمبود توجه ميتواند علائم و نقصهاي متعددي در حوزههاي توجه، فعاليت و تكانشگري از خود به جا بگذارد (مالسو، كوروين، شوايبك و يوان3، 2014). كودكان با اختلال نارسايي توجه/بيشفعالي جمعيت ناهمگوني را تشكيل ميدهند (جانستون4، 2012). نشانههاي اصلی این اختلال باید قبل از سن 12 سالگی شروع شود (گنجی، 1396). اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی دارای سه زیر گروه نوع غالب نارسایی توجه، نوع غالب بیشفعالی و نوع ترکیبی است (آناستوپولس5 و همکاران، 2018). نشانههاي اختلال نارسايي توجه/ بيشفعالي بر تعامل كودكان با والدينشان و نيز شيوه پاسخدهي والدين به اين كودكان تأثير ميگذارد، زيرا اين كودكان بسيار پر حرف، منفيگرا و بياعتنا هستند و كمتر مشاركت و همكاري ميكنند (بوسينگ، زيما، ماسون و مير6، 2012). اختلال نارسايي توجه/ بيشفعالي عملكرد خانواده را دچار اختلال ميكند، زيرا والدين از مشكلات روانشناختي بيشتري برخوردار گشته و در مهارتهاي فرزندپروري دچار احساس بي كفايتي میشوند (اسچلينگ7، 2011). علائم بيشفعالي وقتي گسترش پيدا ميكند كه عوامل زمينهساز اختلال با يك شيوه مستبدانه و ناكارآمد فرزندپروري همراه ميشوند. در اين وضعيت كودك، قادر نيست از فرامين والدين پيروي كند و والدين مستبدانهتر و سختگيرتر ميشوند تا فرزندانشان را مهار كنند (امیری، 1395). کرونیس توسکانو، لویس مورارتی، وودز، اوبرین، مازورسکی هوروویتز و توماس8 (2014) دریافتند که پیشبینی زودهنگام اختلال بیشفعالی/ نقص توجه میتواند علاوه بر شناسایی مشکلات خودتنظیمی کودک، تعامل والد- کودک را تسهیل کند. در مداخله خانواده محور9، روانشناس یا مشاور تلاش مینماید همه اعضای مؤثر خانواده، به گونهای مقدور و مطلوب، به تناسب ویژگیها و جایگاه ایشان در کانون خانواده، نسبت به فرایند برنامه تدوینی آگاهی یافته و با نگرش مثبت، همدلی و همراهی به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در تحقق بخشیدن به اهداف آن مشارکت نمایند (افروز، 1393). نتایج مطالعه پکت، مککالوم و کینبس10 (2016) حاکی از بهبود روابط خانواده، تأثیر مثبت لگو درمانی بر تغییر دیدگاه مادر، خواهر و برادرها و کودک دچار اُتیسم بود.
تابآوری11 در کودکان دارای اختلال کمبود توجه_ بیشفعالی اهمیت و تاثیر بسزایی دارد (عبداللهی بقرآبادی، 1395). تابآوری به این مساله میپردازد که فرد علیرغم قرار گرفتن در معرض فشارهای شدید و عوامل خطر، میتواند عملکرد اجتماعی خوبی را بهبود داده و بر مشکلات غلبه کند (سلیمی بجستانی و همکاران، 1391). تابآوری افزایش قابلیت در مقابل شرایط ناگوار است. این شرایط ممکن است شامل نابهنجاریهای بیولوژیکی یا موانع محیطی باشد (جمشیدی عینی و سادات رضوی، 1396). افراد تابآور توانایی برگشتن و بهبود پیدا کردن، خوشبینی و مهارتهای فکری انعطافپذیر، جستجو کردن مشکلات به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد، توانایی پشتکار و استقامت داشتن، عزتنفس سالم، توانایی تعیین اهداف قابل دسترس، داشتن شبکه حمایتی سالم، توانایی رشد قابلیتهای عاطفی و فراطبیعی، توانایی استقلالرای، توانایی درگیری و ارتباط معنیدار با افراد، توانایی رفتار کردن با احترام با خودشان و با دیگران، توانایی حل کردن مشکلات و مهارتهای حل تعارض را دارند (حسینی قومی و سلیمی بجستانی، 1392).
یکی از راهکارهایی که جهت بهبود تابآوری کودکان دارای اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی ارائه میگردد بازیدرمانی است. بازی به کودک اجازه میدهد تا تجربیات، افکار، احساسات و تمایلاتی را که برای وی تهدیدکننده هستند را نشان دهد (طاهری، 1396). با استفاده از بازی میتوان همکاری و نوعدوستی و اطلاعات قوانین را به کودکان آموزش داد و منجر به تحول اجتماعی آنها شد (شفیعآبادی، 1392). بازی ساختاریافته یک نوع بازی است که در آن شکل، مدت زمان و قوانین مشخص از پیش تعریف شده باشد. از جمله بازیهای ساختار یافته لگودرمانی12 است (میرزاخانی و همکاران، 1394). میرزاخانی، پورجبار، رضایی، دیباجنیا و اکبرزاده باغبان (1394) در پژوهش خود دریافتند که بازی ساختاریافته لگو درمانی با استفاده از علایق طبیعی کودک و انگیزه یادگیری، تغییر رفتار را ایجاد میکند. این مجموعه رویآورد جدیدی را در آموزش و پرورش دنیا بنا نهاده که به آن آموزش همگام با ساخت میگویند. امروزه کلاسهای لگوی آموزشی با تکیه بر سبک آموزشی همگام با ساخت تبدیل به کلاسی بینالمللی با روشی استاندارد در کل دنیا گشته است (حسنی و همکاران، 1393).
