Educative and moral themes in Kalim Kashani's lyrics
Subject Areas : تعلیمیZahra Hatami 1 , مرتضی رشیدی 2 * , Mehrdad Chatraei 3
1 - PhD student, Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 -
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
Keywords: didactic literature, Indian style, ethics, mysticism, Kalim Kashani,
Abstract :
Kalim Kashani is one of the powerful poets, illustrators and theme creators of the Indian style, who has used various natural and unnatural phenomena to create themes. Kalim's poetry is full of didactic teachings, commanding themes and meanings, and lofty human and moral concepts, which the poet has addressed to the audience wherever he the opportunity. The purpose of writing this article, which was done in a descriptive-analytical manner has and using library sources, is to investigate the foundations and didactic and moral contexts of Kalim's sonnets. In the moral themes of his poems, two things attract attention: 1- The ephemerality of the world and its instability, 2- The destruction and destruction of attachment to material things. A kind of pseudo-terrorist view that has a long history in the literature and history of our thought. Another thing is that in his poetry, the influence of nature and the poet's life environment can be seen; The same feature that distinguishes Indian style poetry from previous styles. It is as if such an environment, unlike the court atmosphere of the previous poets, required the poet's humble and ethical view. Another point is the presence of mystical terms in Kalim's poetry, he refers to the theme of Pir-e- Jam, Sheikh, eternal grace, asceticism and piety, trust, poverty, astonishment, knowledge and ignorance, and in connection with the elements of nature, street and market and the atmosphere of the house creates its pure moral and educational themes with its poetic creativity. In
1- قرآن مجید (1385)، ترجمۀ مهدی الهی قمشهای، تهران: فرهنگ.
2- پرتوبیضایی، حسین (مقدمه نویس)، (1369)، دیوان کلیم کاشانی، به کوشش بیژن ترقی، چ. دوم، تهران: کتابفروشی خیام.
3- حسن پورآلاشتی، حسین (1384)، طرز تازه (سبکشناسی غزل سبک هندی) تهران: سخن.
4- دهخدا، علی اکبر (1377)، لغتنامه، تهران: دانشگاه تهران.
5- دوفوشه کور، شارل هانری (1377)، اخلاقیات: مفاهیم اخلاقی در ادبیات فارسی از سدۀ سوم تا سدۀ پنجم، ترجمۀ محمدعلی امیرمعزی و عبدالصمد روح بخشان، تهران: نشر دانشگاهی.
6- سجادی، سید جعفر (1370)، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: طهوری.
7- سجّادی، سید ضیاءالدین (1381)، مقدمهای بر مبانی عرفان و تصوف، تهران: سمت.
8- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1387)، شاعر آینهها (بررسی سبک هندی و شعر بیدل)، ج. 4، تهران: آگاه.
9- شمس لنگرودی، محمد (1367)، گردباد شور جنون، چاپ دوم، تهران: چشمه.
10- شمیسا، سیروس (1369)، سیر غزل در شعر فارسی، تهران: فردوسی.
11- صائب، محمدعلی (1383)، دیوان (شش جلد)، به کوشش محمد قهرمان، چاپ سوم، تهران: علمی و فرهنگی.
12- علیابن ابیطالب (ع) (1383)، نهجالبلاغه، به کوشش سیدجعفر شهیدی، تهران: علمی فرهنگی.
13- غزالی، محمد (1379)، کیمیای سعادت، به تصحیح احمد آرام، ج اوّل، تهران: سیروس.
14- فیض کاشانی، محسن (1369)، اخلاق حسنه، ترجمۀ محمدباقر ساعد خراسانی، تهران: پیام آزادی.
15- قشیری، عبدالکریم (1383)، رسالۀ قشیریه، تهران: علمی فرهنگی.
16- کلیم کاشانی، ابوطالب (1376)، کلیات، به تصحیح و مقدمه و تعلیقات: مهدی صدری، تهران: همراه.
17- کلیم همدانی، ابوطالب (1369)، دیوان اشعار، به تصحیح محمد قهرمان، مشهد: آستان قدس رضوی.
18- نراقی، مهدی بن ابی ذر (1389)، علم اخلاق اسلامی، ترجمۀ جامعالسعادات، ترجمۀ جلالالدین مجتبوی.
19- نصیرالدین طوسی (1387)، اخلاق ناصری، چ. ششم، تهران: خوارزمی.
20- تجلیل، جلیل و مرتضی حاجی مزدارانی (1381)، ابداع و خلق معانی در شعر کلیم کاشانی، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، ش. 44، ص 43، 57.
21- حاجی مزدارانی، مرتضی و همکاران (1401)، «بنمایههای تعلیمی در شعر سبک هندی با تأکید بر شعر کلیم کاشانی و محتشم کاشانی»، سومین کنفرانس علوم انسانی و آموزش و پرورش.
22- شهرکی نادر، مهدیه و همکاران (1397)، «تحلیل مضامین اخلاقی در دیوان کلیم کاشانی»، چهارمین کنفرانس علوم انسانی و آموزش و پرورش.
23- صادق زاده، محمود (1389)، بررسی مختصات سبکی و موتیف پردازی در غزلیات کلیم کاشانی، پژوهشنامۀ فرهنگ و ادب، ش. 10، صص286-287.
24- یلمهها، احمدرضا (1395)، «بررسی خاستگاه ادبیات تعلیمی منظوم و سیر تطور و تحول آن در ایران»، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی، ش. 29، دورۀ 8، صص61-90.
25- یوسفی، غلامحسین (1371)، «تصویر شاعرانهی اشیا در نظر صائب»، مجموعه مقالات صائب و سبک هندی، به کوشش محمدرسول دریاگشت، تهران: مروارید، صص311-334.