MullaSadra’s Criticism of Avicenna’s Sidiqin Argument; Whole, Number, and Cause-Effect Chain
Subject Areas : Philosophy
Keywords: : Sidiqin Argument, Causal Chain, Number, Equivalence of Real Existence ,
Abstract :
There is a shared premise in Avicenna’s Sidiqin Argument (and its formulation in our previously published papers) and one of the arguments against the possibility of regress (Taftazani, 1049). This premise is a metaphysical presupposition: for any contingent existent there is a chain that consists of its possible causes, and the chain, as a whole, is an in-itself contingent existent. In Asfar, MullaSadra quoted Taftazani’s argument and criticized this premise. He argued that the existence of the chain is not consistent with the equivalence of real existence and real oneness. If MullaSadra’s objection were penetrating, it would destroy Avicenna’s Sidiqin Argument (and our formulation). We shall argue that not only MullaSadra, in a sense, begs the question, but also his position in this objection is not consistent with its comments on ash-Shifa under the subject of number and his general view about the relation between a cause and its effect.
ابن سینا، النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، ویرایش محمدتقی دانشپژوه، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1387ش.
همو، الهیات شفاء، قم، منشورات مکتبه آیه الله مرعشی نجفی، چاپ دوم، 1391ش.
تفتازانی، شرح المقاصد، الشریف الرضی، افست قم، چاپ اول، 1049ق.
جوادی آملی عبدالله، رحیق مختوم: شرح حکمت متعالیه، تنظیم حمید پارسانیا، قم، مرکز نشر اسراء، 1389ش.
رنجبر، حسینی و فلاحی، «تأملی دوباره در باب برهان صدیقین سینوی در نجات»، دوفصلنامهی علمی- پژوهشی حکمت سینوی (مشکوه النور)، ش 52، 1393ش.
صدرا، الحکمه المتعالیه فی الأسفار العقلیه الأربعه، قم، منشورات طلیعه النور، چاپ اول، 1425ق.
همو، شرح و تعلیقه صدرالمتألهین بر الهیات شفاء، تهران، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، چاپ اول، 1382ش.
همو، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تهران، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، چاپ اول، 1382ش.
عبودیت، عبدالرسول، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، تهران، انتشارات سمت، چاپ چهارم، 1390ش.