لیگاف ، د. لا. کستا، کروس و بارون کوهن13 (2014) اظهار میدارند که مهارتهای هدف در لگو درمانی شامل سهیم شدن، مشارکت، توجه مشترک، تقسیم عادلانه کار، رعایت نوبت و تماس چشمی است. کاتو ، هاتوری، ایوای و موریتا14 (2012) دریافتند که لگوبازی در افزایش مهارتهای اجتماعی و اعتماد به دیگران تاثیر معنادار دارد. نتایج پژوهش آندراس15 (2012) نشان داد که لگو درمانی در تسهیل روابط اجتماعی موثر است. اکبری و رجب بلوکات (1396) بیان داشتهاند که لگوی آموزشی روی خردهمقیاسهای همکاری و خودکنترلی مهارت اجتماعی و خلاقیت تأثیر مثبت داشته است و باعث افزایش آنها گشته است.
این مطالعه با هدف تعیین تاثیر بازیهای ساختاریافته خانواده محور با استفاده از لگو بر تابآوری کودکان کمتوجه و بیشفعال انجام گرفت. با توجه اهمیت تابآوری در کودکان دارای اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی و تاثیر آن در حوزههای مختلف زندگی این کودکان؛ و با عنایت به اینکه در این زمینه پژوهش مستقیمی صورت نگرفته است؛ به مطالعهای نیاز است که متغیرهای پژوهش را در دو گروه برسی کند. پژوهش حاضر تدوین شد تا تاثیر بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو را بر تابآوری کودکان کم توجه و بیشفعال
[1] . attention deficit / hyperactivity disorder
[2] . El- Nemr
[3] . Mulsow, Corwin, Schwebach & Yuan
[4] .Johnston
[5] . Anastopoulos,
[6] .Bussing, Zima, Mason, Meyer
[7] .Schilling
[8] . Chronis-Tuscano, Lewis-Morrarty, Woods, O’Brien, Mazursky- Horowitz & Thomas
[9] . family-centered intervention
[10] . Peckett, MacCallum & Knibbs
[11] . resilience
[12] . Lego Therapy
[13] . LeGoff, De La Cuesta, Krauss & Baron-Cohen
[14] . Kato, Hattori, Iwai & Morita
[15] . Andras
مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این سوال میباشد که آیا بازیهای ساختاریافته خانواده محور با استفاده از لگو بر تابآوری کودکان کمتوجه و بیشفعال تاثیر دارد؟
روشتحقیق
روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه آموزشی و گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 7 تا 9 سال بود که در سال تحصیلی 98- 1397 در مرکز توانبخشی جلاییپور شهر تهران حضور داشتند و توسط روانپزشک آن مرکز تشخیص اختلال نقصتوجه و بیشفعال گرفته بودند. تعداد حجم نمونه در تحقیقات آزمایشی در هر گروه پانزده نفر مناسب است (دلاور، 1396). بدین منظور، 30 کودک به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار داده شدند.
ملاکهای ورود به پژوهش عبارت بودند از تشخيص ابتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعال با نظر روانپزشك، قرار داشتن کودک در محدوده سني 7-9 سال، عدم قرار داشتن کودک به طور همزمان تحت درمان دارویی (به استثناء درمان دارویی ریتالین)، اعلام رضايت كتبي جهت شركت و همراهي آنان در مراحل بازيدرماني؛ و ملاكهاي خروج از پژوهش غیبت بیش از 3 جلسه کودک در جلسات بازیدرمانی، عدم تمایل کودک به حضور در جلسات بازیدرمانی و حضور کودک در مداخله مشابه به طور همزمان بود. ا
پس از کسب مجوز از دانشگاه، با مراجعه به مرکز توانبخشی جلاییپور، ملاقات با مسئولین مرکز صورت گرفت و اطلاعات مورد نیاز در مورد هدف پژوهش به آنها ارایه گردید. سپس، جلسه توجیهی برای والدین کودکان کمتوجه و بیشفعال برگزار شد و رضایتنامه کتبی از والدین اخذ شد. در آغاز آزمونها بر روی والدین کودک انجام و نمرات آن جهت پیشآزمون ثبت گردید. سپس برای گروه آزمایش متغیر مستقل یعنی مداخلات بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو انجام شد؛ و گروه کنترل در نوبت انتظار قرار گرفتند. پس از اتمام این جلسات آموزشی، مطابق روش پیشآزمون مجددا نمره تابآوری برای دو گروه کنترل و آزمایش اندازهگیری شد. به منظور رعایت کردن ملاحظات اخلاقی آزمودنیها، پرسشنامههای آنها کدگذاری شد و اصول اخلاقی مانند محرمانه ماندن اطلاعات و رازداری کاملا رعایت شد. جلسات آموزش لگو بر اساس فلسفة آموزش همگام با ساخت طراحی گردیده بود و بر اساس الگوی آموزشی چرخه C معروف به C Cycle مدون شده بود که شامل چهار مرحله برقراری ارتباط1، ساخت2، تحلیل و بررسی3 و ادامه4 بود. الگوی آموزشی بر گرفته از طرح درس Basic بود. در این طرح آموزشی کودکان در قالب داستان با مسائلی روبرو میشدند که در حین ساختن برای این مسائل راهحل مییافتند؛ و آموزش میدیدند که به دیگران و قانون احترام بگذارند. آموزش این برنامه با شیوه رفتاری و مداخلة خانواده محور بود که در قالب 16 جلسة 60 دقیقهای و هفتهای 2 جلسه به صورت گروهی انجام شد. بدین صورت که محقق در هر جلسه ابتدا موارد بحث را مشخص میکرد، مهارتهای جدید را به والدین میآموخت و تکالیفی برای اجرا در فاصلة بین جلسات معین میکرد. والدین موظف بودند در فاصلة بین دو جلسه، تمرینهای تعیین شده در خانه را به طور عملی انجام داده و در هر جلسه گزارشی از روند انجام تکلیف را بیان کنند. در سه جلسه ابتدایی کودکان با شناخت، شمارش، آشنایی رنگها و برطرف شدن هیجان حاصل از بازی ابزار لگو آشنا شدند و از جلسه چهارم طرح درس آموزشی متناسب با اهداف مورد نظر و گروه سنی دانشآموزان مطرح گردید. محتوی آموزشی دوره در جدول 1 آمده است.
