The mythology of romance "Khosrow and Shirin" in contemporary literary and artistic texts
Subject Areas :
Persian Language & Literature
Marzieh Golabgir Esfahani
1
,
Zahra Fanaei
2
1 - Department of Art, Advancement in Architecture and Urban Planning Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
2 - Department of Art, Advancement in Architecture and Urban Planning Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
Received: 2020-08-26
Accepted : 2020-12-02
Published : 2021-01-20
Keywords:
literary texts,
Mythology,
Khosrow and Shirin romance,
artistic texts,
Abstract :
Mythological narratives and myths of names are influenced by the semantic pools in which they develop over time. Hence, a text has different meanings in different periods. Literary-artistic texts are better known and more appropriately decoded in the context of their formation; This leads to a more complete understanding of the pattern governing the culture of each period. Khosrow and Shirin's romance has always been considered in different periods of Iran up to the contemporary period; It has been studied by many painters, poets and writers and is one of the most widely used myths in literary and artistic texts. The present study aims to identify the impact of contemporary factors; The time, culture of the society and the type of the creator's attitude towards presenting the narrative deal with the intertextual study and myth-mining of this narrative in different texts of the contemporary period. This research descriptively-analytically seeks the factors influencing contemporary works and how the artist uses them to answer the question: "Has he created sub-narratives?" The results show that developments, events, communications and changes in society have directly affected the creative thinking and have caused new sub-narratives in the romantic presentation of Khosrow and Shirin in contemporary Iranian art works.
References:
اتحاد محکم، سحر، (1392)، تجلی کلامی و تصویری داستان خسرو و شیرین نظامی در دورۀ قاجار با مطالعۀ اسطورهکاوی، استاد راهنما: دکتر بهمن نامورمطلق، دکتر مجتبی عطارزاده استاد مشاور: دکتر بهار مختاریان.
پور شفیع، عبدالله (1374)، بازسازی جغرافیایی شهری قصر شیرین، تهران، انتشارات آناهیتا.
تناولی، پرویز (1339)، «فرهاد و آهو»، قابل دسترسی در سامانۀ: http://vac.farhangi.sharif.edu/parviz-tanavoli/
رضایی نبرد، امیر، (1396)، در کارگه خیال (بررسی جایگاه خیال در آثار استاد محمود فرشچیان)، تهران: سوره مهر.
ستاری، جلال، (1383)، سایه ایزوت و شکرخند شیرین، تهران، نشر مرکز.
سعیدی سیرجانی، علیاکبر، (1367)، سیمای دو زن، تهران: نشرنو.
صافیان اصفهانی، محمدرضا، (1396)، تحلیل ساختاری خسرو و شیرین نظامی، تهران، نشر نقش نگین.
عوضپور، بهروز، (1395)، اسطورهکاوی، تهران: کتابآرایی ایرانی.
عوضپور، بهروز- نامورمطلق، بهمن، (1393)، ژیلبر دوران و نقد اسطورهای، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، شماره 37، زمستان 93، (از صفحۀ 205 تا 235).
فتحی، حسن، ثمینی، نغمه (1394)،سریال شهرزاد، به کارگردانی حسن فتحی، پخش نمایش خانگی.
فردوسی، ابوالقاسم، (1390)، شاهنامه، به کوشش سعید حمیدیان براساس چاپ مسکو، تهران: نیکا.
فرشچیان، محمود، (1392)، ترنم طبیعت، آثار استاد فرشچیان، تهران: خانه فرهنگ و هنر گویا.
کیارستمی، عباس (1387)، فیلم سینمایی شیرین.
معروفی، عباس، (1381)، پیکر فرهاد، تهران: ققنوس.
نامورمطلق، بهمن، (1392)، درآمدی بر اسطورهشناسی، تهران: سخن.
نامورمطلق، بهمن، (1395)، بینامتنیت از ساختارگرایی تا پسامدرنیسم ، تهران: سخن.
نامورمطلق، بهمن، (1398)، اسطورهکاوی عشق در فرهنگ ایرانی، تهران: سخن.
نظامی گنجوی، الیاسبنیوسف، (1385)، کلیات نظامی گنجوی، تصحیح وحید دستگردی، تهران: میلاد.
وحشی بافقی، کمالالدین، (1392)، دیوان وحشی بافقی، مقدمه سعید نفیسی، تهران: نشر ثالث.
وحید دستگردی، حسن (1374)، کلیات خمسه نظامی، تهران، راد.
http://vac.farhangi.sharif.edu
https://fa.wikipedia.org/wiki
https://fidibo.com/book/1242
http://vac.farhangi.sharif.edu
https://wisgoon.com/pin/8820831
_||_
Etehad Mohkam, Sahar (2013), Theological and Visual Manifestation of the Story of Khosrow and Shirin Nezami in the Qajar Period with the Study of Exploration Myth, M.Sc. Thesis, Supervisor: Bahman Namvar Motlagh, Isfahan University of Arts.
Pourshafie, Abdullah (1995), Geographical Reconstruction of Qasr Shirin, Tehran: Anahita.
Tanavoli, Parviz (2016), "Farhad and Gazelle", available at: http://vac.farhangi.sharif.edu/parviz-tanavoli/
Rezaei Nabrad, Amir (2017), in the workshop of imagination (a study of the place of imagination in the works of Mahmoud Farshchian), Tehran: Surah Mehr.
Sattari, Jalal (2004), Shadow of Isot and Shirin smile, Tehran: Center.
Saeedi Sirjani, Ali Akbar (1988), The Face of Two Women, Tehran: Nasherno.
Safian Esfahani, Mohammad Reza (2017), Structural Analysis of Khosrow and Shirin Nezami, Tehran: Naghshe Negin.
Avazpour, Behrooz (2016), Mining Myth, Tehran: ketabaraei e Irani.
Namvar Motlagh, Bahman (2016), Intertextuality from Structuralism to Postmodernism, Tehran: Sokhan.
Fathi, Hassan, Samini, Naghmeh (2015), Shahrzad series, directed by Hassan Fathi, home show broadcast.
Ferdowsi, Abolghasem (2011), Shahnameh, by Saeed Hamidian, Tehran: Nika.
Farshchian, Mahmoud (2013), Taranom e Tabiat, Works by Farshchian, Tehran: Goya House of Culture and Art.
Kiarostami, Abbas (2008), Shirin movie.
Marufi, Abbas (2002), Farhad's body, Tehran: Gognoos.
Namvar Motlagh, Bahman (2013), An Introduction to Mythology, Tehran: Sokhan.
Namvar Motlagh, Bahman (2019), The Myth of Exploring Love in Iranian Culture, Tehran: Sokhan.
Avazpour, Behrooz, Namvar Motlagh, Bahman (2014), "Gilbert durand and critique of myths", Quarterly Journal of Mystical Literature and Cognitive Myth, No. 37, Winter 93, pp. 205-235.
Nezami Ganjavi, Elias Ibn Yusuf (2006), Generalities of Nezami Ganjavi, edited by Vahid Dastgerdi, Tehran: Milad.
Vahshi Bafghi, Kamaluddin (2013), Divan Vahshi Bafghi, Introduction by Saeed Nafisi, Tehran: Third Edition.
Vahid Dastgerdi, Hassan (1374), Khamseh Nezami Generalities, Tehran, Rad.