Subject Areas :
محبوبه امیدی 1 , سوسن سالاری 2 , محمدمهدی عقیلی 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
3 - دکتری روانشناسی سلامت، استادیار گروه روان شناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
Keywords: استرس شغلی, گروه درمانی, روانشناسی مثبتگرا,
Abstract :
ساعتچی، م. (1387). بهداشتروانی در محیط کار با تأکید بر فشار روانی و فرسودگی شغلی. تهران: نشر ویرایش.
خسروی، م. (1382). بررسی عوامل استرسزای شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری شهر تهران از دیدگاه آنان. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک).
دایر، و. (1380). عظمت خود را دریابید. مترجم: محمدرضا آلیاسین. تهران: هامون.
رحمتی، د. (1389). ارتباط عوامل فردی ایجاد فشار روانی با بهرهوری نیروی انسانی. فصلنامه انتظام اجتماعی، 2(1)، 99 – 124.
راس، ر.، آلتایمر، ال. (1385). استرس شغلی. مترجم: غلامرضا خواجهپور. تهران: بازتاب.
گلستانیبخت، طاهره. (1388). روانشناسی مثبتگرا. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
مریدی، گ.، ولیئی، س.، فتحی، م.، شفیعیان، م.، غریبی، ف. (1391). عوامل استرسزای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله آموزش در علوم پزشکی، 11(7)، 675-684.
Ahrens, B., & Youssef-Morgan , C. (2017). Gratitude: an antidote to work stress. In R. Burke, & K. Page (Eds.), Research Handbook on Work and Well-Being (pp. 314-331). Cheltenham, England: Edward Elgar Publishing.
Ali, N. S., & Ali, O. S. (2016). Stress perception, lifestyle behaviors, and emotional intelligence in undergraduate nursing students. Journal of Nursing Education and Practice, 6(10), p16.
Avey, J. B., Luthans, F., Hannah, S. T., Sweetman, D., & Peterson, C. (2012). Impact of employees' character strengths of wisdom on stress and creative performance. Human Resource Management Journal, 22(2), 165-181.
Carver, C. S., & Scheier, M. F. (1999). Stress, coping, and self-regulatory processes. In L. A. Pervin & O. P. John (Eds.), Handbook of personality (., pp. 553-575). New York: Guilford.
Chen, M., Miller, G., Cooper, D., Wilson, T. (1995). Taiwanese Junior College Teachers Stress: Counseling Implications, Proceeding of the 15. Integer National Counseling Conference, Hong Kong.
Cohn, M., Fredrickson, B L., Brown, S L., Mikels, J A., Conway, A M. (2009). Happiness unpacked: Positive emotions increase life satisfaction by building resilience. Emotions, 9(3), 361 – 368.
Cox, S. S. (2011). An investigation of forgiveness climate and workplace outcomes. Academy of Management Proceedings, 1, 1-6.
Cox, S. S., Bennett, R. J., Tripp, T. M., & Aquino, K. (2012). An empirical test of forgiveness motives' effects on employees' health and well-being. Journal of occupational health psychology, 17(3), 330-340.
Darabi, M., Macaskill, A., & Reidy, L. (2017). Stress among UK academics: identifying who copes best. Journal
Duckworth, A., Steen, T., Seligman, E P. (2005). Positive psychology in clinical practice. University of Pennsylvania, 629 – 651.
Fava, A G., Ruini, C. (2003). Development and characteristics of a well-being enhancing psychotherapeutic stategy: Well-being therapy. Journal of Behavior Therapy and Ewperimental Psychiatry, 34, 45-63.
Fredrickson, B. L. (2000). What good are positive emotions? Review of General Psychology, 2(3), 300–319.
Fredrickson, B L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology. American Psychologist, 56, 218-226.
Fredrickson, B. L. (2004). The broaden-and-build theory of positive emotions. Philosophical transactions-royal society of London series biological sciences, 359, 1367-1378.
Harzer, C., & Ruch, W. (2015). The relationships of character strengths with coping, work-related stress, and job satisfaction. Frontiers in Psychology, 6.1-12.
Johnson, M. K., Rowatt, W. C., & Petrini, L. (2011). A new trait on the market: Honesty–Humility as a unique predictor of job performance ratings. Personality and Individual Differences, 50(6), 857-862.
Joseph, S., Wood, A. (2010). Assessment of Positive Functioning in Clinical Psychology: Theoretical and Practical issues. Clinical Psychology Review, 12: 34-39.
Lecardeur. L., Stip. E., Giguere. M., Blouin. G., Rodriguez. J. P., Champagne-Lavau. M. (2009). Effects of Cognitive Remediation Therapies on Psychotic Symptoms and Cognitive Complaints in Patients with Schizophrenia and Related Disorders: A Randomized Study. Schizophrenia Research, 111 (1-3): 153-158.
Lucas R E., Diner E R., Suh E. (1996). Discriminate validity of wellbeing measures. Personality and Social Psychology, 71 (4): 616-628.
Mac, Grath. (2001). Group processes in organizational contexts. Wiley Online Library.
National Institute for Occupational Safety and Health. (1999). Stressat Work. Centers for Disease Control and Prevention. U S Department of Health and Human Services. 1999: Publication no: 99-101: p 26.
Oginska-Bulik, N. (2005). Emotional intelligence in the workplace: Exploring its effects on occupational stress and health outcomes in human service workers. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 18(2), 167-175.
Oh, I. S., Lee, K., Ashton, M. C., & de Vries, R. E. (2011). Are Dishonest Extraverts More Harmful than Dishonest Introverts? The Interaction Effects of Honesty Humility and Extraversion in Predicting Workplace Deviance. Applied psychology, 60(3), 496-516.
Schwartz, N., Strack, F. (2008). Evaluating one’s life: a judgment model of subjective well-being. Great Britain: Pennington Press, 4, 27-47.
Seligman, M E P. (2000). Handbook of positive psychology. University of Pennsylvania.
Slaski, M., & Cartwright, S. (2003). Emotional intelligence training and its implications for stress, health and performance. Stress and health, 19(4), 233-239.