[1] . connect
[2] . construct
[3] . contemplate
[4] . continue
جدول 1. خلاصه محتوای جلسات آموزشی
جلسه | عنوان | ابزار | اهداف |
1 | آشنایی و معارفه | جزوه | معرفی کامل مجری طرح، آشنایی با تمام یا بعضی از اعضای خانواده و معرفی گروه، ارائه اطلاعات راجع به قواعد گروه، اجرای پیشآزمون |
2 | توضیح جزئیات طرح آموزشی | جزوه آموزشی | بحث دربارة نشانهها و مشکلات کاستیتوجه و بیشفعالی، پیامدهای علائم بیشفعالی، بحث در مورد تابآوری و تکانشگری و تاثیر آنها در زندگی شخصی، ارائه راهکارهای لگو آموزشی برای بهبود متغیرهای پژوهش |
3 | مدیریت زمان | توزیع کاربرگ | برنامهریزی فعالیتهای روزانه، بررسی پیشرفت و مشکلات مربوط به تکلیفخانه، برنامهریزی و تنظیم سیستم پاداش |
4 | آشنایی با لگو | قطعات ساده لگو | اهداف دانشی: آشنایی با لگو اهداف مهارتی: تقویت حس لامسه، تقویت مشاهده صحیح، توانایی بیان نظرات و نقد اهداف نگرشی: زبانشناسی، پشتکار، اعتماد به خود، رقابت صحیح |
5 | سکسکه | قطعات ساده لگو | اهداف دانشی: آشنایی با احساس ترس و مقابله با آن اهداف مهارتی: مهارت دستی، بیان نظرات، تحلیل و بررسی و نقد، برقراری ارتباط و مشارکت اهداف نگرشی: خلاقیت، ایجاد علاقه به کمک به دیگران، پشتکار، اعتماد به خود |
6 | برجهای بلند و محکم | قطعات ساده تصویر برجهایی با لگو | اهداف دانشی: آشنایی با مفاهیم ریاضی (ارتفاع، مفهوم استقامت و استحکام) اهداف مهارتی: مهارت مقایسه، طبقهبندی، مهارتهای دستی، بیاننظرات، حلمساله، برقراری ارتباط و مشارکت اهداف نگرشی: خلاقیت، پشتکار، بردباری، اعتماد به نفس |
7 | کمک دستم به بادکنکها نمیرسد | قطعات ساده لگو، تصویر بادکنک روی درخت | اهداف دانشی: آشنایی با مفاهیم ریاضی (کوتاهتر، بلندتر ...)، زبانآموزی اهداف مهارتی: حلمسئله، مهارتدستی، مهارتمقایسه، بیان نظرات، تحلیل و بررسی، برقراری ارتباط و مشارکت اهداف نگرشی: خلاقیت، کمک به دیگران، پشتکار، اعتماد به خود، شادی |
8 | کلوچههای داغ | علی و لیلا و ظرف کلوچهها (تهیه سینیفر، دستکش، خمیر نان) | اهداف نگرشی: خلاقیت، کمک به دیگران، پشتکار، اعتماد به خود، شادی اهداف دانشی: آشنایی با مفاهیم ریاضی (اعداد 1 تا 10 ، بزرگ و کوچک، زیاد و کم، زبانآموزی) اهداف مهارتی: حل مسئله، مهارت دستی، بیان نظرات، تحلیل و بررسی، برقراری ارتباط و مشارکت |
9 | پارک موشها | قطعات ساده لگو، تصویر موش کوچولو روی چرخ و فلک | اهداف دانشی: آشنایی با حیوانات (موشها)، زبانآموزی، آشنایی با مکانهای مختلف اهداف مهارتی: مهارت حل مسئله، برقراری ارتباط و مشارکت، مهارت دستی، بیان نظرات اهداف نگرشی: ایجاد علاقه کمک به دیگران، خلاقیت، ایجاد علاقه و احترام به دیگر موجودات زنده، مسئولیتپذیری، ایجاد علاقه به کار گروهی |
10 | پولی کوپتر | قطعات ساده لگو، تصویر ایستگاه پلیس | اهداف دانشی: آشنایی با مشاغل (پلیس و وظایف آن)، آشنایی با وسایل نقلیه (هوایی و زمینی) اهداف مهارتی: برقراری ارتباط و مشارکت، مهارت دستی، بیان نظرات، تحلیل و بررسی اهداف نگرشی: ایجاد علاقه کمک به دیگران، خلاقیت، پشتکار، اعتمادبه خود، احساس مسئولیت |
11 | مادربزرگ زودتر خوب شو | قطعات ساده لگو، تصویر مادربزرگ در بیمارستان | اهداف دانشی: آشنایی با مکانهای عمومی (بیمارستان و محیط آن)، زبانآموزی اهداف مهارتی: برقراری ارتباط و مشارکت، مهارت دستی، بیان نظرات، حل مسئله اهداف نگرشی: ایجاد علاقه کمک به دیگران، خلاقیت، پشتکار، اعتماد به خود |
12 | داستان تلق و تلوق | قطعات ساده لگو، در صورت نیاز به چرخ، تصویر قطار با ریزعلی و فیروزخان | اهداف دانشی: آشنایی با مفاهیم ریاضی (اندازهگیری)، آشنایی با وسایل نقلیه (قطار)، زبانآموزی اهداف مهارتی: برقراری ارتباط و مشارکت، مهارت دستی، بیان نظرات، تحلیل و بررسی اهداف نگرشی: ایجاد علاقه کمک به دیگران، خلاقیت، مسئولیتپذیری، پشتکار، اعتماد به خود |
