Prediction of hope for employment based on academic adjustment and cognitive fusion with the mediation of perceived stress in students of Azad University of Zanjan
Subject Areas : PsychologyMasoomeh Ghafari 1 , Mohammad Kazem Salamat 2 *
1 - -Master’s Degree in General Psychology, Department of Psychology and Counseling, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Psychology and Counseling, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
Keywords: hope for employment, academic adjustment, cognitive fusion, perceived stress,
Abstract :
The main aim of the research was to predict the hope of employment based on academic adaptation and cognitive fusion with the mediation of perceived stress in students of Azad University of Zanjan. From the point of view of practical purpose, and since this research was conducted in real situations and with large samples, in terms of field situation and also based on data collection, it was descriptive research of correlation type. The statistical population of this research included the students of Islamic Azad University, Zanjan Branch, who were selected as a sample of 310 people by simple random sampling method. The tools used were four cognitive fusion questionnaires by Gilbert et al. (2014), educational adjustment questionnaire by Anderson et al. (2016), employment hope questionnaire by Qureshi Rad (2008) and finally the perceived stress assessment questionnaire by Cohen et al. (1983). Data analysis was done in two descriptive and inferential sections with the help of Spss version 26 and Smart pls version 3 software. Further, the results at the confidence level of 0.95 and the error level of 0.05 showed that the hope of employment can be predicted based on academic compatibility and cognitive fusion with the mediation of perceived stress in the students of Azad University of Zanjan. Also, in other hypotheses, the compatibility of education with the hope of employment in students of Azad University of Zanjan was confirmed with a path coefficient of 0.278 and a t-value of 4.751 with an error level below 0.05.
اکبری، محسن، میلاد هوشمند چایجانی و فهیمه بشارتی (1399). «بررسی تأثیر محتوای دروس تخصصی بر گرایش کارآفرینی دیجیتال دانشجویان». فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. تهران: سمت، دوره 17، شماره 30، پاییز 1392، 109ـ131.
اکبری، محسن، ناصری، سحر، و آل طه، سیدحسن. (1398). بررسی تاثیر محتوای دروس و خود رهبری بر امید به اشتغال دانشجویان مدیریت بازرگانی: نقش میانجی خودکارآمدی و خود تعیین کنندگی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 18(34)، 67-95.
آقائی، حامد، عسکری پور، طالب، رحمانی، آیت، ابوالحسن نژاد، وحیده، شفیعی مطلق، مسعود، عباسی، علی محمد، غفاری، محمدابراهیم، و کاظمی، الهه. (1401). فرسودگی تحصیلی و ارتباط آن با امید به اشتغال در دانشجویان رشته های علوم بهداشتی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 14(45 )، 1-11.
بهروزی، احمد،پورسید ، مهدی ، متولیان ، محمدمسعود ، ملکی، رضا ، ابراهیمی، زهره(1400). رابطه ی مستقیم و غیر مستقیم استرس ادراک شده، امید به اشتغال و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان.نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. (پياپي 31)، شماره3، 102-119.
بیانی، علی اصغر، بیانی، علی، و رجبی، اصغر. (1398). رابطه فرسودگی تحصیلی, سرمایه روان شناختی و امید به اشتغال با سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر: یک تحلیل مسیر. مدیریت ارتقای سلامت، 6(1)، 40-47.
بیکزاد، جعفر، اسداله خدیوی، علیرضا حسینپور سنبلی و راحله محمدنژاد اصل (1391). رابطه هوش هیجانی مدیران با خودکارآمدی و سلامت روانی آنان. فصلنامه علوم تربیتی. سال پنجم، شماره 19، 127ـ141.
حسینچاری، مسعود (1386). «مقایسه خودکارآمدی ادراکشده در تعامل اجتماعی با همسالان در بین گروهی از دانشآموزان دختر و پسر دوره راهنمایی». مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا. دوره سوم. شماره 4، 87ـ103.
خوشنویسان، زهرا و غلامعلی افروز (1390). «رابطه خودکارآمدی با افسردگی، اضطراب و استرس». اندیشه و رفتار. دوره پنجم، شماره 20، 73ـ80.
دوستار، محمد و محسن اکبری (١٣٩٢). نگارش تحقیق علمی (طرح تحقیق، پایاننامه، مقاله و جلسه دفاعیه). رشت: انتشارات دهسرا. دهقانی، ماهرخ، و رستم اوغلی، زهرا. (1399). پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس سازگاری تحصیلی، ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال در دانشجویان تربیت بدنی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(38 )، 153-173.
