The concept of moral evil and human rights in hanah arendt's political thought
Subject Areas :
Masoud Samadi
1
,
سید علی مرتضویان
2
*
,
Garineh Keshishyan Siraki
3
,
Arsalan Ghorbani Sheikhneshin
4
1 -
2 - استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز
3 - Department of Political Science, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
4 - Department of International Relations
Keywords: Human Rights, Moral Evil, Hannah Arendt, Thomas Spragens, Totalitarianism, Political Thought,
Abstract :
In recent decades, not only globally but also within the Iranian academic sphere, there has been growing interest in the political thought of Hannah Arendt, as evidenced by a significant body of books and scholarly articles. Nevertheless, two key concepts—moral evil and human rights—have received considerably less attention than they deserve. This paper aims to place the concept of moral evil at the center of analysis and reconstruct the notion of human rights, albeit not explicitly examined by Arendt herself, within her own conceptual framework and terminology. Furthermore, the study endeavors to identify the position of these two concepts within Arendt’s political thought, based on Thomas Spragens’ model of political theory analysis. The central research question is: What is the relationship between moral evil and human rights according to Thomas Spragens’ analytical model? The primary hypothesis asserts that, in Spragens’ framework, moral evil corresponds to the second stage—diagnosis of the problem—while human rights pertain to the fourth stage—prescription or proposed remedy. In this sense, moral evil can only be eradicated through the realization of human rights. The research method employed is descriptive and analytical, grounded in Spragens’ model for analyzing political thought.
1. انصاری، منصور،( 1379)، "هانا آرنت و نقد فلسفه سیاسی"، تهران: نشر مرکز.
2. آرنت، هانا(1357)، "خشونت"، ترجمه عزت الله فولادوند، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
3. آرنت، هانا(1361)، "انقلاب"، ترجمه عزت الله فولادوند، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
4. آرنت، هانا(1366)، "انقلاب مجارستان"، مترجم کیومرث خواجویها، تهران: انتشارات روشنگران
5. آرنت، هانا(1366)، "توتالیتاریسم"، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: سازمان انتشارات جاویدان.
6. آرنت، هانا(1388)، "میان گذشته و آینده: هشت تمرین در اندیشه سیاسی"، ترجمه سعید مقدم، تهران: اختران.
7. آرنت، هانا(1390)، "وضع بشر"، ترجمه مسعود علیا، تهران: ققنوس
8. آرنت، هانا(1392)، "حیات ذهن"، ترجمه مسعود علیا، تهران: ققنوس
9. آرنت، هانا(1397)، "بحران¬های جمهوریت"، ترجمه امین عسکری زاده و فلورا عسکری زاده، تهران: گام نو.
10. آرنت، هانا(1399)، "آیشمن در اورشلیم: گزارشی در باب ابتذال شر"، ترجمه زهرا شمس، تهران: نشربرج.
11. بردشا، لی(1380)،" فلسفه سیاسی هانا آرنت"، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
12. پاتریشیا آلتنبرند، جانسون(1385)، "فلسفه هانا آرنت"، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
13. واتسن، دیوید(1385)، "هانا آرنت"، ترجمه فاطمه ولیانی، تهران: انتشارات هرمس.
Arendt,Hannah(1958/1998). The Human Condition, Introduction By Margaret Canovan, Chicago: University of Chicago Press.
Arendt,Hannah,(1963). Eichmann in Jerusalem. A Report on the Banality of Evil, New York, Viking Penguin.
Bergen, Bernard J(1998). The banality of evil :Hannah Arendt and ''the final solution", New York: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
Bernstein ,Richard J (2018). Why Read Hannah Arendt Now, Cambridge: polity Press.
Canovan, Margaret(1992).Hannah Arendt: A Reinterpretation of Her Political Thought, Cambridge; Cambridge University Press.
Young-Bruehl, Elisabeth(1999), Hannah Arendt (1982), trad. J. Roman et E. Tassin, Paris, Calmann-Lévy