13 | جینا زرافه کوچولو | قطعات ساده لگو، تصویر زرافه در باغوحش | اهداف دانشی: آشنایی با مشاغل دامپزشکی، آشنایی با حیوانات (زرافه و ویژگیهای آن)، آشنایی با مکانهای عمومی (باغوحش)، زبانآموزی اهداف مهارتی: برقراری ارتباط و مشارکت، مهارت دستی، بیان نظرات، حل مسئله، مقایسه اهداف نگرشی: خلاقیت، ایجاد علاقه به حیوانات، کمک به دیگران، اعتماد به خود، پشتکار |
14 | مهمان کوچولو | قطعات ساده لگو، تصویر کودکی در پایین میز | اهداف دانشی: آشنایی با مفاهیم ریاضی (ارتفاع)، زبانآموزی اهداف مهارتی: مهارت دستی، بیان نظرات، حل مسئله، برقراری ارتباط اهداف نگرشی: مهماننوازی، خلاقیت، مهربانی با کوچکترها، نوعدوستی، پشتکار، اعتماد به خود |
15 | میوهها | قطعات ساده لگو، فلش کارت سوم (تهیه پاکت انواع میوه) | اهداف دانشی: آشنایی با میوههای مختلف و خصوصیات آنها، آشنایی با حس چشایی (ترش، شیرین و ...) اهداف مهارتی: تقویت حواس پنجگانه، برقراری ارتباط و مشارکت، مهارتهای دستی، مشاهده صحیح، جمعآوری اطلاعات و طبقهبندی بیان نظرات اهداف نگرشی: اعتماد به نفس، خلاقیت، ایجاد علاقه به میوهها، پشتکار، شکرگزار بودن برای نعمتها |
16 | جمعبندی | - | خلاصه کردن مباحث مطرح در خلال برنامه، مرور تکالیف جلسات پیش، بازی آزاد و اجرای پسآزمون. |
ابزار پژوهش
پرسشنامه تابآوري کودکان1 (SEARS)
این پرسشنامه توسط مرل2 (2008) با هدف ارزیابی توانمندیهای اجتماعی و هیجانی مثبت و تابآوری ساخته شد. این
[1] . Social-Emotional Assests and Resilience Scale
[2] . Merrell
مقیاس 52 سؤال و چهار زیرمقیاس دارد. زیرمقیاسها عبارتاند از: خودتنظیمی (22 سؤال)، توانمندی اجتماعی (13 سؤال)، همدلی (6 سؤال) و مسئولیتپذیری (11 سؤال).
گزینههاي مقیاس به صورت چهار گزینهاي لیکرتي (هیچ وقت، گاهي اوقات، اغلب، تقریباً همیشه) پاسخدهي ميشود. زمان پاسخگویي به سؤالات 15 تا 20 دقیقه در نظر گرفته شده است.
دونر و همکارانش (2011) این پرسشنامه را بر روی 1400
کودک اجرا کردند و ضرایب پایایی آزمون_ پسآزمون (در فاصله زمانی دو هفته) برای فرم کودک 81/0 اعلام کردند و روایی آزمون را بین 67 تا 72 درصد گزارش نمودند.
حسینی یزدی (1392) به منظور تعیین اعتبار و روایی این پرسشنامه، آن را بر روی دو گروه واحد در دو زمان مختلف اجرا نموده و روایی و اعتبار آن را به دست آورد. ضریب اعتبار درونی (آلفای کرونباخ) همه زیر مقیاسها 78/0 اعلام شده است. همچنین با روش آزمون بازآزمون، طی دو بار اجرا به فاصله یک ماه بر روی یک نمونه 23 نفری، ضرایب همبستگی برای زیر مقیاسهای خودتنظیمی 77/0 توانمندی اجتماعی 83/0 همدلی 76/0 مسئولیتپذیری 89/0 به دست آمد.
يافتهها
تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس در نسخه 23 نرمافزار آماری SPSS انجام گرفت. شاخصهای آزمودنیها بر حسب ویژگیهای جمعیتشناختی بدین صورت بود؛ توزیع آزمودنیها بر حسب سن نشان داد که 9 نفر (30/0) از آزمودنیها 7 سال داشتند؛ 12 نفر (40/0) از آزمودنیها 8 ساله بودند؛ و 9 نفر (30/0) از آزمودنیها 9 سال داشتند. همچنین توزیع جنسیت شرکتکنندگان نشان داد که 10 نفر (3/33 درصد) از آزمودنیها دختر بودند؛ و 20 نفر (7/66 درصد) از آزمودنیها پسر بودند. در بخش کمی ابتدا، میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش محاسبه گردید. نتایج در جدول 2 ارائه شده است. اطلاعات مندرج در جدول حاکی از افزایش نمرههای میانگین تابآوری، خودتنظیمی، توانمندیاجتماعی و مسئولیتپذیری گروه آزمایش نسبت به نمرههای میانگین گروه کنترل در متغیرهای پژوهش در مرحله پسآزمون میباشد. برای تعیین معناداری تغییرات حاصل شده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده گردید.