رضوی، سید محمدحسین، برومند، محمدرضا، عظیمی دلارستاقی، عادله .(1399) بررسی وضعیت امید به اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان رشته تحصیلی تربیت بدنی و علوم ورزشی (مقاله علمی وزارت علوم).مطالعات مدیریت ورزشی ،شماره 61 ،171-190.
رنگیان، مژگان، پیمانی زاد، حسین، و اسماعیل زاده، محمدرضا. (1400). بررسی آثار روانشناختی اشتغال دانش آموختگان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 28(7 )، 92-99.
روان، احمد، سماوی، سیدعبدالوهاب، جاودان، موسی، و حاجی علیزاده، کبری (1400). پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس هویت تحصیلی, حمایت معلم, سازگاری تحصیلی و عضویت روان شناختی در مدرسه بر دانش آموزان. تازه های علوم شناختی, 23(3 ), 79-91.
زارع، حسین، طالبی، سعید، و رستگار، احمد (1398). مقایسه الگوی ساختاری پردازش شناختی خودکار بر هم جوشی شناختی دانشجویان دانشگاه پیام نور و علوم پزشکی. مجله روانشناسی, 23(1 (پیاپی 89)), 3-18.
زلفعلی پور ملکی، سارا .(1401) نقش سرسختی روان شناختی و فرسودگی تحصیلی در پیش بینی امید به اشتغال دانشجویان،مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری ، شماره 13 ،41-51.
زینلیپور، حسین، اقبال زارعی و زهره زندینی (1388). «خودکارآمدی عمومی و تحصیلی دانشآموزان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی». پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی.شماره 9، 13ـ28.
سرمد، زهره، عباس بازرگان و الهه حجازی (١٣۹١). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
سروقد، سیروس، آذرمیدخت رضایی و فائزه معصومی (1389). «رابطه بین سبکهای تفکر با خودکارآمدی جوانان دختر و پسر پیشدانشگاهی شیراز». فصلنامه علمی ـ پژوهشی زن و جامعه.سال اول، شماره 4، 135ـ156.
شیخ الاسلامی، علی، کریمیان پور، غفار، و ویسی، روناک. (1395). پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال در دانشجویان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 12(39)، 25-43.
طیباتی، حسین، اشرفی گنجویی، فریده، زارعی، علی، و نیک آیین، زینت (1400). بررسی وضعیت انگیزش تحصیلی و امید به اشتغال دانشجویان باتوجه به جنسیت و افسردگی. مطالعات ناتوانی, 11(1 (پیاپی 19) ), 31-45.
عباسی رستمی، نجیبه (1393). «مروری بر نظریه خودرهبری (مفاهیم، راهبردها و عوامل مؤثر بر خود رهبری)». فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی. سال نهم، شماره 34، 123ـ140.
عزیزی، شهریار و احمد روستا (1389). «عوامل مؤثر بر عملکرد نیروی فروش با رویکرد دوسطحی». مجله مدیریت بازرگانی. دوره دوم، شماره 5، 95ـ108.
فرمانبر، ربیعاله، شمسالدین نیکنامی و علیرضا حیدرنیا (1391). «تأثیر تلفیق الگوی مرحلههای تغییر و تئوری خودتعیینکنندگی در ارتقاء و تداوم رفتارهای ورزشی». مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان.دوره بیست و یکم، شماره 82، 46ـ56.
فشارکی، محمد، محمد اسلامی، مریم مقیمیان و مهرداد آذر برزین (1389). «تأثیر تدریس به روش سخنرانی و سخنرانی همراه با یادگیری مبتنی بر مسئله خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد نجفآباد سال 87ـ88». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. سال سوم، شماره 10، 262ـ269.
فلاحی، وحید، و احمدی، شیرین (1397). بررسی نقش هم جوشی شناختی و هوش اجتماعی در پیش بینی سلامت عمومی پرستاران شاغل در بیمارستان های شهرستان پارس آباد در سال 1396: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان, 17(11 ), 1067-1076.
قریشیراد، فخرالسادات (1387). «بررسی میزان امیدواری به اشتغال در آینده دانشجویان رشتههای علوم انسانی». مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی). جلد بیست و نهم، شماره 1، 47ـ66.
کمالی زارچ، محمود، پروین کدیور، محمود قاضی طباطبایی و علیرضا کیامنش (1385). «نقش منابع اطلاعات خودکارآمدی و ویژگیهای میانجی شخصی در خودکارآمدی و عملکرد ریاضی». مجله روانشناسی و علوم تربیتی. سال سی و ششم، شماره 1 و 2، 185ـ206.
گل افلاک، زیبا، و دشت بزرگی، زهرا. (1400). ارائه مدل فرسودگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی دانشگاهی, تاب آوری تحصیلی و امید به اشتغال در دانشجویان مضطرب. مطالعات ناتوانی، 11(1 (پیاپی 19) )، 32-52.
