Modeling the relationship between parents'domestic violence on students' externalized and internalized behaviors mediated by psychological flexibility
Subject Areas : social psychologybehrooz izadabadi 1 , Bahman Akbari 2
1 - PhD student, Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Gilan, Iran
2 - Gilan, Rasht, Gaz Square, Lakan Boulevard, Taleshan Bridge, Rasht Branch of Azad University
Keywords: domestic Violence# internalizing behaviors# externalizing behaviors# psychological flexibility,
Abstract :
The aim of this study was to test the model of the relationship between parents 'domestic violence on students' externalized and internalized behaviors mediated by psychological flexibility. The research method is a descriptive structural equation modeling. The statistical population of this study was all male high school students in Guilan province. The sample size includes 431 students who were selected virtually in the form of an invitation message due to the outbreak of the coronavirus and restrictions. Subjects completed the Domestic Violence Questionnaire, Adolescent Self-Report Form, and Acceptance and Action Questionnaire, and data analysis was performed using Pearson correlation coefficient and structural equation modeling. The results showed that the indirect effect of parental domestic violence and internalized and extroverted behaviors (ie when psychological flexibility is used as a mediating variable) is greater than the direct effect of the calculated variables. The research hypotheses are confirmed and the root mean square approximation index indicates that the model has a good fit (RMSEA = 0.037).
ایمانی، مهدی (1395). بررسی ساختار عاملی پرسشنامه انعطافپذیری روا نشناختی در دانشجویان، مجله مطالعات آموزش و یادگیری،
برزگر بفرویی، کاظم (1394). تأثیر آموزش همدلی بر سازگاری اجتماعی و پرخاشگری دانش آموزان دختر. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، ۸ (۹)، 32- 21.
پژوهی نیا، شیما؛ اسکندری، حسین؛ ابویسانی، یلدا (1395). تبیین مشکلات روانی مبتنی بر انعطافپذیری شناختی و تمایزیافتگی خود، مجله شفای خاتم، ۴ (۳).
پورنقاش تهرانی، سیدسعید؛ قلندرزاده، زهرا؛ فراهانی، حجت الله؛ صابری، سیدمهدی؛ پاشایی بهرام، معصومه (1397). رابطه بین خشونت خانگی و عملکردهای شناختی در زنان قربانی همسر آزاری: نقش واسطهای خودتنظیمی و پریشانی روانشناختی، فصلنامه روانشناسی شناختی، ۶ (۳).
پورنقاش تهرانی، سعید؛ افتخاری، مریم؛ غلامعلی لواسانی، مسعود (1395). نقش تجربه خشونت خانگی در پیشبینی افسردگی، اضطراب و استرس مردان خشونتگرا، مجله پزشکی قانونی ایران، ۲۲ (۲)، 137 – 129.
حاجی تبار فیروزجائی، محسن؛ حاجی تبار فیروزجائی، حسن؛ خوشبخت، نازنین؛ مذبوحی، سعید (1394). نقش خشونت خانواده علیه دانش آموزان در بزهکاری آنان، فصلنامه خانواده و پژوهش، 25.
حبیبی، مجتبی؛ مرادی، خدیجه؛ پورآوری، مینو؛ صالحی، سمیه (1394). بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه استان قم، مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران؛ 1394، 11 (۱)، 63- 56.
حسین خانزاده، عباسعلی (1398). روانشناسی، آموزش و توانبخشی افراد با نیازهای ویژه، تهران: نشر آوای نور.
رفاهی، ژاله و داستان، نصیر و اشرفی، حاجی.(1399). پیشبینی پرخاشگری کودکان بر اساس خشونت خانگی و سلامت روان کودک، الگوهای ارتباطی، ۷ (۲)، 66-56.
فرحزادی، نیکو؛ امیری مجد، مجتبی و بزازیان، سعیده( 1397). تأثیر روش نمایش خلاق بر کاهش اختلال های درون نمود کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک، ۵ (۳).