جدول 2. میانگین و انحراف استاندارد نمرات متغیرهای پژوهش
مراحل |
| پیشآزمون | پسآزمون |
متغیر | گروه | میانگین (انحراف استاندارد) | میانگین (انحراف استاندارد) |
تابآوری
| آزمایش | (63/8) 46/102 | (41/7) 13/114 |
گواه | (54/8) 06/104 | (40/8) 73/101 | |
خودتنظیمی | آزمایش | (92/5) 06/40 | (53/5) 93/44 |
گواه | (75/5) 33/43 | (68/5) 13/42 | |
توانمندی اجتماعی | آزمایش | (13/4) 73/28 | (03/4) 00/33 |
گواه | (37/4) 86/28 | (38/4) 86/28 | |
همدلی | آزمایش | (75/1) 66/10 | (79/1) 66/10 |
گواه | (80/1) 60/10 | (58/1) 33/10 | |
مسئولیتپذیری | آزمایش | (13/3) 00/23 | (47/2) 53/25 |
گواه | (73/2) 26/21 | (19/2) 40/20 |
آزمون فرضیههای پژوهش
در ادامه، پیشفرضهای تحلیل کواریانس انجام شد. آزمون کلوموگروف- اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن متغیرهای پژوهش آورده شد. نتایج آزمون کلموگروف - اسمیرنوف نشان داد که مقادیر به دست آمده از 05/0 بزرگتر و توزیع نمرات نرمال میباشد (05/0<P). همچنین، نتایج آزمون لوین حاکی از آن بود که بین واریانس نمرات گروه آزمایش و کنترل در تابآوری تفاوت معناداری مشاهده نگردید (05/0<P). فرض همگنی واریانسها پذیرفته شد. برای همگنی ماتریس کوواریانس از آزمون M باکس استفاده گردید. سطح معناداری و مقدارF (63/0=F و 05/0<P) گویای آن بود که همگنی ماتریس کواریانس پذیرفته شده، بنابراین، پیشفرضهای انجام تحلیل کواریانس (تکمتغیری و چندمتغیری) رعایت شده و میتوان از تحلیل کواریانس استفاده نمود.
فرضیة اول: بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو بر تابآوری کودکان کمتوجه و بیشفعال تاثیر دارد. برای آزمون این فرضیه از روش تحلیل کواریانس تک متغیری استفاده شد. نتایج این تحلیل در جدول 3 ارائه گردیده است.
جدول 3. نتایج تحلیل کوواریانس تك متغیری تأثیر آموزش بر میزان نمرات متغیرهای پژوهش
متغیر | منابع تغییر | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | مقدار F | سطح معناداری | اندازه اثر |
تابآوری | اثر پیشآزمون | 02/1544 | 1 | 02/1544 | 22/194 | 001/0 | - |
اثر پسآزمون | 66/1411 | 1 | 66/1411 | 57/177 | 001/0 | 86/0 | |
خطا | 64/214 | 27 | 95/7 |
|
|
| |
کل | 000/352400 | 30 |
|
|
|
|
بر اساس مندرجات جدول 3، خط اول تاثیر متغیر همپراش را نشان میدهد. مقدار F (22/194)، معنادار است و چون احتمال آن از 05/0 کوچکتر است، میتوان گفت که پیشفرض همبستگی متغیر همپراش و مستقل رعایت شده است (05/0>P). نتایج تحلیلکواریانس تکمتغیری تفاوت معناداری را بین دو گروه آزمایش و کنترل در تابآوری (57/177 =F) نشان میدهد (01/0>P). با توجه به مقادیر میانگین تابآوری برای گروه آزمایش در پیشآزمون (46/102) و پسآزمون (13/114) مشاهده میشود که اجرای آموزش باعث افزایش تابآوری میانگین نمرات آزمودنیها در پسآزمون گردیده است. میزان تاثیر آموزش در تابآوری 86/0 بوده است. بنابراین میتوان بیان نمود که آموزش بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو بر افزایش تابآوری کودکان کمتوجه و بیشفعال تاثیر مثبت و معناداری داشته است.
فرضیه دوم: بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو بر خردهمقیاسهای تابآوری کودکان کمتوجه و بیشفعال تاثیر دارد. آزمونهای چهارگانه تحلیل کواریانس چندمتغیری برای مولفههای تابآوری انجام شد. نتایج در جدول 4 آمده است.
جدول 4- نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت کلی گروهها در پسآزمون نمرات مولفههای تابآوری
منبع | آزمون | ارزش | مقدار F | درجه آزادی فرضیه | درجه آزادی خطا | سطح معناداری |
گروه | اثر پیلای | 91/0 | 28/55 | 4 | 21 | 001/0 |
لاندای ویلکز | 08/0 | 28/55 | 4 | 21 | 001/0 | |
تی هاتلینگ | 53/10 | 28/55 | 4 | 21 | 001/0 | |
اثر رویز | 53/10 | 28/55 | 4 | 21 | 001/0 |
نتایج آزمونهای چهارگانه تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که گروه آزمایش و کنترل در یکی از مولفههای تابآوری تفاوت معناداری دارند (01/0>P). جهت بررسی این تفاوت، آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری در متن تحلیل کواریانس چند متغیری انجام شد که نتایج آن در جدول 5 آمده است.