مسعودی، رضا، سید محمد افضلی، شهرام اعتمادیفر و جعفر مقدسی (1387). «احساس خودکارآمدی و ایفای نقش مربیان دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد در آموزش بالینی». مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. دوره ده، شماره 4، 96ـ104.
مهرام، بهروز و پرویز ساکتی (1385). «نقش مؤلفههای برنامه درسی در امید به آینده دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)». سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان. دانشگاه علم و صنعت.
نریمانی، محمد، سودابه رفیق ایرانی و عباس ابوالقاسمی (1388). «مقایسه اثربخشی روشهای ایمنسازی روانی مایکندام و مهارتهای مطالعه و ترکیبی از هر دو روش در افزایش خودکارآمدی دانشآموزان دختر»، اندیشههای نوین تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره پنجم، شماره 3، 111ـ124.
Adam, K., Dave ,B.(2021). The role of extracurricular activities in shaping university students' employment self-efficacy perceptions. Career Development International. 26( 2), 158-173.
Arum, R. & W. Müller (Eds.). (2009). The Reemergence of Self-Employment: A Comparative Study of Self-Employment Dynamics and Social Inequality. Princeton University Press.
Bandura, A. (2006). ”Adolescent Development from an Agnatic Perspective”. In F.Pajares and T. Urdan (Eds.). Self-Efficacy Beliefs of Adolescent. Greenwich: Information Age Publishing.
Baumeister, R. & M. R. Leary (1995). “The Need to Belong: Desire for Interpersonal Attachments as a Fundamental Human Motivation.” Psychological Bulletin. 117. pp. 497-529.
Black, A. E. & EL. Deci (2000). “The Effects of Instructors' Autonomy Support and Students’ Autonomous Motivation on Learning Organic Chemistry: A Self-Determination Theory Perspective.” Science Education. 84(6). pp. 740-756.
Chin, W. (1998). “Issues and Opinion on Structural Equation Modeling.” MIS Quarterly. 22(1). pp. 7-16.
Connell, J. P. (1990). “Context, Self, and Action: A Motivational Analysis of Self-System Processes Across the Life Span” In D. Cicchetti & M. Beghly (Eds.). The Self in Transition: Infancy to Childhood.
Deci, E. L. & R. M. Ryan (1985). “The General Causality Orientations Scale: Self-Determination In Personality.” Journal of Research in Personality. 19. pp. 109-134.
Deci, E. L. (1971). “Effects of Externally Mediated Rewards on Intrinsic Motivation.” Journal of Personality and Social Psychology. 18. pp. 105-115.
Deci, E. L. (1975). Intrinsic Motivation. New York, NY: Plenum.
Fornell, C. & Larcker, D. (1981). “Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error.” Journal of Marketing Research. 18(1). pp. 39-50.
Gagné, M. & E. L. Deci (2005). “Self-Determination Theory and Work Motivation”. Journal of Organizational Behavior. 26. pp. 331-362.
Gillanders D, Bolderston, H, Bond FW, Dempster M, Flaxman PE, Campbell L, Kerr S, et al. Thedevelopment and initial validation of The Cognitive Fusion Questionnaire. J Behav Ther 2014; 45(1): 38-101.
Henseler, J. & C. Ringle & R. Sinkovics (2009). “The Use of Partial Least Squares Path Modeling In International Marketing.” New Challenges to International Marketing. 20. pp. 277-320.
Ho, J. & P. L. Nesbit (2014). “Self-Leadership in a Chinese Context Work Outcomes and the Moderating Role of Job Autonomy,” Group Organization Management. 39(4). pp. 389-415.
Hollander, E. P. (1978). Leadership Dynamics: A Practical Guide to Effective Relationships. New York: Free Press
. Hong, P. Y. P. (2013). “The Employment Hope Scale: Measuring an Empowerment Pathway to Employment Success” (Doctoral dissertation, Loyola University Chicago)
. Houghton, J. & S. Yoho (2005). “Toward a Contingency Model of Leadership and Psychological Empowerment: When Should Self-Leadership Be Encouraged?” Journal of Leadership and Organizational Studies, 11(4), 65-83.
Houghton, J., T. Bonham, C. Neck & K. Singh (2004). “The Relationship Between Self-Leadership and Personality: A Comparison of Hierarchical Factor Structures.” Journal of Managerial Psychology. 19(4). pp. 427-441.
Hulland, J. (1999). “Use of Partial Least Squares (PLS) in Strategic Management Research: a Review of Four Recent Studies.” Strategic Management Journal. 20(2). pp. 195-204.
