A Look at the Transformation of Signs in Forough Farrokhzad's Poetic Thought
Subject Areas : Persian Language & LiteratureMostafa Bagheri 1 , Zahra Eshaghi 2 , Ahmad Forouzanfaf 3 , Nazila Khosravi Tarnik 4
1 - PhD. Candidate, Department of Persian Language and Literature, Payam Noor University, Iran.
2 - M.A. Student, Department of Prsian Language and Literature, Shahed University, Tehran, Iran.
3 - Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Shahed University, Tehran, Iran.
4 - Teacher, Education Department, Mashhad, Iran
Keywords: Forough Farrokhzad, Metamorphosis, Semiotics, semantic transformation,
Abstract :
Since the system of signs is constantly changing and transforming due to the change in social structures, paying attention to the metamorphosis of signs in the poetry of a particular poet can be a way to know the changing meanings of signs. Through the language of Forough Farrokhzad's collection of poems, this research has shown the context of explaining and understanding his mental feelings, which are expressions of external experiences in the language of his poetry. The current research has been selected with a descriptive-analytical method and by selecting poems by Forough Farrokhzad in Captured, Wall, Rebellion, Another Birth poetry books, and Let's Believe in the beginning of the cold season. The researchers are looking for the extent to which the poems of Forough Farrokhzad adhere to the external nature of the signifiers in the dictionary, and where these signs have become impossible among other signs. The results of the research show that the implied meanings have been investigated in eight categories night, death, sun, love, perfectionism, water and its symbols, tree, window, and the symbol of the night have the highest frequency of change and transformation. In the books of Captured, Wall, and Rebellion, there is still no trace of this way of speaking and the special arrangement of signifiers and signifiers, and what is there is a simile and a little metaphor, but in the poems of other collections of births, let's believe in the beginning Cold season, Forough expresses many elements and manifestations of nature in line with the expression of his thoughts, symbolically and impossibly in diverse and different meanings.
منابع
احمدی، بابک (1370). ساختار و تأویل متن، نشانهشناسی و ساختارگرایی. چاپ دوم. تهران: مرکز.
احمدی، بابک (1372). از نشانههای تصویری تا متن. تهران: مرکز.
اسفندیاری، علی (1386). مجموعۀ کامل اشعار نیما. تدوین سیروس طاهباز. چاپ سوم. تهران: نگاه.
امامى، نصرالله (1382). ساختارگرایى و نقد ساختارى. اهواز: رسـش.
باقینژاد، عباس (1387). تأملی در ادبیّات امروز. تهران: پارسه.
پورنامداریان، تقى (1389). خانهام ابرى است. چاپ سوم. تهران: مروارید.
پورنامداریان، تقی (۱۳۹۱). بررسی و تأویل چند نماد در شعر معاصر. مجلۀ ادبیات پارسی معاصر. 2 (1)، 48-25.
ترابی، ضیاءالدّین (1375). فروغی دیگر. تهران: دنیای نو مینا.
جلالی، بهروز (1377). جاودانه زیـستن، در اوج مـاندن (فروغ فرّخزاد). چاپ سوم. تهران: مروارید.
چندلر، دانیل (1387). مبانی نشانهشناسی. ترجمۀ مهدی پارسا. چاپ دوم. تهران: سورۀ مهر.
داد، سیما (1387). فرهنگ اصطلاحات ادبى. چاپ سوم. تهران: مـروارید.
زرّینکوب، حمید (1385). چشمانداز شعر نو فارسی. تهران: توس.
ژنت، ژرار (1380). ساختارگرایى و نقد ادبى؛ (ساختارگرایى، پساساختارگرایى و مطالعات ادبى). ترجمۀ فرزان سجودى. مجلّۀ حوزه هنرى پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامى. 4 (6)، 158-145.
شریفیان، مهدی؛ جعفری، سید حسین (۱۳۹۵). هنجارگریزی معنایی در شعر فروغ فرخزاد. پژوهشنامۀ ادبیات معاصر ایران. پیششماره (1)، 59-37.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1383). ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت. تهران: سخن.
شمیسا، سیروس (1376). نگاهی به فروغ فرّخزاد. چاپ سوم. تهران: مروارید.
شمیسا، سیروس (1383). انواع ادبی. چاپ چهارم. تهران: میترا.
شمیسا، سیروس (1390). مکتبهای ادبی. چاپ چهارم. تهران: قطره.
صـفوى، کورش (1388). عملکرد نشانۀ زبان در آفرینش متن ادبى. فصلنامۀ زبان و ادب پارسى. 9 (41)، 21-9.
علویمقدّم، مهیار (1379). زبان ادبی و نظام نشانهها. مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس زبانشناسی نظری و کاربردی. به کوشش سیدعلی میرعمادی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
فرخزاد، فروغ (۱۳۷۹). دیوان اشعار. با مقدّمۀ بهروز جلالی. تهران: مروارید.