جدول 5. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری در متن تحلیل کواریانس چندمتغیری برای تفاوت نمرات مولفههای تابآوری
منابع تغییر | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | نسبت F | سطح معناداری | ضریب اتا |
خودتنظیمی | 51/232 | 1 | 51/232 | 88/80 | 001/0 | 75/0 |
توانمندی اجتماعی | 07/136 | 1 | 53/92 | 47/5 | 001/0 | 77/0 |
مسئولیتپذیری | 82/120 | 1 | 82/120 | 65/39 | 001/0 | 59/0 |
همدلی | 66/0 | 1 | 66/0 | 32/0 | 571/0 | 01/0 |
نتایج مندرج جدول 5 نشان میدهد که نتایج تحلیلکواریانس تفاوت معناداری را بین دو گروه آزمایش و کنترل در خودتنظیمی (88/80 =F)، توانمندی اجتماعی(47/5 =F) و مسئولیتپذیری (65/39 =F) نشان میدهد (01/0>P). با توجه به مقادیر میانگین خودتنظیمی برای گروه آزمایش در پیشآزمون (06/40) و پسآزمون (93/44)، توانمندی اجتماعی در پیشآزمون (73/28) و پسآزمون (00/33)، مسئولیتپذیری در پیشآزمون (00/23) و پسآزمون (53/25)، مشاهده میشود که اجرای آموزش باعث افزایش خودتنظیمی، توانمندی اجتماعی و مسئولیتپذیری میانگین نمرات آزمودنیها در پسآزمون گردیده است. میزان تاثیر آموزش در خودتنظیمی 75/0، در توانمندی اجتماعی 77/0، در مسئولیتپذیری 59/0 بوده است.
اما نتایج تحلیلکواریانس تکمتغیری تفاوت معناداری را بین دو گروه آزمایش و کنترل در همدلی (32/0 =F و 05/0 <P) نشان نداد؛ و با توجه به مقادیر میانگین این متغیر برای گروه آزمایش در پیشآزمون (66/10) و پسآزمون (66/10)، مشاهده میشود که اجرای آموزش باعث افزایش میانگین نمرات آزمودنیها در پسآزمون نگردیده است. میزان تاثیر آموزش نیز 01/0 بوده است. بنابراین، میتوان بیان نمود که آموزش بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو بر مولفههای خودتنظیمی، توانمندی اجتماعی و مسئولیتپذیری موثر بود.
بحث و نتيجهگيری
هدف اين پژوهش تعيين اثربخشي بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو بر تابآوری کودکان کمتوجه و بیشفعال بود. نتايج تحليل کواریانس نشان داد که بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو بر تابآوری و خردهمقیاسهای (خودتنظیمی، توانمندی اجتماعی و مسئولیتپذیری) کودکان کم توجه و بیشفعال تاثیر معناداری داشت. اما این تاثیر بر خردهمقیاس (همدلی) معنادار نبود. نتیجه به دست آمده با یافتههای پکت، مککالوم و کینبس (2016)، لیگاف، د. لا. کستا، کروس و بارون کوهن (2014)، کرونیس توسکانو، لویس مورارتی، وودز، اوبرین، مازورسکی هوروویتز و توماس (2014)، کاتو ، هاتوری، ایوای و موریتا (2012)، آندراس (2012)، اکبری و رجب بلوکات (1396) مطابقت دارد.
نتایج مطالعه پکت، مککالوم و کینبس (2016) حاکی از بهبود روابط خانواده، تأثیر مثبت لگو درمانی بر کودکان دچار اختلال اُتیسم و تغییر دیدگاه مادر، خواهر و برادرها و کودک دچار اُتیسم بود. لیگاف و همکاران (2014) اظهار میدارند که مهارتهای هدف در لگو درمانی شامل سهیم شدن، مشارکت، توجه مشترک، تقسیم عادلانه کار، رعایت نوبت و تماس چشمی است. کرونیس توسکانو، لویس مورارتی، وودز، اوبرین، مازورسکی هوروویتز و توماس (2014) در مطالعه خود دریافتند که پیشبینی زودهنگام اختلال بیشفعالی/ نقصتوجه میتواند علاوه بر شناسایی مشکلات خودتنظیمی کودک، تعامل والد- کودک را تسهیل کند. کاتو و همکارانش (2012) دریافتند که لگوبازی در افزایش مهارتهای اجتماعی و اعتماد به دیگران تاثیر معنادار دارد. نتایج پژوهش آندراس (2012) نشان داد که لگو درمانی در تسهیل روابط اجتماعی موثر است. اکبری و رجب بلوکات (1396) بیان داشتهاند که لگوی آموزشی روی خردهمقیاسهای همکاری و خودکنترلی مهارت اجتماعی و خلاقیت تأثیر مثبت داشته است.
برای تبیین یافتههای فوق میتوان گفت که نشانههاي اختلال نارسايي توجه/بيشفعالي بر تعامل كودكان با والدينشان و نيز شيوه پاسخدهي والدين به اين كودكان تأثير ميگذارد (بوسينگ، زيما، ماسون و مير، 2012)؛ که با استعانت از مداخله خانوادهمحور، مشاور تلاش مینماید همه اعضای مؤثر خانواده، نسبت به فرایند برنامه آگاهی یافته و با نگرش مثبت، همدلی و همراهی در تحقق بخشیدن به اهداف آن مشارکت نمایند (افروز، 1393). همچنین، با استفاده از بازی میتوان همکاری و نوعدوستی و اطلاعات قوانین را به کودکان آموزش داد و منجر به تحول اجتماعی آنها شد (شفیعآبادی، 1392). لگو درمانی نیز با استفاده از علایق و انگیزه یادگیری کودک، سبب تغییر رفتار در او میشود (حسنی و همکاران، 1393).
