Analysis of the educational function in the Reality therapy approach and Glasser's Choice theory in the story " Lion and Animals " of the first book of Masnavi Manavi
Subject Areas : شاهنامهNoushin Derakhshan, 1 , Abolfazl Ghanizadeh 2
1 - Assistant Professor, Faculty of Educational sciences and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Payam Noor University, Tehran.Iran
Keywords: story, responsibility, choice theory, reality therapy, masnavi and rumi,
Abstract :
Based on the reality therapy approach and selection theory of William Glaser People choose behaviors when they fail to meet their needs. That is, they choose certain behaviors and actions so that they may be able to meet their needs. He believes that all behaviors are always selected at the moment Are the best choice of person to satisfy one or more needs; However, he may have chosen inefficient and ineffective behavior due to the lack of effective methods. These five needs are embedded in human genes to meet these needs, the person collects images in his mind. The difference between this set of images is the desired world and the perceptual world that leads the person to general behaviors that It is suggested by the creative brain system when struggling and trying to achieve desires Rumi seven hundred years ago in the story of "shir and Nakhjiran" the first book of the spiritual masnavi has arranged a debate between the lion, nakhjiran and the rabbit that Their behavior is consistent with the authors' theory of Glaser theory. In the present article, to prove this hypothesis, after the introduction, the research background and mentioning the theoretical framework are analyzed as examples of behaviors and In the end it is concluded that the behaviors that Consistent with Glasser's theory, according to the animal debate situation
بارانی، محمد؛ گلافشانی، رشید (1391)، «مثنوی، دریای فضایل تربیتی و تعلیمی»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، (13)4. 86‑63.
سارتر، ژان پل (1390)، روانكاوي وجودي، ترجمة احمد سعادتنژاد، چاپ دوم، تهران: پرستش.
صاحبی، علی؛ سلطانیفر، عاطفه (1397)، دعوت به مسئولیتپذیری: فرایند گام به گام واقعیتدرمانی، چاپ سوم، تهران: سایه سخن.
صاحبی، علی؛ زالیزاده، محسن؛ زالیزاده مسعود (1394)، «تئوری انتخاب: رویکردی در جهت مسئولیتپذیری و تعهد اجتماعی»، مجله رویش روانشناسی، 4 (11)، 134‑113.
غنیزاده، ابوالفضل (1398)، «نگاهی متفاوت به داستان شیر و نخجیران مثنوی از منظر نظریة اقسام عقلانیت»، فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال 1، 7 (4)، شمارة پیاپی 28، 71‑60.
فتحاللهی، علی؛ صحرایی، قاسم (1392)، «ابعاد اجتماعی مهارتهای زندی از دیدگاه مولوی»، پژوهشنامه ادبیات تعیلمی، (17) 5، 218‑191.
کریمی، محمد؛ قوامی، بدریه (1400)، «بررسی خودشیفتگی و فرافکنی در حکایت نخچیران و شیر مثنوی معنوی»، فصلنامه نقد، تحلیل و زیباشناسی متون، سال چهارم، شمارة 4، پیاپی 13، 113‑96.
کلاهی رستمی، حمیدرضا؛ رمضانی، علی؛ و اصغری گوار، نرگس (1397)، «بررسی تحلیلی داستان عرفانی شیر و نخجیران مثنوی براساس نظریة آبرت الیس»، مجله عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 14 (56)، 181‑159.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر، گال جویس (1390)، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمة دکتر احمدرضا نصر و همکاران، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
گلسر، ویلیام (1396)، تئوری انتخاب: درآمدی بر روانشناسی امید، ترجمة علی صاحبی، چاپ دوازدهم، تهران: سایه سخن.
گلسر، ویلیام (1398الف)، تئوری انتخاب و مدیریت زندگی، ترجمة علی صاحبی، چاپ سوم، تهران: سایه سخن.
گلسر، ویلیام (1398ب)، واقعیتدرمانی، ترجمة علی صاحبی، چاپ پنجم، تهران: سایه سخن.
مستعلیزاده، تهمینه؛ شیخلووند، فاطمه؛ فرهمند، محمد؛ غفاری، عذرا (1399)، «تحلیل شاخصههای هوش معنوی در مثنوی مولوی با تأکید بر نظریة رابرت ایمونز»، پژوهشنامة ادبیات تعلیمی، (46) 12، 128‑113.
