Components of Didactic Genre in the Azhari Shirazi’s Resale-ye Kamal (Treaties of Perfection)
Subject Areas :
شاهنامه
Fariba Chini
1
,
Fatemeh Sadat Taheri
2
*
1 - Ph.D. Student of Persian Language and Literature, Kashan Branch, Islamic Azad University, Kashan, Iran
2 - Assistant Professor of Persian Language and Literature, Kashan Branch, Islamic Azad University, Kashan, Iran (corresponding author)
Received: 2022-04-27
Accepted : 2022-04-27
Published : 2022-05-22
Keywords:
Didactic Teachings,
Didactic Devices,
Azhari Shirazi,
Resale-ye Kamal (Treaties of Perfection),
Abstract :
Budaq Azhari Shirazi, an unknown poet of the tenth and eleventh centuries AH, has a poetic collection of 10,385 lines, which he called Resale-ye Kamal (Treaties of Perfection). The present article studies the didactic factors in Azhari’s poems. By using a descriptive-analytical method based on Azhari’s poems, the researchers also attempt to answer what didactic teachings are in Azhari’s Resale-ye Kamal and what methods did the poet use to explain them? Through answering this question, the researchers argue that praising the Prophet’s family and Imams, the eulogy of the Safavid sultans, virtual love, the description of life events, satire and sarcasm are the main themes of Azhari's poetry. Like many previous poets, the poet advises and teaches goodness (affirmative education) to his specific and general audience, or forbids them from ugliness and evil (negative education). He has done it sometimes independently and sometimes in the midst of other literary themes and forms. Azhari teaches his educations to the audience either in the direct or in the indirect ways which includes using the devices of storytelling, abstraction, allusion to Quran verses and stories, allegories and genomic verse, hymn, oath, complaint, redundancies, satire and fables.
References:
قرآن کریم.
نهجالبلاغه (1389)، ترجمۀ سیّد جعفر شهیدی، چ 30، تهران: علمی فرهنگی.
غررالحکم و درر الکلم (1410 ق.) گردآوری ابوالفتح آمدی، تصحیح سیّد مهدی رجایی، چاپ دوم، قم: دارالکتاب الاسلامی.
آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن (1403 ق.)، الذریعه، ج 9، مشهد: آستان قدس رضوی.
احمدی دارانی ، علیاکبر (1394)، «نوع ادبی سوگندنامه»، شعرپژوهی (بوستان ادب)، سال هفتم، شمارۀ 2، 12‑15.
اظهری شیرازی، بوداق (بیتا)، رسالۀ کمال، نسخهخطی شمارۀ 377، کتابخانۀ مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار).
7. ــــــــــــــــــــــ (بیتا)، رسالۀ کمال، نسخۀ خطی شمارۀ 6078ـ ف، کتابخانۀ دانشگاه تهران.
اسکیلارس، اوله مارتین (1387)، درآمدی بر فلسفۀ ادبیات، ترجمة مرتضی نادری درهشوری، تهران: اختران.
پاینده، ابوالقاسم (1382)، نهجالفصاحه، چ 4، تهران: دنیای دانش.
چینی، فریبا؛ طاهری، فاطمهسادات؛ مدرسزاده، عبدالرضا (1400)، «معرفی رسالۀ کمال اظهری به همراه تحلیل محتوایی و ساختاری آن»، متنشناسی ادب فارسی، سال 50، ش2، 97‑118.
11. حدائق شیرازی، ضیاءالدین معروف به ابنیوسف (1316)، فهرست نسخ خطی مدرسه عالی سپهسالار، جلد دوم، تهران: مجلس.
خویی، ابوالقاسم (1375)، «ادای دین»، دانشنامۀ جهان اسلام، زیر نظر سیّد مصطفی میرسلیم، ج1، تهران: بنیاد دایرةالمعارف اسلامی.
درایتی، مصطفی؛ فلاح، مهدی (1394)، فهرست نسخ خطی ایران، تهران: سازمان اسناد ملی.
دشتی، محمد (1382)، فرهنگ سخنان امام حسن مجتبی(ع)، قم: موسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع).
دیلمی، حسن بن محمد (1424 ق.)، ارشاد القلوب، ج 1، تهران: دارالاسوة.
رزمجو، حسین (1390)، انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
زمانی، کریم (1393)، میناگر عشق: موضوع مثنوی معنوی مولانا جلاالدین محمد بلخی، چ 12، تهران: نی.
شمیسا، سیروس (1387)، انواع ادبی، تهران: میترا.
صفا، ذبیحالله (1364)، تاریخ ادبیات در ایران، ج 2/ 5، تهران: فردوس.
عاملی، شیخ حر (1397)، جهاد با نفس (وسائلالشیعه)، ترجمة محمدجواد مولوینیا، چ 2، قم: آوای بیصدا.
عنصرالمعالی، کیکاوس بن اسکندر (1390)، قابوسنامه، تصحیح غلامحسین یوسفی، چ 17، تهران: علمی و فرهنگی.
فیض کاشانی، محسن (1383)، محجة البیضاء، ج 7، بیجا: ناشر جامعه مدرسین زبان عربی.
قشیری، ابوالقاسم (1388)، رساله قشیریه، با تصحیح و استداراکات بدیعالزمان فروزانفر، چ 2، تهران: زوار.
کریمی، عبدالعظیم (1393)، «"تزکیه" بهمثابة "تربیت سلبی" در برابر "تدسیه" بهمثابۀ "تربیت ایجابی"» تربیت اسلامی، سال دهم، ش 21، 101‑121.
کلینی، محمد بن یعقوب (1377) اصول کافی، مصحح علیاکبر غفاری، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
مجلسی، محمدباقر (1398). بحارالانوار، ترجمة فارسی، اصفهان: مرکز تحقیقات رایانهای قائمیه.
مهدوی، مصلحالدین (1388)، اعلام اصفهان، با تصحیح غلامرضا نصراللهی، جلد دوم، اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری.
نراقی، ملااحمد (1361)، معراجالسعادة، چ 2، تهران: انتشارات امین و رشیدی.
نصرآبادی، محمدطاهر (1317)، تذکره، به تصحیح حسن وحید دستگردی، تهران: ارمغان.
یلمهها، احمدرضا (1396)، «شگردها و علل و انگیزههای کاربرد مضامین تعلیمی در منظومههای غنایی باتکیهبر منظومه نویافتۀ ناز و نیاز»، ادبیات تعلیمی، سال نهم، شماره 34، 1‑28.
ـــــــــــــــــــ (1395)، «بررسی خاستگاه ادبیات تعلیمی منظوم و سیر تطور و تحول آن در ایران»، ادبیات تعلیمی، سال 8، ش 29، 61‑90.
_||_