The Analysis of Rethorical Difference in Allusion and Expression in Mystical Prose of Khajeh Abdullah Ansari
Subject Areas : Persian Language & LiteratureSamaneh Jafari 1 , Mohammad Alizadeh 2
1 - Assistant Professor, Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran
2 - PhD. Candidate, Persian Language and Literature, Kharazmi University, Tehran, Iran
Keywords: Mystical Language, Khajeh Abdullah Ansari, Rhetorical Style, Elahi Namah, Sad Maidan,
Abstract :
Khajeh Abdullah Ansari is the creator of outstanding works that have formed a new style of prose, but the works of Khajeh are not all in the same style and The difference between "zaban_e Ebarat" (allusion language) and "zaban_e Esharat" (expression language) can be seen in the two categories of his works. Some of Khajeh's works, such as "Sad Maidan" were written with the aim of teaching mystical principles, and others such as "Elahi Namah" are of the type of lyric literature. This article has tried to make a comparative comparison of the Rhetorical style of these two groups of his works by comparing the Rhetorical features of these two outstanding works of this author in a library method with the aim of showing the difference of Rhetorical features in the between expression language and allusion language. The results of this research show that most of the Rhetorical techniques are used more in " Elahi Namah", other than" Tazmin" that Khajeh has used more to prove his Sayings in " Sad Maidan ". Also, the frequency analysis of the Rhetorical features of these two works proves that This eloquent mystic dominates the form and meaning and has reached two Style in mystical language by observing the proportion and connection between them.
آقاحسینی، حسین؛ میرباقری فرد، سیدعلی اصغر؛ محمودی، مریم (1384)، «بررسی و تحلیل ویژگیهای زبان عرفانی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان (مطالعات و پژوهش های دانشکده ادبیات و علوم انسانی)، شمارۀ 43-42، صص 86-65.
اجیه، تقی؛ پوده، آزاده (1393)، «سبکشناسی رسائل خواجه عبدالله». فنون ادبی، سال6، شمارۀ 1 (پیاپی 10)، صص 74-79.
اسفندیارپور، هوشمند (1389)، عروسان سخن (نقد و بررسی اصطالحات و صناعات ادبی در بدیع)، تهران: فردوس.
انصاری، خواجه عبدالله (1358)، صدمیدان. به اهتمام قاسم انصاری. تهران: کتاب خانه طهوری.
ــــــــــــــــــــــ (1372)، مجموعه رسائل فارسی. تصحیح محمد سرور مولایی. تهران: توس.
اوتاس، بو (1379)، «مناجات یا الهینامه خواجه عبدالله انصاری»، ترجمه شهرزاد نیکنام، معارف، دورۀ 17، شمارۀ1، صص 90-101.
برتلس، آندره پوگنی یویچ (1356)، تصوف و ادبیات تصوف، ترجمۀ سیروس ایزدی، تهران: امیرکبیر.
بهار، محمدتقی (1380)، سبک شناسی، تهران: امیرکبیر، چاپ هفتم.
پروین گنابادی، محمد (1364)، مقدمه ابن خلدون، تهران: بنگاه ترجمه و نقد کتاب.
پورنامداریان، تقی (1376)، رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
توکلی، حمیدرضا (1389)، بوطیقای روایت در مثنوی، تهران: مروارید.
جعفری، سمانه؛ میرباقری فرد، سید علی اصغر (1395)، «تحلیل انتقادی تعاریف شطح»، ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، سال7، شمارۀ 14، صص 174-149.
خطیبی، حسین (1375)، فن نثر در ادب پارسی، تهران: زوار.
دهباشی، مهدی؛ میرباقری فرد، سید علی اصغر (1384)، تاریخ تصوف، تهران: سمت.
راستگو، سیدمحمد (1385)، هنر سخن آرایی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب انسانی و دانشگاهی.
روحانی نژاد، حسین (1388)، «زبان عرفان»، قبسات، سال 14، زمستان، صص70-49.
روزبهان بقلی، روزبهان بن ابی نصر (1374)، شرح شطحیات، تصحیح هانری کربن، تهران: طهوری، چاپ سوم.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1392)، زبان شعر در نثر صوفیه، تهران: سخن.
شمیسا، سیروس (1383 الف)، بیان و معانی، تهران: فردوس، چاپ هشتم.
__________ (1383 ب)، نگاهی تازه به بدیع، تهران: میترا، ویرایش سوم.
عبادیان، محمود (1368)، درآمدی بر سبکشناسی در ادبیات، تهران: جهاد دانشگاهی.
غلامرضایی، محمد (1377)، سبکشناسی شعر پارسی از رودکی تا شاملو، تهران: جامی.
فشارکی، محمد (1374)، بدیع، تهران: جامی.
فعالی، محمدتقی (1381)، «زبان عرفانی»، قبسات، شمارۀ 24.
فیروزنیا، علی اصغر (1389)، «تأثیر حافظ از خواجه عبدالله انصاری»، ماهنامۀ حافظ، شمارۀ 72، صص 53-61.