کالر، جاناتان (1379). فردینان دو سوسور. ترجمۀ کورش صفوی. تهران: هرمس.
کریمیحکّاک، احمد (1384). طلیعۀ تجدّد در شعر فارسی. ترجمۀ مسعود جعفری. تهران: مروارید.
کوپر، جی. سی. (1386). فرهنگ مصوّر نمادهای سنّتی. ترجمۀ ملیحه کرباسیان. چاپ دوم. تهران: فرهنگ نشر نو.
گیرو، پییر (1380). نشانهشناسی ترجمۀ محمد نبوی. تهران: آگاه.
مرادی کوچی، شهناز (1379). شناختنامۀ فروغ فرخزاد. تهران: قطره.
مقدادی، بهرام (1378). فرهنگ اصطلاحات ادبی، از افلاطون تا عصر حاضر. تهران: فکر روز.
نیکبخت، محمود (1373). از گمشدگی تا رهایی. اصفهان: مشعل.
Harrison. T. R. (2005). Principles of Internal Medicine. New York: McGrawHill.
Hawthorn, J. (1998). A Glossary of Contemporary Literary Theory. London: Arnold.
_||_Ahmadi, B. (1993). From Visual Signs to Text. Tehran: Markaz.
Ahmadi, B. (1991). Text Structure and Interpretation, Semiotics and Structuralism. 2nd Edition. Tehran: Markaz.
AlaviMoghdam, M. (2000). Literary language and system of signs. Collection of Articles of the Fourth Theoretical and Applied Linguistics Conference. Seyyed Ali Miremadi (Eff.). Tehran: Allameh Tabatabai University.
Baghinejad, A. (2008). A Reflection on Today's Literature. Tehran: Parse.
Chandler, D. (2008). Basics of Semiotics. Mehdi Parsa (Trans.). 2nd Edition. Tehran: Sore Mehr.
Cooper, J. C. (2007). Illustrated Culture of Traditional Symbols. Maleeha Karbasian (Trans.). 2nd Edition. Tehran: New Publishing House.
Dad, S. (2007). Dictionary of Literary Terms. 3rd Edition. Tehran: Marwarid.
Emami, N. (2003). Structuralism and Structural Criticism. Ahvaz: Rasesh.
Esfandiari, A. (2007). The Complete Collection of Nima's Poems. Sirus Tahbaz (Ed.). 3rd Edition. Tehran: Negah.
Farrokhzad, F. (2000). Divan. Behrouz Jalali (Intro.). Tehran: Morwarid.
Giro, P. (2010). Semiotics. Mohammad Nabavi (Trans.). Tehran: Aghaz.
Harrison. T. R. (2005). Principles of Internal Medicine. McGrawHill: New York.
Hawthorn, J. (1998). A Glossary of Contemporary Literary Theory. London: Arnold.
Jalali, B. (1998). Living Eternally, Staying at the Peak (Forugh Farrokhzad). 3rd Edition. Tehran: Morwarid.
Jenet, J. (2010). Structuralism and literary criticism; (Structuralism, Post-structuralism and Literary Studies). Farzan Sejoudi (Trans.). Islamic Art and Culture Research Institute's Art Department Magazine.4 (6), 145-158.
Kaler, J. (2000). Ferdinand de Saussure. Koresh Safavi (Trans.). Tehran: Hermes.
KarimiHakkak, A. (2004). The Forerunner of Renewal in Persian Poetry. Masoud Jafari (Trans.). Tehran: Morwarid.
Meqdadi, B. (1999). Dictionary of Literary Terms, From Plato to the Present Age. Tehran: Fekr Rooz.
Moradi Kochi, Sh. (2000). Identity Name of Forough Farrokhzad. Tehran: Ghatre.
Nikbakht, M. (1994). From Lost to Liberation. Isfahan: Mashaal.
Pournamdarian, T. (2010). My House is Cloudy. 3rd Edition. Tehran: Marwarid.
Pournamdarian, T. (2011). Review and interpretation of several symbols in contemporary poetry, contemporary Persian literature magazine. 2 (1), 28-45.
Safavi, K. (2008). The function of language sign in the creation of literary text. Persian Language and Literature Quarterly, 9 (40), 9-21.
ShafieiKadkani, M. (2013). Periods of Persian Poetry from Constitutionalism to the Fall of the Monarchy. Tehran: Sokhan.
Shamisa, S. (1993). A Look at Forough Farrokhzad. 3rd Edition. Tehran: Marwarid.
Shamisa, S. (2004). Literary Types. 4th Edition. Tehran: Mitra.
Shamisa, S. (2011). Literary Schools. 4th Edition. Tehran: Qatr.
Sharifian, M.; Jafari, H. (2015). Semantic norm deviation in Forough Farrokhzad's poem. Journal of Contemporary Iranian Literature. Pre Issue (1), 37-59.
Torabi, Z. (2006). Another Foroughi. Tehran: New World Mina.
ZarreinKob, H. (2005). The Vision of New Persian Poetry. Tehran: Tos.