The position of the child in the intellectual system of Abdul Rahman Jami
Subject Areas : تعلیمی
1 -
Keywords: child, Abdul Rahman Jami, Advice, Baharestan, HaftOrang,
Abstract :
Abdul Rahman Jami is a poet and writer of the 9th century of Hijri, a diligent poet in the field of educational and instructional literature. Children are more important in this area. In this research, Jami's . . Jami has expressed important points both in the field of education and in the field of raising children. Like using game methods, Drama, comedy, dialogue in children's education and learning, Responsiveness of parents to their own demands and laws, The importance of the parents' own actions in giving instructions, Special attention to children's literature, although as a reference in the 9th century of Hijri, Consult with children in important matters, The power of children's criticism of parents' wrong behaviors and opinions and parents' receptivity to criticism, Acknowledging the existence of a gap and intellectual distance in the opinions and views of parents and children, Controlling children while making them independent, Creating an enjoyable environment for children by using humor, anecdotes and parables. Compassion of parents and intimacy with children, Research results show that; Jami's ideas about raising children Also, Jami's educational method is very close to the educational method of powerful parents; The method that is the best type of education, and compatible with some theories of ucational psychologists.
Persian works were analyzed by analytical-descriptive method
- امینیفرد، تقی(1387)، «گذری بر مضامین حکمی و اخلاقی در هفتاورنگ جامی»، مجلۀ ادبیات فارسی دانشگاه آزاد مشهد، تابستان 1387، صص 138- 152.
- تهوّری، نرگس؛ بهنامفر، محمد(1392)، «تحلیل درونمایههای تربیتی در بهارستان جامی»، معرفت، آبان 1392، ش 191، صص 105- 116.
- جامی، عبدالرّحمن(1378) الف، مثنوی هفت اورنگ، تصحیح و تحقیق: جابلقا دادعلیشاه، اصغر جانفدا و دیگران زیر نظر دفتر نشر میراث مکتوب. تهران: مرکز مطالعات ایرانی.
- ــــــــــ (1378) ب، دیوان جامی، 2جلد، مقدمه و تصحیح: اعلا خان افصحزاد، باهمکاری انستیتو شرقشناسی و میراث خطی. چاپ اول، تهران: مرکز مطالعات ایرانی.
- ـــــــــــ (1366)، بهارستان، تصحیح اسماعیل حاکمی، تهران: اطلاعات.
- جلیلی جشنآبادی(1399)، فرزندنامهنویسی در ادبیات فارسی، رسالۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بیرجند.
- حسنی، طاهره؛ صحرایی، قاسم(1399)، «نگرش در مؤلّفههای تربیتی و اخلاقی دربهارستان جامی و منشآت قائم مقام»، مطالعات شهریارپژوهی، زمستان 1399، ش 27، صص 513- 530.
- خمّر، غلامحسین و دیگران(1398)، «بررسی و مقایسۀ آموزههای اخلاقی در غزلیات جامی و ملامحسن فیض کاشانی»، جستارهای ادبیات تطبیقی، بهار 1398، ش 6، صص 79- 98.
- درایتی، مصطفی(گردآورنده)(1390)، فنخا- فهرستگان نسخههای خطی ایران- تهران: سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران.
- سیدمحرّمی، احسان و دیگران(1399)، «نگاهی به تعالیم اخلاق عرفانی در حکایتهای هفت اورنگ جامی»، مطالعات عرفانی، پاییز و زمستان 1399، ش 32، صص 109- 136.
- صفا، ذبیحالله (1387). تاریخ ادبیات در ایران، جلد 2، چاپ هفدهم، تهران: فردوس.
- محبوبیزاده، بتول و دیگران(1399)، «تأثیرپذیری جامی در مضامین اخلاقی بهارستان»، بهارستان سخن، تابستان 1399، ش 48، صص 89- 108.
- محمدی، برات؛ حداد خانشان، مریم(1398)، «بررسی تعالیم اخلاقی و آموزههای تربیتی در سلسلهالذّهب جامی»، نقد و تحلیل و زیبایی شناسی متون، بهار 1398، ش 2، صص 134-152.
- محمّدی، محمدهادی؛ قایینی، زهره(1390)، تاریخ ادبیات کودکان ایران، تهران: چیستا.
- محمودی، مریم(1391)، «دیدگاههای اخلاقی و تربیتی جامی در هفتاورنگ»، پژوهشنامۀ ادبیاتتعلیمی، تابستان 1391، ش 14، 213- 235.