Jerusalem, M. & J. K. Hessling (2009). “Mental Health Promotion in Schools by Strengthening Self-Efficacy.” Health Education. 109(4). pp. 329-341.
Karademas, E. C. & A. Kalantzi-Azizi (2004). “The Stress Process, Self-Efficacy Expectations, and Psychological Health.” Personality and Individual Differences. 37(5). pp. 1033-1043.
Law, F. M. & G. J. Guo (2015). “Correlation of Hope and Self-Efficacy With Job Satisfaction, Job Stress, and Organizational Commitment for Correctional Officers in the Taiwan Prison System.” International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology. pp. 43-76.
Leon-Perez, J. M., F. J. Medina & L. Munduate (2011). “Effects of Self-Efficacy on Objective Outcomes in Transactions and Disputes”. International Journal of Conflict Management, 22(2), 170-189.
Manz, C. (1992). Mastering Self-Leadership: Empowering Yourself for Personal Excellence. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
Moran, G. S., Z. Russinova, J. Y. Yim & C. Sprague (2014). “Motivations of Persons with Psychiatric Disabilities to Work in Mental Health Peer Services: A Qualitative Study Using Self-Determination Theory.” Journal of Occupational Rehabilitation. 24(1). pp. 32-41.
Neck, C. & C. Manz (2013). Mastering Self-Leadership. Empowering Yourself for Personal Excellence. 6th ed. Upper Saddle River: Pearson Education.
Neck, C. P. & J. D. Houghton (2006). “Two Decades of Self-Leadership Theory and Research: Past Developments, Present Trends, and Future Possibilities.” Journal of Managerial Psychology. 21(4). pp. 270-295.
Neuman, W. L. (2000). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. (4th ed.) Boston: Allyn & Bacon.
Norris, S. E. (2008). “An Examination of Self-Leadership.” Emerging Leadership Journeys. 1(2). pp. 43-61.
Nunnally, J. (1978). Psychometric Theory. New York: McGraw-Hill.
Piper,C., Wilairat,S.(2022). Graduate library student interest in health sciences graduate employment positions: A think aloud study. The Journal of Academic Librarianship. 48(6) , 39-50.
Rego, A., F. Sousa, C. Marques & M. P. Cunha (2014). “Hope and Positive Affect Mediating the Authentic Leadership and Creativity Relationship.” Journal of Business Research. 67(2). pp. 200-210.
Rivera,M., Shapoval,v., Medeiros,M.(2021). The relationship between career adaptability, hope, resilience, and life satisfaction for hospitality students in times of Covid-19. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. 29(1), 103-119.
Ross, M. L. (2007). “How Mineral-Rich States Can Reduce Inequality.” Escaping the Resource Curse. 23775.
Ryan, R. M, & J. G. La Guardia (2000). “What is Being Optimized? Self determination Theory and Basic Psychological Needs. In S. H. Qualls & N. Abeles (Eds.)”. Psychology and the aging revolution: How We Adapt to Longer Life Washington, DC. American Psychological Association.
Ryan, R. M. & E. L. Deci (2000). “Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Direction.” Contemporary Educational Psychology. 25(1). pp. 54-67.
Saks, A., J. Zikic & J. Koen (2015). “Job Search Self-Efficacy: Reconceptualizing the Construct and Its Measurement.” Journal of Vocational Behavior. 86. pp.104-114.
Salancik, G. R. & J. Pfeffer (1977). “An Examination of Need-Satisfaction Models of Job Attitudes.” Administrative Science Quarterly. 22. pp. 427-456.
Shomotova,A., Karabchuk, T., Ibrahim,A.(2024) Leadership potential and self-perceived employability of undergraduate students in the United Arab Emirates. International Journal of Educational Research Open,7(1), 101-122.
Skinner, E. A. (1995). Perceived Control, Motivation, and Coping. Thousand Oaks, CA: Sage.
Stewart, G., S. Courtright & C. Manz (2011). “Self-Leadership: A Multilevel Review.” Journal of Management. 37(1). pp. 185-222.
Vlachopoulos, S. & S. Michailidou (2006). “Development and Initial Validation of a Measure of Autonomy, Competence, and Relatedness in Exercise: The Basic Psychological Needs in Exercise Scale.” Measurement in Physical Education and Exercise Science. 10(3). pp. 179-201.
Wetzels, M., G. Odekerken-Schroder & C. Van Oppen (2009). “Using PLS Path Modeling For Assessing Hierarchical Construct Models: Guidelines and Empirical Illustration.” MIS Quarterly. 33(1). p. 177.
Yılmaz,e.(2020) Academic and clinical stress, stress resources and ways of coping among Turkish first-year nursing students in their first clinical practice. Kontakt. 18( 3), 145-151.