Life on the Circuit of Death (Moral consequences of dynamic death and Life-Seeking in the Attar's Asrarnameh)
Subject Areas : شاهنامهSeyed Hamed Mousavi Jervekani 1 , hosein masjedi 2 , Mustafa Gorji 3 , mahdi zamani 4
1 - Lecturer of Persian Language and Literature, Payame Noor University, Iran. (Corresponding author)
2 - Associate Professor of Persian Language and Literature, Payame noor University, Iran
3 - Professor of Persian Language and Literature, Payame noor Unversity,Iran.
4 - Associate Professor of Philosophy, Payame noor University,Iran
Keywords: Attar, Dynamic death, Moral Consequences, Asrarnameh, Life Images,
Abstract :
One of the main desires of man is yearning for life. But death threatens this desire continually. The problem is how man can reconcile these two, and what moral and emotional consequences such a challenge may have. Being confronted with this emotional and philosophical conflicts, men are divided into two groups: some incline to deny the life chance, while others wish to gain it. Believing in the dynamic death, Attar accepts life and death as two undeniable realities. He believed that pondering on these two realms adorn man's soul with virtues such as searching for the perfect, self-promotion, living a conscious life, controlling the sense of dependency, appreciating the life chance, enjoying life as much as it would be sufficient, paying attention to the moral values and farseeing. The picture of life in the eyes of a man demanding for life and believing in the dynamic death is portrayed in the images like prison, heating fire of the bathhouse, field and caravansary. These images indicate that man realize worldly life as a medium. Therefore, he would adjoin his will to his function to experience an ethical life.
1. اسپینوزا، باروخ (1376)، اخلاق، ترجمۀ محسن جهانگیری، چ۲، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
2. امینپور، قیصر (1391)، مجموعه کامل اشعار، چ۹، تهران: مروارید.
3. بابایی، رضا (۱۳۸۲)، «زندگی به روایت مرگ»، مجلۀ نقد و نظر، شمارۀ 31 و 32، 162ـ۱۷۷.
4. بیات، محمدرضا (1390)، دین و معنای زندگی در فلسفۀ تحلیلی، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
5. حافظ، شمسالدین محمد (1385)، دیوان، تصحیح بهاءالدین خرمشاهی، چ۵، تهران: دوستان.
6. رحیمیان، سعید و جباره، محبوبه (۱۳۸۹)، «ترس از مرگ در آثار عطار»، فصلنامۀ ادبیات عرفانی الزهرا، شمارۀ 3، 65ـ۹۲.
7. ژکس (1362)، فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ ابوالقاسم پورحسینی، چ۲، تهران: انتشارات امیرکبیر.
8. ساجدی، علیمحمد و جباره، محبوبه (1393)، «چیستی و اقسام مرگ از منظر عطار»، مجلۀ شعرپژوهی، شمارۀ 2، ۳۹ـ۶۵.
9. سعدی، مصلحالدین (1384)، گلستان، تصحیح غلامحسین یوسفی، چ۷، تهران: خوارزمی.
10. سَوَتِر، فرناندو (1389)، پرسشهای زندگی، ترجمۀ عباس مخبر، چ۲، تهران: انتشارات طرح نو.
11. شوپنهاور، آرتور (1384)، «در تأیید و نفی خواهش زیستن»، ترجمۀ خشایار دیهیمی، مجلۀ ارغنون، شمارۀ 26 و 27، 103ـ122.
12. صنعتی، محمد (1384)، «درآمدی به مرگ در اندیشۀ در غرب»، مجلۀ ارغنون، شمارۀ 26 و 27، 1ـ۶۴.
13. عطار، فریدالدین (1388)، اسرارنامه، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، چ۴، تهران: سخن.
14. ــــــ (1360)، تذکرة الاولیا، تصحیح محمد استعلامی، چ۳، تهران: زوار.
15. عظیمی اقدم، مریم و یوسففام، عالیه (۱۳۹۱)، «فرجامشناسی در الهینامه و مصیبتنامۀ عطار»، مجلۀ مطالعات نقد ادبی، شمارۀ 28، 37ـ۷۱.
16. فدوی، طیبه (۱۳۹۲)، «مفهوم مرگ اختیاری از دیدگاه سنایی و عطار»، مجلۀ عرفانیات در ادب فارسی، شمارۀ 2، 85ـ۱۰۲.
17. فردوسی، ابوالقاسم (1378)، شاهنامه، تصحیح ژول مُل، با مقدمۀ محمد امین ریاحی، چ۶، تهران: سخن.
18. کامو، آلبر (1382)، افسانۀ سیزیف، ترجمۀ علی صدوقی و محمدعلی سپانلو، تهران: دنیای نو.
19. کاکائی، قاسم و جباره، محبوبه (1393)، «بررسی تطبیقی مرگاندیشی از دیدگاه خیام و عطار»، فصلنامۀ اندیشۀ دینی، دانشگاه شیراز، شمارۀ 3، 113ـ۱۳۶.
20. مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحار الانوار، الطبعة الثانیه، بیروت ـ لبنان: مؤسسة الوفا.
21. ملکیان، مصطفی (1393)، «مرگهراسی و اضطراب مرگ»، مجلۀ اندیشۀ پویا، سال سوم، شمارۀ 17، 51ـ۵۵.
22. یالوم، اروین (1390)، رواندرمانی اگزیستانسیال، ترجمۀ سپیده حبیب، چ۲، تهران: نی.
23. Solomon, R. (2006),The big questions. 7ed. Printed in Canada.
_||_