گلپایگانی، فاطمه و بیات، بنفشه و مجدیان، وحید و آقامجدی، سمیه. (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت دلبستگی و نوعدوستی کودکان دارای مشکلات رفتاری برون سازی شده. کودکان استثنایی، ۱۸ (۴)، 88-77.
هیز، استیون و استروسال، کریک (2004). راهنمای عملی درمان مبتنی بر پذیرش و پایبندی، ترجمه: خمسه، اکرم (1396)، تهران: نشر ارجمند.
یارالهی، نعمت اله؛ شعیری، محمدرضا (1397). بررسی نقش اجتناب تجربهای در پیشبینی سلامت عمومی در جمعیت غیر بالینی،مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۵ (۱۱)، 3 - 1.
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. (2001). ASEBA School-Age Forms & Profiles: Aseba Burlington.
Achenbach, T. M.; Dumenci, L. & Rescorla, L. (2007). DSM-Oriented and Empirically BasedApproaches to Constructing Scales from the Same Item Pools , Journal of Psychiatric Research, 44 (7), 570-578.
Bardeen, J. R., & Fergus, T. A. (2016). The interactive effect of cognitive fusion and experiential avoidance on anxiety, depression, stress and posttraumatic stress symptoms. Journal of contextual behavioral science, 5(1), 1-6.
Battagliese, G., Caccetta, M., Luppino, O. I., Baglioni, C., Cardi, V., Mancini, F., & Buonanno, C. (2015). Cognitive-behavioral therapy for externalizing disorders: A meta-analysis of treatment effectiveness. Behaviour research and therapy, 75, 60-71.
Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K, M., Guenole, N., Orcutt, H. K., Waltz, T.,& Zettle, R., D. (2011). Preliminary Psychometric Properties of the Acceptance and Action Questionnaire-II: A Revised Measure OF Psychological Inflexibility and Experiential Avoidance. Behavior Therapy.
Carbonella JY, Timpano K ( 2016). Examining the link between hoarding syptoms and cognitive flexibility deficits. Behavior Therapy, 47(2), 262-7.
Chung, Jensen, Parisi, Macy and Lanier.(2021). Impact of Intimate PartnerViolence on Parenting and Children’s Externalizing Behaviors: Transactional Processes Over Time. Violence Against Women, 27(14), 2576–2599.
Council of Europe.(2011). Convention on Preventing and Combating Violence against Women and Domestic Violence (Istanbul Convention),Treaty SerieNo.210.Available at:www.coe.int/t/dghl/standard setting/equality/03themes/ Ep_memo_onv_VAW_en.pdf.
Harrison,.O.(2021). The Long-Term Effects of Domestic Violence on Children. Children's Legal Rights Journal, 41(1), 7.
Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy, 44(1), 1-25.
Hershenberg, R., Mavandadi, S., Wright, E., & Thase, M. E. (2017). Anhedonia in the daily lives of depressed veterans: A pilot report on experiential avoidance as a moderator of emotional reactivity. Journal of Affective Disorders, 208(1), 414-417.
Lougheed, J. P., & Hollenstein, T. (2016). Socioemotional flexibility in mother-daughter dyads: Riding the emotional rollercoaster across positive and negative contexts. Emotion, 16(5), 620.
Rodriguez,.A and Venzor,.C.(2022). The impacts of exposure to domestic violence in childhood that leads to experiencing violence in future intimate parenter relationships. A Project Presented to the Faculty of California State University, San Bernardino.
Rosser-Limiñana Ana ,Raquel Suriá-Martínez,Miguel Ángel Mateo Pérez.(2020).Children Exposed to Intimate Partner Violence: Association Among Battered Mothers’ Parenting Competences and Children’s Behavior.International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(4), 1134.
Xiaoping Xiang ,Meekyung Han.(2020). The link between family violence in childhood and internalizing and externalizing problems in later life among college students in China: attachment as a mediator . Journal Social Work in Mental Health,| Published online: 10 Oct 2019, 39-54
Yiwei Xia, Spencer D.Li, Tzu-Hsuan Liu.(2018) .The Interrelationship between FamilyViolence, Adolescent Violence, and Adolescent Violent Victimization . International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(2), 371.
_||_