مهربان، جواد (1389)، «نظری انتقادی بر سبکشناسی در ایران»، فصلنامة تخصصی ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، شمارۀ 27 ، صص 111-122.
نویا، پل (1373)، تفسیر عرفانی و زبان قرآنی، ترجمۀ اسماعیل سعادت، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
واعظ، بطول؛ صدری، نیره (1392)، «بلاغت انواع ادبی با تکیه بر نوع رباعی»، فصلنامه متنپژوهی ادبی، شمارۀ 57، صص 32-7.
همایی، جلالالدین (1386)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: هما.
_||_Aghahseni, Hossein; Mirbagheri Fard, Seyed Ali Asghar; Mahmoudi, Maryam (2005), "Study and analysis of the characteristics of mystical language", Journal of Isfahan Faculty of Literature and Humanities (Studies and Research of the Faculty of Literature and Humanities), No. 43-42, p. 86-65.
Ajieh, Taqi; Poudeh, Azadeh (2005),"Stylistics of Khajeh Abdullah's treatises". Literary Techniques, Year 6, Number 1 (10 consecutive), p. 74-79.
Ansari, Khaje Abdullah (1979), Handered Field. by Qassem Ansari. Tehran: Tahoori Library.
__________________ (1993), A collection of Persian treatises, Edited by Mohammad Sarwar Molaei. Tehran: Toos.
Bahar, Mohammad Taghi (2001), Stylistics, Tehran: Amirkabir, seventh edition.
Bertels, Andrei Pogni Yevich (1997), Sufism and Sufism Literature, translated by Sirus Izadi, Tehran: Amirkabir.
Dehbashi, Mehdi; Mirbagheri Fard, Seyed Ali Asghar (2005), History of Sufism, Tehran: Samt.
Ebadian, Mahmoud (1989), An Introduction to Stylistics in Literature, Tehran University.
Esfandiarpour, Hooshmand (2010), Arousan Sokhan (Critique and review of literary terms and industries in innovative science), Tehran: Ferdows
Fa'ali, Mohammad Taghi (2002), "Mystical Language", Qabsat, (fire flames) No. 24.
Fesharaki, Mohammad (1995), Figures of Speech, Tehran: Jami.
Firooznia, Ali Asghar (2010), "The effect of Hafez on Khajeh Abdullah Ansari", Hafez Monthly Journal , No. 72, p. 53-61.
Gholamrezaei, Mohammad (1998), Stylistics of Persian poetry from Roudaki to Shamloo, Tehran: Jami.
Homayi, Jalaluddin (2007), The Techniques of Rethoric and Figures of Speech, Tehran: Homa.
Jafari, Samaneh; Mirbagheri Fard, Seyyed Ali Asghar (2016), "Critical Analysis of Shatah (false claims) Definitions", Mystical Literature of Al-Zahra University, Volume 7, No14, p. 174-149.
Khatibi, Hossein (1996), The Art of Prose in Persian Literature, Tehran: Zavar.
Mehraban, Javad (2010), "A Critical Theory of Stylistics in Iran", Journal of Persian Literature, Islamic Azad University, Mashhad Branch, No. 27, p. 111-122.
Noya, Paul (1994), Mystical Interpretation and Quranic Language, translated by Ismail Saadat, Tehran: University Publishing Center.
Otas, Bo (2000), "Prayers or Theology of Khajeh Abdullah Ansari", translated by Shahrzad Niknam, Maaref, Volume 17, Number 1, p. 90-101.
Parvin Gonabadi, Mohammad (1985), Introduction of Ibn Khaldun, Tehran: Book Translation and Criticism Company.
Pournamdarian, Taghi (1997), Mysteries and Mysterious Stories in Persian Literature, Tehran: Scientific and Cultural Publications.
Rastgoo, Seyed Mohammad (2006), The Art of Speech Design, Tehran: Organization for the Study and Compilation of Human and Academic Books.
Roozbehan Baqli, Roozbehan Ibn Abi Nasr (1995), The Explanation of Shatahiat, edited by Henry Carbon, Tehran: Tahoori, third edition
Rouhani Nejad, Hossein (2009), "The Language of Mysticism", Qabsat, (fire flames) Year 14, Winter, p. 70-49.
Shafiee Kadkani, Mohammad Reza (2013), The Language of Poetry in Sufi Prose, Tehran: Sokhan.
Shamisa, Sirus (2004 a) Rethoric and Elequence, Tehran: Ferdows, eighth edition.
Shamisa, Sirus (2004 b) A New Look at Figure of Speech, Tehran: Mitra, Third Edition.
Tavakoli, Hamidreza (2010), Poetics of Narration in Masnavi, Tehran: Morvarid.
Vaez, Betool; Sadri, Nayreh (2013), "Rhetoric of literary Genres based on the quatrain Genre", Journal of Literary Text Research, No. 57, p. 7-32