مولوی، جلالالدین (1378)، مثنوی معنوی، دفتر اول، شرح کریم زمانی، چاپ ششم، تهران: اطلاعات.
یمینی، پرستو؛ احمدنژاد، کامل؛ محسنی هنجی، فرید؛ لطفی عظیمی، افسانه (1399)، «راهکارهای مولانا برای مقابله با ترسهای مذموم در مثنوی با نگاهی به دیدگاه روانشناسان»، پژوهشنامة ادبیات تعلیمی، (45) 12، 186‑157.
S, R.P (2019), Forgiveness as an Effective Total Behavior. Reality Therapy/Choice Theory and Religion. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy: An On-Line Journal. Vol. XXXVIII, No. 2.21-28.
Czarny , R (2018), Reflections on Merging Two Theories to Nurture the Potential of Mediation. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy: An On-Line Journal. Vol. XXXVII, No. 2.40-50.
Deb, S., & Bhattacharjee, A. (2009), Self-esteem of depressive patients. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 35(2), 239244.
Gündoğdu,R. (2018), The Influence of Choice Theory Anger Management Program (CTAMP)on the Ability of Prospective Psychological Counselors for Anger Management. International Education Studies; Vol. 11, No. 4.
Jusoh B. J,A (2018), Choice Theory and Reality Therapy in Individual and Group Counseling in a Malaysian Context. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy: An On-Line Journal. Vol. XXXVII, No. 2.73-75.
Jusoh , B. J,A & Podikunju,Sh.H. (2015), Choice Theory and 21. Reality Therapy (CTRT) Group Counseling Module. Asian Journal of Humanities and Social Studies (ISSN: 2321 – 2799). Volume 03 – Issue 04.313-318.
Joo Hou Ng (2019), Malaysian Chinese youths: learning ctrt is fun and impactful. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy . Vol. XXXVIII, Number2.43-57.
Luciotti, R( 2019), Clergy Self-Care. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy: An On-Line Journal. Vol. XXXVIII, No. 2.12-16.
Loyd, B. D. (2005), The Effects of Reality Therapy/Choice Theory Principles on High School Students' Perception of Needs Satisfaction And Behavioral Change. International Journal of Reality Therapy, 25(1).
Masom, C. P, Dye, L ( 2017), Attending to Basic Needs: Implementing Reality Therapy in School Counseling Programs to Enhance Academic Achievement and Career Decision-Making Skills. . International Journal of Choice Theory and Reality Therapy: An On-Line Journal. Vol. XXXI, No. 2.47-57.
Mottern, R (2018), Populating the Quality World: A Neurobiological Explanation. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy . Vol. XXXVIII, Number1. 58-67.
Monahan, K. C., Steinberg, L., Cauffman, E., &Mulvey, E. P. (2009),Trajectories of antisocial behavior and psychosocial maturity from adolescence to young adulthood. Developmental psychology, 45(6), 16-54.
Passaro, P. D., Moon, M., Wiest, D. J., & Wong, E. H. (2004), A model for school psychology practice: Addressing the needs of students with emotional and behavioral challenges through the use of an in-school support room and reality therapy. Adolescence, 39(155), 503.
perkins, E (2019), Introductory Remarks Regarding Reality Therapy and Spiritualism. Clergy Self-Care. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy: An On-Line Journal. Vol. XXXVIII, No. 2.6-9.
Rapport, Z (2019), Quotes from William and Carleen Glasser. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy: An On-Line Journal. Vol. XXXVIII, No. 2.58-74.
Rizzolatti, G., & Fogassi, L.(2014), The mirror mechanism: Recent findings and perspectives. Philosophical Transactions of the Royal Society B. Retrieved fromhttp://dx.doi.org/10.1098/rstb.2013.0420
Robey, P. A., Wubbolding, R. E., & Malters, M. (2017), A comparison of choice theory and reality therapy to Adlerian Individual Psychology. The Journal of Individual Psychology Psychology. (4)73.283-294.
Rozzi, S. (2015), The neuroanatomy of the mirror neuron system. In P. F. Ferrari, & G. Rozzi (Eds.), New frontiers in mirror neuron research (pp. 3-22). New York, NY: Oxford University Press.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000), Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68.
Zeeman, R. D (2006), Glasser’s Choice Theory and Purkey’s Invitational Education – Allied Approaches to Counseling and Schooling. Journal of Invitational Theory and Practice—Volume 12.46-51.