طبق توضیحاتی که ارائه گردید دوره لگو درمانی خانوادهمحور، فرصت مناسبی را براي درك و شناخت کاستیتوجه/ بیشفعالی براي مادرها فراهم آورده و به آنها آموزش داد چه مهارتهاي ارتباطی، رفتاري و عاطفی را در مورد کودکان به کار گیرند. بسیاري از مشکلات میانفردي مربوط به بیشفعالی، از تطبیق نیافتن کودك و عدم خویشتنداري او ناشی میشود. والدین مهارتهایی را فرا گرفتند تا تطبیق نیافتن کودك را کاهش داده و به فرزند خود کمک کنند تا خویشتندار و مسلط بر خود باشد. والدین یاد گرفتند تا رفتار خوب فرزندان را پاداش دهند، پاسخهاي مطلوبی در او ایجاد کنند، رفتارهاي نامناسب را کاهش دهند و پاداشهاي اضافی براي حفظ و نگهداري رفتارهاي مناسب تعیین کنند.
بازی با لگو باعث ایجاد انگیزه در کودکان شده و محیط را برای آنان جذابتر نموده بود. این کودکان بیشتر بر رفتارهای خود تسلط یافته و خویشتندارتر برخورد میکردند؛ و در موقعیتهای مشکلزا، با توجه به برنامهریزی درست، سعی مینمودند بهترین کوشش را برای ساختن موقعیت خواسته شده با استفاده از لگو انجام دهند. آنان بیشتر خود را قادر به تاثیرگذاری بر نتایج رویدادها دانسته و با احتمال بیشتری مبادرت به عمل مینمودند. زیرا اینطور میپنداشتند که کوششهایشان بر نتایج
یک موقعیت تاثیر دارد. و هنگام شکست سعی مینمودند که عواملی که تحت کنترلشان نیست را ارزیابی و شناسایی کنند، فعالتر و خوش بینانهتر رفتار نموده، و بار دیگر موقعیت خواسته شده را با استفاده از لگو بسازند. این کودکان بیشتر برای تعامل با کودکان دیگر تشویق شده و مهارتهای اجتماعی مناسبتری را ابراز مینمودند. برای تبیین یافتههای مربوط به متغیر همدلی میتوان گفت که شاید در برنامه آموزشی که برای کودکان طراحی گردید، مقدار برنامههای آموزشی برای ارتقای همدلی به میزان کافی نبوده است. محتملا نیاز به حجم برنامههای آموزشی بیشتر و افزایش تعداد جلسات آموزشی برای تغییر در رفتار کودکان بیشفعال میباشد.
این پژوهش بر روی کودکان مرکز توانبخشی جلاییپور شهر تهران انجام شد؛ لذا با اجرا در محیطهای اجتماعی مختلف میتوان بر اعتبار پژوهش افزود. عدم دسترسی به هر دو والد از محدودیتهای پژوهش بود؛ جهت رسیدن به نتایج مطلوبتر پیشنهاد میگردد مداخله بر روی هر دو والد اجرا گردد. محدودیت دیگر عدم کنترل مصرف دارو بود؛ که توصیه میگردد با کنترل مصرف دارو به افزایش اتکاء صرف به اثربخشی برنامه بازیهای ساختاریافته خانوادهمحور با استفاده از لگو کمک نمود.
منابع
- افروز، غلامعلی. فرامرزی، سالار. ابراهیمی، نصرتالله. قاسم زاده، سوگند. جعفری، ناهید. (1393). اثربخشی آموزش یکپارچگی حسی خانواده محور بر هماهنگی حرکتی کودکان 8-5 ساله با نشانگان داون. فصلنامه پژوهش های کاربردی روانشناختی، 5(1)، 122-113.
- امیری، محسن. (1395). اثر بخشي آموزش رفتاري والدين بر بيش فعالي/تكانشگري و رفتار هاي قانون شكنانه در كودكان با اختلال نارسايي توجه/بيش فعالي (نوع عمدتاً بيش فعال/تكانشگر). فصلنامه علمي- پژوهشي پژوهش در سلامت روانشناختي، 9(4)، 49-38.
- اکبری، سعیده؛ رجب بلوکات، میترا. (1396). تأثیر لگوی آموزشی بر مهارت اجتماعی و خلاقیت کودکان کم شنوا. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(1)، 124-101.
- بخشایش، علی رضا؛ میرحسینی، راضیه السادات. (1393). اثربخشی بازي درمانی بر کاهش علائم اختلال بیش فعالی/کمبودتوجه (ADHD) و بهبود عملکرد تحصیلی کودکان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 20(6)، 13-1.
- جمشیدی عینی، آزاده؛ سادات رضوی، ویدا. (1396). اثربخشی آموزش تاب آوری بر استرس و بهزیستی روانشناختی پرستاران یک مرکز نظامی در شهر کرمان. مجله ابن سینا، 19(4)، 44-39.
- حسنی، فریبا. محمودی، غلامرضا. تهرانی، ندا. (1393). تاثیر آموزش لگو بر افزایش هوش و خلاقیت کودکان پیش دبستانی. تحقیقات روانشناسی، 5(22)، 40-12.
- حسینی یزدی، عاطفه. (1392). اثربخشی برنامة مداخله ای ویژه کودکان طلاق بر بهبود خودپنداره، تاب آوری و کاهش مشکلات درونی- برونی سازی شده کودکان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
- دلاور، علی. (1396). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
- شفیع آبادی، عبدالله. (1392). اصول روانشناسی تحولی. تهران: انتشارات علمی مرکز.
- صابري، هایده. (1387). همه گیرشناسی اختلالات عاطفی و رفتاري در کودکان مقطع ابتدایی. اندیشه و رفتار، 8(2)، 34-19.
- طاهری، مرجان. (1396). تاثیر بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی در توانایی برنامه ریزی و توجه انتخابی کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی. مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 2(9)، 49-38.
- عبداللهی بقرآبادی، قاسم. (1395). اثربخشی لگو درمانی در افزایش مهارت های اجتماعی کودکان اتیسم با عملکرد سطح بالا. رویش روان شناسی، 5(3)، 164-153.
- گنجی، مهدی؛ گنجی، حمزه. (1396). آسیب شناسی روانی بر اساسDSM-5. تهران: نشر ساوالان.
- میرزاخانی، نوید؛ پورجبار، نسیم؛ رضایی، مهدی؛ دیباج نیا، پروین؛ اکبرزاده باغبان، علیرضا. (1394). بررسی تاثیر بازی ساختار یافته بر عملکرد اجرایی کودکان اتیسم با عملکرد بالا 12-5 سال. فصلنامه علمی – پژوهشی طب توانبخشی، 5(3)، 47-36.
- مینایی، اصغر. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاري کودك آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 19(1)، 558-529.
- American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Washington DC: USA.
- Andras, M. (2012). The value of Lego® Therapy in promoting social interaction in primary aged children with autism. Good Autism Practice, 13, (2), 18 – 25.
- Anastopoulos, A.D., DuPaul, G.J., Weyandt, L.L., Morrissey-Kane, E., Sommer, J.L., Rhoads, L.H., et al. (2018). Rates and Patterns of Comorbidity Among First-Year College Students with ADHD. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 47(2), 236-47. [DO I:10.1080/15374416.2015.1105137] [PMID]
- Bussing, R., Zima, B., Mason, D., Meyer, J. (2012). ADHD Knowledge, Perceptions, and Information Sources: Perspectives from a Community Sample of Adolescents and Their Parents. Journal of Adolescent Health, 222 - 230.
- Chronis-Tuscano, A. M., Lewis-Morrarty, E., Woods, K., O’Brien, K. A., Mazursky- Horowitz, H., & Thomas, S. R., (2014). Parent-child interaction therapy with emotion coaching for preschoolers with ADHD disorder. Cognitive and Behavioral Practice, 23(1) 4-17.
- El- Nemr, Hassan; Fathia, Mihamed; Saeid Badr, Mihamed Salah Salem. (2015). Prevalence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Children. Science Journal of Public Health, 3(2), 274-280.
- Johnston, C. (2012). Parenting in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Clinical Psychology Review, 32, 215–228.
- Kato, D., Hattori, K., Iwai, S., & Morita, M. (2012). Effects of Collaborative Expression Using Lego® Blocks, on Social Skills and Trust. Academic journal article Social Behavior and Personality: An International Journal,40(7),1195-1207.
- LeGoff, D. B., De La Cuesta, G. G., Krauss, G. W., & Baron-Cohen, S. (2014). LEGO®-based therapy: How to build social competence through LEGO®-based clubs for children with autism and related conditions. Jessica Kingsley Publishers.
- Mulsow, M., Corwin, M., Schwebach, A., & Yuan, S. (2014). Attention Deficit Hyperactivity Disorder during Childhood. Encyclopedia of Primary Prevention and Health Promotion. 565-572. DOI: 10.1007/978-1-4614-5999-6_126
- Merrell, K. W. (2008). Social and emotional assets and resiliency scales (SEARS). Eugene: School psychology program. University of Oregon. Available at http://strongkids.uoregon.edu/SEARS. html
- Peckett, H., MacCallum, F., & Knibbs, J. (2016). Maternal experience of Lego therapy in families with children with autism spectrum conditions: What is the impact on family relationships?. Autism, 20(7): 879-887.
- Schilling, C. (2011). ADHD and criminality: A primer on the genetic, eurobiological, volutionary, and treatment literature for criminologists. Journal of Criminal Justice, 39, 3–11
The Effects of Family-Centered Structured Games Using Lego Bricks on the resiliency of Children with Attention Deficit and Hayperactivity
Abstract
The aim of this study was to the effects of family-centered structured games using lego bricks on the resiliency of children with attention deficit and hayperactivity. The research method was a pretest-posttest with a control group in this study. The statistical society of this study included all children aged 7 to 9 are at jalaypour rehabilitation center in tehran in the academic year 96-95. For this purpose, 30 children were selected by available sampling. The research instruments consisted of sears resonance questionnaire (Merle, 2008). The experimental group was trained with family-centered structured games using Lego bricks in 16 sessions 60 minutes. The obtained data were analyzed by using analysis of covariance. The results showed that family-centered structured games using lego bricks had a significant effect on the resiliency subscale (self-regulatory, social capacity, responsibility) (P< 0.01). But this effect on the resiliency subscale (sympathy) was not significant (P> 0.01). Based on the findings, it can be concluded that the training of family-centered structured games using lego bricks improves the level of resilience children with attention deficit and hayperactivity.
Keywords: family-centered structured games using Lego bricks, Resiliency, Attention deficit/hyperactivity.